دفتر تجاری سازی فنآوری و اشتغال دانش آموختگان

با عنایت به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی مبنی بر مشارکت جهاد دانشگاهی در ایجاد زمینه‌های مناسب برای اشتغال بیشتر دانش‌آموختگان، سازمان تجاری سازی فنآوری و اشتغال دانش آموختگان ایجاد گردید.

 هدف از تأسیس دفتر، افزایش مشارکت در مدیریت، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های اشتغال‌زا به خصوص در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان می‌باشد. این دفتر با رصد و تحلیل وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان و فعالیت‌های حوزه تجاری سازی استان، برای انجام وظایف و مأموریت‌ها بر پایه‌ی اساس‌نامه، اهداف و سیاست‌های سازمان تجاری سازی فنآوری و اشتغال دانش آموختگان با استفاده از منابع انسانی متخصص در زمینه اشتغال فعالیت می‌نماید.

 

وظایف دفتر تجاری سازی فنآوری و اشتغال دانش آموختگان ـ شعبه یزد

  1. پیگیری و اجرای ماموریت‌های سازمان در محدوده مسئولیت واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی و مصوبات سازمان در چارچوب اهداف تاسیس شعب
  2. اجرای طرح‌ها و برنامه‌های ابلاغ شده از سوی سازمان به ویژه:
  • رصد و تحلیل وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان استان
  • رصد و تحلیل نوآوری و فعالیت‌های حوزه تجاری سازی استان
  • اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های موثر بر تجاری سازی فنآوری و اشتغال دانش آموختگان استان
  • اجرای طرح‌های الگویی در حوزه تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان

دفتر تجاری سازی فنآوری و اشتغال دانش آموختگان فعالیت خود را در چند بخش تخصصی از جمله آموزشی، پژوهشی و اطلاع رسانی دنبال می‌کند. این بخشها اهداف زیر را دنبال می‌کنند:

  1. تهیه و تدوین طرح‌های الگویی اشتغال و طرح‌های تیپ شغلی در زمینه‌های صنایع دستی، صنعت گردشگری ، صنایع کوچک، مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان
  2. تعریف و انجام طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی مرتبط با اشتغال دانش‌آموختگان
  3. ارائه آموزش عمومی کارآفرینی و اشتغال
  4. اطلاع رسانی در حوزه اشتغال

 

آموزشی

برگزاری دوره های آموزشی عمومی کارآفرینی و مهارتی

این دوره‌های آموزشی با همکاری حوزه‌ی معاونت آموزشی به گونه‌ای طراحی شده که شرکت‌کنندگان با گذراندن این دوره‌های آموزشی بتوانند مهارتهای لازم برای ورود به بازارکار را کسب نموده یا مهارتهای شغلی خود را تقویت نمایند.

عناوین برخی از این دوره‌ها عبارتند از :

  • مبانی کارآفرینی
  • خلاقیت و ایده یابی
  • مدیریت مالی
  • طرح کسب و کار (BP)
  • قانون بیمه
  • قوانین دارایی و مالیات
  • روش‌های تامین منابع مالی
  • قانون تجارت
  • بهره برداری
  • تاسیس و راه اندازی
  • بازاریابی
  • قانون کار
  • اینترنت و فرصت‌های شغلی
  • آشنایی با برنامه ریزی شغلی
  • تجارت الکترونیک و بازاریابی
  • تحقیقات بازار و شناسایی رقبا
  • مهارت‌های فروش و تبلیغات
  • اصول مذاکره و برقرای ارتباط اثر بخش

 

اطلاع رسانی

این بخش به منظور اطلاع‌رسانی به فارغ ‌التحصیلان و متقاضیان شغل ایجاد شده و محور فعالیت آن عبارتند از :

  • طراحی سایت اینترنتی جهت اطلاع‌رسانی شغلی در سطح استان یزد (شبکه ‌اطلاع ‌رسانی ‌اشتغال) (http://yazd.jobiran.com/ostan)
  • تهیه اخبار و اطلاعات اشتغال استان در دو بخش ایسنا و سایت اختصاصی

 

پژوهشی

دفتر تجاری سازی فنآوری و اشتغال دانش آموختگان در راستای اهداف و برنامه‌های خود طرح راه اندازی مراکز زیر را تهیه و تدوین نموده است.

  • خانه زیلو
  • مرکز رشد گیاهان دارویی
  • طراحی دار جهت بهبود مکانیسم بافت زیلو
  • مرکز رشد هنر
  • مرکز رشد صنایع دستی
  • مرکز رشد فنآوری سلامت و تغذیه
  • مرکز رشد گردشگری
  • طرح استاندارد زیلو
  • ...

 اهداف و برنامه‌های دفتر تجاری سازی:

 

هدف واحد

واحد سنجش

هدف در پایان 96

هدف در پایان 97

هدف در پایان 98

هدف در پایان 99

هدف در پایان 1400

افزایش تعداد واحد فناور از 4 واحد به 28 واحد فناور

تعداد

8

12

17

22

28

خروج  موفق واحدهای فناور به میزان 40 % واحدها

درصد

20%

25%

30%

35%

40%

انجام و تدوین طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی استانی در زمینه اشتغال، کارآفرینی و تجاری‌سازی

تعداد

2

4

6

8

11

1

2

3

4

5

0

1

0

2

0

برگزاری 12375 نفر ساعت  دوره‌های مهارتی عمومی در حوزه کسب و کار و تجاری سازی

نفر ساعت

1850

4125

6525

9375

12375

برگزاری 54020 نفر ساعت  دوره‌های مهارتی تخصصی در حوزه کسب و کار و تجاری سازی

8320

17760

28340

40420

54020

ارائه خدمات مشاوره عمومی در زمینه ‌های کارآفرینی، اشتغال و تجاری سازی به میزان 8230 نفر ساعت

نفر ساعت

780

2160

3880

5880

8230

ارائه خدمات مشاوره تخصصیی در زمینه ‌های کارآفرینی، اشتغال و تجاری سازی به میزان 18060 نفر ساعت

1710

4920

8820

12980

18060

تدوین دوره‌های آموزشی مهارتی و توانمندسازی

تعداد

1

4

7

10

13

برگزاری  رویداد در حوزه‌های کارآفرینی، تجاری‌سازی و اشتغال

تعداد

8

20

36

52

68

تعداد

8

18

28

38

48

تولید خبر و تسهیل در اطلاع رسانی و   انتشاراتی در حوزه تجاری‌سازی، اشتغال و کارآفرینی

تعداد

تولید 100 خبر و  30000 تعداد مخاطب

تولید120 خبر و 35000 تعداد مخاطب

تولید 130 و 40000 تعداد مخاطب

تولید 140 و 45000 تعداد مخاطب


تولید160 و 50000 تعداد مخاطب

ایجاد 6 ساختار فناوری جدید

تعداد

2

4

5

6

0

 

اعضای دفتر تجاری سازی فنآوری و اشتغال دانش آموختگان شعبه یزد:

  •  محمد زارع – مدیر
  •  سامان بهرامی – کارشناس

 

آخرین ویرایش۰۵ مرداد ۱۳۹۸
تعداد بازدید:۳۰۶