/جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/

تدوین جایگاه جهاددانشگاهی در زیست‌بوم فناورانه و نوآورانه یزد

۱۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۴ کد : ۶۰۸۷۲ تاپ خبر عمومی
رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد با بیان این که جهاددانشگاهی شبکه‌ای از متخصصان ایرانی است که می‌تواند بخشی از نیازهای جامعه را مرتفع کند، از تدوین جایگاه جهاد دانشگاهی در زیست‌بوم فناورانه و نوآورانه استان در این راستا خبر داد.
تدوین جایگاه جهاددانشگاهی در زیست‌بوم فناورانه و نوآورانه یزد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد،«محمدرضا دهقانی فیروزآبادی» به مناسبت چهل و سومین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جهاددانشگاهی در واقع یک الگوی بومی برای توسعه نوآوری و فناوری در کشور است که سابقه‌ای بیش‌ از ۴۰ سال دارد و در طول این مدت رشد کرده و توانسته نقاط ضعف خود را پوشش بدهد که حاصل آن هم دستاوردهای خوبی بوده که در حوزه‌های مختلف آموزش، پژوهش و فناوری و فرهنگ در کشور قابل مشاهده است بنابراین ذات جهاددانشگاهی و عصاره اصلی جهاددانشگاهی این است که بتواند بین نیازهای جامعه و دستاوردهای فناورانه و نوآورانه دانشگاه ارتباط برقرار کند و عملاً برقراری ارتباط بین جامعه و دانشگاه، رسالتی است که جهاد دانشگاهی برای خود تعریف کرده است.

وی گفت: در همین راستا از یک‌ سو دانشجویان که معمولاً قشر جوانان هستند و در کنار اساتید خبره و متخصص خود قرار دارند و از سوی دیگر جامعه با مطالبه‌ی نیازهایش از دانشگاه قرار دارد و جهاددانشگاهی سعی دارد این قطعات را در راستای رفع نیازها جامعه به خوبی در کنار یکدیگر بگذارد که قطعاً از این ناحیه نیز دستارودهایی را شاهد بوده‌ایم.

دهقانی در ادامه خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی را باید به‌ عنوان یک شبکه بزرگ از دانشگاهیان کشور تلقی کرد که در سرتاسر کشور فعالیت دارد و ضمن شناسایی اساتید، خبرگان و دانشجویان و دانشگاهیان متخصص در موضوعاتی به تبحر و تخصص رسیده و در قالب همین شبکه گسترده سعی دارد به جامعه خدمات ارائه دهد لذا جهاد دانشگاهی را نباید به‌ عنوان سازمان یزد یا هر واحد جغرافیایی دیگری در نظر گرفت بلکه جهاددانشگاهی شبکه‌ای از متخصصان ایرانی است که می‌تواند بخشی از نیازهای جامعه را مرتفع کند.

وی گفت: در عین حال که با چنین نگاهی باید کل جهاددانشگاهی را از طریق دستاوردهای فعالیت‌های این سازمان در سراسر کشور شناخت ولی اگر بخواهیم مشخصاً به بخشی از این شبکه‌ی عظیم که استان یزد است، نگاهی داشته باشیم می‌توان اظهار کرد که جهاددانشگاهی استان یزد هم اکنون در سه بخش مهم و اصلی شامل واحد جهاددانشگاهی، پژوهشکده مواد نوین و دانشگاه علم و هنر در قالب اجزای یک سازمان فعالیت دارد که هر کدام نیز تلاش دارند در جهت برقراری ارتباط بین نیازهای جامعه با تخصص‌ها و مهارت‌های دانشگاهیان موثر واقع شوند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد در بیان عملکرد این سازمان بیان کرد: خوشبختانه در حوزه آموزش عالی، میزان و نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در دانشگاه علم و هنر، رقم قابل افتخاری است و از حیث در وضعیت مطلوبی قرار داریم و تلاش‌هایی که در طی ماه‌ها و سال‌های گذشته اتفاق افتاده، باعث شده که روند پایداری را در این رابطه شاهد باشیم و همواره دانشجویان دانشگاه علم و هنر از فرصت‌های شغلی بهتری برخوردار باشند.

وی این افتخار را حاصل تلاش‌های دانشگاه در جهت مهارت‌آموزی دانشجویان و اتصال آنها به بخش‌های مختلف صنعت و جامعه دانست و در ادامه گفت: فعالیت‌های جهاددانشگاهی یزد در حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت به‌ گونه‌ای بوده است که خوشبختانه در سال گذشته به‌ عنوان واحد برتر جهاددانشگاهی کشور در آموزش‌های کوتاه‌مدت شناخته شده‌ است.

