هم‌زمان با ایام دهه مبارک فجر انجام گرفت؛

رونمایی از موتور ترکشن ساخته شده توسط جهاددانشگاهی/ گام‌های فناوران این نهاد برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی کشورمان

۲۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۴ کد : ۶۸۵۲۵ پژوهشی تاپ خبر
هم‌زمان با ایام دهه مبارک فجر و با حضور رییس جهاددانشگاهی از موتور ترکشن D۷۸ به‌عنوان قلب تپنده قطارهای باری ‌و مسافری کشور که توسط متخصصان این نهاد در سازمان خواجه‌نصیرالدین طوسی ساخته شده است، رونمایی شد.
رونمایی از موتور ترکشن ساخته شده توسط جهاددانشگاهی/ گام‌های فناوران این نهاد برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی کشورمان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مراسمی با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی و هیات همراه، شنبه 21 بهمن‌ماه از موتور ترکشن D78 به‌عنوان قلب تپنده قطارهای باری ‌و مسافری کشور در مرکز تخصصی ماشین‌های الکتریکی و فشارقوی سازمان جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی رونمایی شد. 

رییس جهاددانشگاهی در این مراسم که در مجتمع تحقیقاتی این نهاد واقع در استان البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز آخرین روز ماه رجب است و در آستانه ماه شعبان قرار داریم، فرارسیدن جشن پیروزی انقلاب اسلامی را به رهبری حضرت امام خمینی(ره) تبریک گفت.

وی با اشاره به برکات پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: قبل از انقلاب بالاترین مقام‌های کشور می‌گفتند که ما حتی کوچک‌ترین و ساده‌ترین چیزها را نمی‌توانیم بسازیم و باید سرتا پا غربی شویم. همچنین بسیاری از امور فنی و پزشکی را مستشاران و افراد خارجی انجام می‌دادند، اما کار بزرگی که امام خمینی رحمت‌الله علیه انجام داد، تحقق ما می‌توانیم بود.

دکتر مسلمی نائینی بابیان اینکه جهاددانشگاهی به‌عنوان مولود مبارک انقلاب نیز شعار ما می‌توانیم را به اثبات رساند گفت: این نهاد همیشه مورد تحسین رهبر انقلاب قرار داشته است و آن چیزی که باعث ماندگاری جهاددانشگاهی شده پویایی شما جهادگران است.

وی بابیان اینکه فعالیت‌های خوبی در واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی در حال انجام است به همکاری‌های بین واحدی تأکید کرد و گفت: در کنار این همکاری باید از محل انتفاع تولید فناوری‌ها به اعضا نیز منفعت رسانده شود.

مولدسازی دارایی‌ها مورد دیگری بود که رییس جهاددانشگاهی با آن اشاره کرد و گفت: از مدیران سابق، بازنشستگان و تمامی پیشکسوتانی که برای این نهاد زحمت‌کشیده‌اند تقدیر و تشکر می‌کنم.

دکتر مسلمی نائینی همچنین بابیان اینکه باید ارتباط با دانشگاه‌ها بیشتر شود افزود: باید از ظرفیت اساتید در انجام پروژه‌ها بهره بگیریم و این همکاری مشترک زمینه‌ساز ارزش‌افزوده شود .

اضافه کردن فناوری‌های جدید به سبد جهاددانشگاهی


دکتر حبیب اله اصغری رییس سازمان جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی  نیز در این مراسم مهم‌ترین هدف این واحد سازمانی را اضافه کردن فناوری‌های جدید به سبد جهاددانشگاهی عنوان کرد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی  ادامه داد: پس از طراحی و ساخت موفقیت‌آمیز آنتن‌های هیبرید ۵G توسط محققان این سازمان، پروژه طراحی و ساخت موتورهای درون‌چاهی نیز در مراحل نهایی است که با تکمیل آن می‌توانیم به افتخارات جهاددانشگاهی در حوزه صنعت نفت بیافزاییم.

وی با تجلیل از همکاران این سازمان در مرکز تخصصی ماشین‌های الکتریکی و فشارقوی برای ساخت موتور ترکشن D78گفت: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی کشورمان به این موتورها بسیار نیاز است.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی در پایان سخنانش توجه به نیروی انسانی را بسیار مهم دانست و گفت: به‌نوعی نیروی انسانی مهم‌تر از تولید فناوری است.

