به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی/ (بخش دوم)؛ یادی از شهدا و نام‌آوران فقید جهاددانشگاهی در چهل سالگی انقلاب اسلامی

۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۸:۴۸ کد : ۵۲۳۳ تاپ خبر عمومی
به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی، نگاهی گذرا به معرفی شهدای جهاددانشگاهی و نام‌آوران فقید این نهاد انداختیم. این گزارش ۳ بخش دارد که بخش دوم آن در زیر می‌آید.
به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی/ (بخش دوم)؛ یادی از شهدا و نام‌آوران فقید جهاددانشگاهی در چهل سالگی انقلاب اسلامی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، شهدا و نام‌آوران فقید جهاددانشگاهی در زیر به‌صورت اجمالی معرفی می‌شوند:

 

شهدای جهاددانشگاهی
نهاد انقلابی جهاددانشگاهی 103 شهید به انقلاب اسلامی و در راه آرمان‌های والای آن تقدیم نموده است. از این تعداد، 22 شهید روز 27 دی‌ماه 1365 و در جریان حمله‌ی جنگنده متجاوز رژیم بعث عراق به کارگاه ساخت تجهیزات نظامی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی واقع در دانشکده فنی دانشگاه تبریز به شهادت رسیدند. مکان مقدسی که همچون کارگاه شهید شوریده سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف با هدف پیوند دانشگاه و صنعت دفاعی کشور در دوران فشار تحریمهای اقتصادی و تسلیحاتی راه‌اندازی شده بود. تاریخ شهادت این گلهای پرپرشده بوستان علم و ایمان و عمل به‌عنوان نماد پیشگامی و جهاد مقدس در راه خودباوری و خودکفایی دفاعی دانش‌بنیان «روز شهدای جهاددانشگاهی» نام گرفت. 38 سال فعالیت جهاددانشگاهی، مرهون خون شهداست و سرمایه‌ی واقعی ما در این نهاد انقلابی، تنها تداوم راه آن عزیزان مخلص و خداجوست. سازمان‌های جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، صنعتی شریف و واحد آذربایجان‌غربی در مجموع با اهدای 53 شهید بیشترین سهم را در میدان فداکاری و جانبازی جهادگران جهاددانشگاهی داشته و 17 واحد سازمانی دیگر این نهاد در گستره‌ی کشور پهناور ایران، 50 شهید دیگر را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند. بیش از نیمی از شهدای جهاددانشگاهی را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی تشکیل می‌دهند.
55 شهید فارغ‌التحصیل یا دانشجو در رشته‌های فنی و مهندسی، 16 شهید در رشته‌های علوم پایه، 11 شهید در رشته‌های علوم انسانی و هنر، 9 شهید تکنیسین، 7 شهید در مجموعه‌های علوم پزشکی و 5 شهید در سایر بخش‌های جهاددانشگاهی، افتخار این نهاد و گواه بر رهروی آن پاکان در مدار آیه شریفه وَ «یُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ» است که بر تارک نشان جهاددانشگاهی، نقش بسته است.


نظر شما :