در بازدید دکتر طیبی از چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی ارایه شد:

آخرین دستاوردهای مجموعه‌های پژوهشی جهادی فعال در حوزه‌ی گیاهان دارویی/ گزارش خواندنی از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه

۲۶ آبان ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۷ کد : ۳۱۹۳ پژوهشی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی به‌همراه معاون پژوهش و فناوری این نهاد از چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی،‌ فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی(سنتی) بازدید کردند و از نزدیک در جریان آخرین دستاوردهای مجموعه‌های پژوهشی جهادی فعال در حوزه‌ی گیاهان دارویی قرار گرفتند.
آخرین دستاوردهای مجموعه‌های پژوهشی جهادی فعال در حوزه‌ی گیاهان دارویی/ گزارش خواندنی از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در این بازدید که ظهر امروز (چهارشنبه 23 آبان‎ماه) انجام شد، دکتر طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر پورعابدی معاون پژوهش و فناوری این نهاد و جمعی از مسوولان جهاد از غرفه‌های حاضر در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی،‌ فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی(سنتی) واقع در مصلی تهران بازدید کردند.

پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، پژوهشگاه رویان، سازمان‌های استانی خراسان رضوی و یزد و واحدهای علوم پزشکی شهید بهشتی، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و مراکز رشد واحدهای فناور پژوهشکده گیاهان دارویی ایلام و اردبیل و هم‌چنین پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه در این جشنواره و نمایشگاه ملی حضور دارند.

 

ضرر تعدد واحدهای فعال در حوزه‌ی گیاهان دارویی

دکتر طیبی رییس جهاددانشگاهی در حاشیه‌ی بازدید از چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی،‌ فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی(سنتی) با اشاره به تاریخچه‌ی طب سنتی و گیاهان دارویی که دارای پیشینه‌ی بسیار قوی در تمدن بشری است، بیان کرد: بعد از انقلاب با توجه به پوشش متنوع در ایران و اهمیت طب سنتی و توجه دنیا به این صنعت، جهاددانشگاهی در سال 1377 با راه‌اندازی اولین پژوهشکده گیاهان دارویی به این حوزه ورود کرد.

رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: در حال حاضر ما در پژوهشکده‌ی گیاهان دارویی، هم گیاهان دارویی مختلفی را تولید کرده‌ایم و هم در بحث تولید عصاره فعال بوده‌ایم و خط تولید دو داروی گیاهی را به‌صورت صنعتی ادامه می‌دهیم که این کار مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: دیگر مجموعه‌های جهاددانشگاهی نیز در کشور با توجه به مزیت استانی و بومی خود و یک تقسیم‌بندی خاص در حال فعالیت هستند؛ به‌طور مثال در خراسان‌جنوبی، فعالیت در زمینه‌ی زعفران، عناب و زرشک توسط یک مرکز تحقیقات و یک باغچه‌ی نمونه در حال جریان است و بین واحدها با پژوهشکده گیاهان دارویی، ارتباط خوبی وجود دارد.

دکتر طیبی با انتقاد از تعدد واحدهای فعال در حوزه‌ی گیاهان دارویی که در این نمایشگاه نیز قابل مشاهده است، گفت: این تعدد بیش از حد است و باعث می‌شود واحدهای ما نتوانند کارهای بزرگ تحقیقاتی انجام دهند.

وی ادامه داد: تولید گیاهان دارویی مستلزم ایجاد شرکت‌های بزرگ است و نباید با توجه به بودجه‌ی محدود دولت، منتظر این نهاد ماند؛ بنابراین می‌توان با راه‌اندازی بنگاه‌های بزرگ هم در زمینه‌ی کشت گیاهان دارویی و هم در زمینه‌ی فرآوری این گیاهان فعالیت انجام داد.

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر تمرکز به مزیت‌های کشور در حوزه‌ی گیاهان دارویی مانند زعفران و زرشک اظهار کرد: جهاددانشگاهی در حد ظرفیت خود، این نگاه را دنبال می‌کند و این‌گونه تولیدات بعد از گذراندن مراحل تحقیق در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان وارد بازار می‌شود.

هم‌چنین دکتر طیبی در این حاشیه‌ی این بازدید، با دکتر صفروف معاون نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور روسیه در امور اقتصادی در ایران و دکتر محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دیدار و بر گسترش همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد.

حضور کامل و جامع جهاددانشگاهی در این نمایشگاه

دکتر پورعابدی معاون پژوهش و فناوری نیز در حاشیه‌ی این بازدید، تشریح کرد: امسال اولین سالی است که در حوزه‌ی گیاهان دارویی با تمام ظرفیت خود چه در گروه‌های پژوهشی و پژوهشکده‌ها و مراکز خدمات تخصصی و چه در حوزه‌ی مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در آن، به‌صورت منسجم و هماهنگ، در این نمایشگاه حضور پیدا کردیم و توانمندی‌های بالفعل و بالقوه‌ی جهاددانشگاهی را به‌طور کامل و جامع مطرح کردیم.