ویژگی‌های موتور ترکشن ساخته شده توسط جهاددانشگاهی

 دکتر فرشید نجاتی مدیر مرکز تخصصی ماشین‌های الکتریکی و فشارقوی سازمان جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی  نیز در این مراسم به مهم‌ترین فعالیت‌های این سازمان اشاره کرد و گفت: حوزه‌های نفت و گاز؛ ریلی و تعمیر و بازسازی ماشین‌های الکتریکی خاص از فعالیت‌های اصلی این سازمان است.

وی در ادامه با اشاره به ساخت موتور ترکشن D78 در مرکز تخصصی ماشین‌های الکتریکی و فشارقوی سازمان جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی گفت: موتور ترکشن‌ها به دو دسته کلی برای قطارهای بین‌شهری و راه‌آهن و همچنین قطارهای شهری و مترو تقسیم می‌شوند.

دکتر نجاتی موتورهای D78  ارتقا یافته موتورهای D77 هستند به روابط عمومی جهاد دانشگاهی گفت: هر دستگاه لوکوموتیو  قطارهای بین‌شهری به ۶ دستگاه از این موتور ترکشن نیاز دارد.

مدیر مرکز تخصصی ماشین‌های الکتریکی و فشارقوی سازمان جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی با اشاره به سیاست‌های دولت در حوزه ریلی گفت: دولت برای توسعه ترانزیت ریلی از ۱.۶ میلیون تن به ۴ میلیون تن نیاز به تعداد زیادی از این موتور ترکشن ها به‌عنوان قلب تپنده صنعت ریلی دارد.

مدیر تولید این پروژه در پاسخ به این سؤال که چرا جهاددانشگاهی به این حوزه ورود کرده است؟ گفت: این موتورها به‌صورت پراکنده در کشور تولید می‌شدند و یا جاهایی بازسازی آن را انجام می‌دادند که جوابگوی نیازهای کشور نبود و قیمت تمام‌شده آن بسیار بالا بود به همین دلیل با درخواست صنعت ریلی برای ساخت 100 موتور ترکشن، جهاددانشگاهی تولید این موتورها را آغاز کرد.

دکتر نجاتی ویژگی اصلی موتور ترکشن 78D ساخته شده توسط سازمان جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی  را توجه به افزایش کیفیت و قیمت تمام‌شده خواند و افزود: هدف اصلی ما این بود که قیمت تمام‌شده موتورها را پایین بیاوریم تا تولید آن صرفه اقتصادی داشته باشد و در کنار آن بتوانیم صادرات داشته باشیم.

وی بابیان اینکه جهاددانشگاهی این موتورها را باقیمت جهانی و قابل‌رقابت تولید کرده است گفت: ظرفیت خوبی برای صادرات داریم و در تمام کشورهایی که از صنعت ریلی استفاده می‌کنند برای بازسازی مصرف‌کننده اصلی موتورها هستند.

مدیر مرکز تخصصی ماشین‌های الکتریکی و فشارقوی سازمان جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی بابیان اینکه می‌توانیم به کشورهای مصر و ترکیه صادرات این موتورها را داشته باشیم افزود: در دنیا کشورهایی مثل امریکا، هند و کانادا از تأمین‌کننده‌های اصلی موتورها هستند.

وی هدف دیگر جهاددانشگاهی برای تولید این موتور ترکشن را ارتقا کیفیت ذکر کرد و گفت: هزینه تأمین و نگهداری این موتورها بسیار بالاست و هر یک ماه که عمر موتور بیشتر شود آورده بالایی دارد. به همین دلیل ارتقا کیفت و تولید با بهترین مواد اولیه در دستور کار قرار گرفت.

دکتر نجاتی همچنین پیرامون تجاری‌سازی و راه‌اندازی خط تولید این موتورها نیز گفت: سرمایه‌گذاران خوبی برای توسعه این فعالیت‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که قرار است با توافقات انجام‌شده و سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد ریالی کارخانه تخصصی تولید این موتورها با مشارکت جهاد دانشگاهی و شرکت خصوصی انجام شود.

گفتنی است در پایان این مراسم از اعضای مرکز تخصصی ماشین‌های الکتریکی و فشارقوی سازمان جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی برای اجرای این پروژه تقدیر و تشکر شد.


نظر شما :