وی ادامه داد: معتفدیم هنوز هم راهی طولانی پیش رو داریم و فکر می‌کنیم که هنوز می‌تونیم کارهای خیلی شاخص و فاخری انجام بدهیم که نیازمند حمایت‌های مسئولان هستیم.

دهقانی با بیان این که حوزه معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی در بخشهای مختلف از جمله آزمایشگاه مصالح ساختمانی که بسیاری از سازمان‌ها و نهادها و بخش خصوصی از خدمات آن بهره می‌برند، با شتاب و رشد مطلوبی در حال فعالیت است، خاطرنشان کرد: یکی از خدمات شبکه جهاددانشگاهی در حوزه بانک خون بند ناف رویان است که خدمات آن در استان یزد نیز ارائه می‌شود و خوشبختانه در یک سال گذشته حداقل یک کودک یزدی مبتلا به بیماری صعب العلاج به واسطه ذخایر این بانک که از طرف والدینش فراهم شده بود، نجات پیدا کرد و مایه مباهات است که مردمان یزد از دستاوردهای جهاددانشگاهی بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت پژوهشگران جهادانشگاهی در حوزه پژوهشکده مواد نوین سرامیکی یزد، گفت: برخی از این اقدامات، طرح‌های فناورانه ملی است که به مرحله تولید نزدیک شده و از آن جمله می‌توان به تولید کاتالیست‌های خودرو اشازه کرد که به‌زودی شاهد تولید آن و تجاری سازی این دانش بومی در داخل استان خواهیم بود.

دهقانی در ادامه رکن اصلی فعالیتهای جهاددانشگاهی را در حوزه فرهنگی خواند و افزود: خوشبختانه در این حوزه فعالیت‌های شاخصی در سال گذشته انجام‌ شده که از جمله آنها می‌توان به فعالیتهای نوآوانه فرهنگی اثرگذاری مانند اجرای دو طرح داناب و سواد آبی که به مدت  شش سال متوالی با کارفرمایی آب منطقه‌ای و اداره کل آموزش‌ و پرورش در حال انجام است اشاره کرد.

وی به الگوهای مناسب ایجاد شده در حوزه مسابقات و مناظره‌های دانش‌آموزی در موضوع آب با اجرای این طرح‌ها اشاره کرد که در سال تحصیلی آینده با حمایت وزارت نیرو در سراسر کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: استان یزد همچنین در برگزاری مناظره‌های دانشجویی و مسابقات کتاب سه دقیقه‌ای به‌ عنوان برگزارکننده‌ی برتر جهاد دانشگاهی کشور در بین واحدهای مختلف شناخته‌ شده است و امیدواریم این حیث شاهد فعالیتهای فرهنگی اثرگذارتری از سوی جهاددانشگاهی استان باشیم.

رئیس سازمان جهادانشگاهی استان در مورد فعالیت‌های آینده این سازمان نیز اظهار کرد: امیدواریم در هر سه جزء سازمان یزد یعنی واحد یزدف پژوهشکده مواد نوین و همچنین دانشگاه علم و هنر شاهد فعالیت‌های شاخص‌تری باشیم و هم‌گرایی و هم‌افزایی بین این اجزا باعث شود به دستاوردهای خوبی دست پیدا کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به رشد و توسعه مطلوبی که جهاد دانشگاهی یزد در طی سالیان گذشته داشته است، بروزرسانی برنامه استراتژیک سازمان را به سرعت در حال پیگیری داریم و امیدواریم در نشست‌های تخصصی که طراحی‌شده طی ماه‌های آینده شاهد تدوین جایگاه جهاد دانشگاهی در زیست‌بوم فناورانه و نوآورانه استان باشیم و بتوانیم جایگاه جهاد دانشگاهی را در پیشرفت و توسعه استان ترسیم و در یک برنامه هدفمند و روشن برخی از نیازهای استان را پاسخ‌گو باشیم.

دهقانی در پایان گفت: جهاددانشگاهی به‌ عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی قطعاً در راستای برقراری ارتباط جامعه و دانشگاه و تشخیص صحیح و رفع  نیازهای جامعه به حمایت‌ و همراهی همیشگی مسئولان استان نیاز دارد تا بتواند در این رسالت مؤثر و کارگشا باشد و از شبکه‌ی عظیم جهاد دانشگاهی برای توسعه فناوری و توسعه علم و دانش در استان یزد و حل مسائل جامعه و صنعت و استفاده کند.

کلید واژه ها: محمدرضا دهقانی فیروزآبادی


نظر شما :