وی با اشاره به صنعت رو به رشد گیاهان دارویی و اقبالی که به این صنعت و داروهای گیاهی در سطح دنیا شده است، گفت: ما نیز در جهاددانشگاهی به‌دنبال ایفای نقش در این موضوع هستیم و یکی از برنامه‌های ما، تعیین کردن حوزه‌های مشخص و انجام فعالیت‌های گزین در این زمینه است.

بسته‌ی کامل جهاددانشگاهی در حوزه‌ی گیاهان دارویی

غرفه‌های جهاددانشگاهی در این نمایشگاه به‌اصطلاح «از شیر مرغ تا جان آدمی‌زاد»، خدمات و تولیدات در زمینه‌ی گیاهان دارویی برای ارایه داشتند. در زمینه‌ی آموزش‌های تخصصی، «پژوهشکده‌ی گیاهان دارویی» در زمینه‌ی طب سنتی، کاربردهای درمانی گیاهان دارویی، اصول جامع گیاه‌درمانی و تکنولوژی بذر گیاهان دارویی و «واحد علوم پزشکی شهید بهشتی» با ارایه کارگاه‌های آشنایی با «هومیوپاتی» و «بیورزونانس» مشغول ارایه خدمات آموزشی هستند.

هم‌چنین انتشارات این واحد در روزهای گذشته‌ی نمایشگاه، کتاب «درس‌نامه‌ی طب سنتی اطفال» را رونمایی کرده است. در زمینه‌ی تولیدات گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، «مرکز رشد اردبیل» با ارایه یک بسته‌ی کامل در تولید انواع عسل‌های طبیعی و تولیدکننده‌ی محصولات غذایی، دارویی آرایشی و بهداشتی از فرآورده‌های زنبور عسل و هم‌چنین تولید عصاره‌ی گیاهی «فارافاوانیا» برای درمان انواع کیست تخمدان، رحم، پستان و رفع تنبلی تخمدان، «پژوهشکده گیاهان دارویی» با تولید 36 محصول گیاهی از جمله انواع دمنوش با نام تجاری «ارمغان طبیعت»، تولید داروی گیاهی «ملیتروپیک» برای کنترل آلزایمر و کاهش علایم تحریک‌پذیری، تولید داروی گیاهی از عصاره‌ی خشک بذر گیاه خار مریم با نام تجاری «لیورسیل» برای درمان بیماری‌های التهابی کبد و کبد چرب و پایین‌آورنده‌ی قند خون در دیابت نوع 2، «پارک علم و فناوری کرمانشاه» با تولید عصاره‌ی توت سفید به نام «ساناو» با خاصیت‌های درمانی مختلف از جمله ضد سرطان بودن، موثر در درمان آب‌مروارید و...، «واحد لرستان» با تولید به‌لیموی آرام‌بخش و دم‌نوش نسترن کوهی «رزانیکام»، هم‌چنین «سازمان خراسان رضوی» با وجود پتانسیل عظیم «پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی» و دستاوردهای فراوان آن در مشهد، با آخرین محصولات خود که شامل تولید انواع رنگ‌های خوراکی طبیعی است، در این نمایشگاه حضور داشتند.

در زمینه‌ی تحقیقات و استفاده از تکنولوژی روز نیز، جهاددانشگاهی با داشتن آزمایشگاه کم‌نظیر «بیودیسکاوری» پژوهشگاه رویان با هدف اصلی انجام تحقیقات بر روی گیاهان دارویی به‌منظور دستیابی به ترکیبات طبیعی فعال با استفاده از گورخرماهی به‌عنوان یک مدل مدرن، «مرکز خدمات آنالیز و فرآوری گیاهان دارویی» پژوهشکده گیاهان دارویی در زمینه‌ی کنترل کیفی گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن‌ها، «بانک گیاهی آزمایشگاه فیتوشیمی» مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران برای مطالعه و بررسی متابولیت‌های ثانویه‌ی گیاهی با استفاده از روش‌ها و دستگاه‌های مختلف و هم‌چنین دارا بودن بانک 1400 نمونه‌ای «اسانس و عصاره»، شرکت کشت و فرآوری گیاهان دارویی در «مرکز رشد ایلام» و کشت انواع بذر و نشا، قلمه، مواد اولیه‌ی خشک و بسته‌بندی در «واحد کهگیلویه و بویراحمد» در این نمایشگاه مشغول فعالیت هستند.


نظر شما :