گام بلند شهرداری یزد برای آموزش شهروندی با همکاری سازمان جهاددانشگاهی استان یزد

۰۳ دی ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۷ کد : ۱۴۴۴۰ فرهنگی آموزشی پژوهشی تاپ خبر عمومی
شهرداری یزد و سازمان جهاددانشگاهی استان در قالب طرح آموزش شهروندی در دو مقوله مدیریت پسماند و حمل و نقل عمومی همکاری خواهند کرد.
گام بلند شهرداری یزد برای آموزش شهروندی با همکاری سازمان جهاددانشگاهی استان یزد

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد  «جمال الدین عزیزی» شهردار یزد امروز دوشنبه دوم دی ماه در نشستی که به همین منظور در سازمان جهاددانشگاهی استان یزد برگزار شد، ضمن قدردانی از مشارکت و همکاری جهاددانشگاهی در مقوله آموزش شهروندان، تاکید کرد: برای تسهیل در دستیابی به نتایج این طرح باید به نحوی عمل شود که اهداف شهرداری و ارگان‌های مربوطه در این آموزش‌ها لحاظ شود و امیدواریم در این جریان عملیاتی شدن این طرح شاهد پرورش شهروندان بهره‌ور باشیم به عبارتی آموزش شهروندان کمک کند تا انها از ظرفیتهای موجود در جهت منفعت خود و شهرشان بهره گیرند.

وی ضمن تاکید بر تهیه بازخوردهای اجرای این طرح برای اصلاح نواقص احتمالی در جریان عملیاتی شدن طرح و اقدامات شهرداری، اظهار کرد: یزد در شبکه شهرهای یادگیرنده قرار دارد لذا باید محتوی اموزشی متناسب با نیازهای شهر تعریف شود و به نحوی مستمر و متداوم انجام شود تا تاثیرگذاری لازم را در تحقق اهداف آن داشته باشد.

شهردار با تاکید بر این که معتقدیم شهر را نه برای مردم بلکه با مردم باید اداره کنیم، لزوم مشارکت دهی مردم محلات شهر در اجرای این طرح را خاطرنشان کرد و گفت: تقویت روحیه همکاری شهروندان نیز باید در این طرح مدنظر قرار گیرد چرا که مشارکت آنها در تاثیرگذاری طرح می‌تواند حاوز اهمیت باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که جهاددانشگاهی یزد بتواند با ایجاد دپارتمانی در رابطه با آموزش شهروندی، در هر کدام از محلات شهر مراکز آموزش شهروندی را ایجاد و مدیریت کند و حتی در مقوله اموزش متخصصان آموزش شهروندی به شهیداری کمک کند.

عزیزی در خاتمه موضوعاتی مانند آموزش شهروندان در زمینه ترافیک و رعایت قوانین رانندگی و همچنین آشنایی مردم با حقوق شهروندی را نیز مهم خواند و ابراز امیدواری کرد در آینده جزو سرفصل‌های آموزش شهروندی مورد توجه قرار گیرد.

«مهدی باصولی» رییس سازمان جهاددانشگاهی یزد نیز تاکید کرد: تلاش داریم تا شهر و شهروندان از این آموزش‌ها منتفع شوند، ضمن این که معتقدیم این طرح نه تنها در مقوله آموزش شهروندان موثر واقع خواهد شد بلکه می‌تواند منجر به شور در بین شهروندان نیز شود.

وی افزود: جهاددانشگاهی نه تنها به عنوان مجری طرح بلکه می‌تواند در نقش تسهیل گر برای سایر سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه ایفای نقش کند.

باصولی با اشاره جهانی شدن یزد و ظرفیت‌های بالای گردشگری آن، امکان بهره گیری از حوزه گردشگری برای تحقق اهداف آموزش شهروندی را دور از ذهن ندانست.

«عباس ملازینلی» رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد نیز عنوان کرد: آموزش شهروندی با همکاری مراکز علمی دانشگاهی مانند جهاددانشگاهی یکی از موضوعات مورد تاکید و توجه ویژه مدیریت مجموعه شهرداری یزد است.

وی در دستور کار قرار گرفتن آموزش شهروندی در موضوعات مدیریت پسماند و حمل و نقل عمومی را از این لحاظ مورد اهمیت خواند که بخش زیادی از منابع شهرداری را صرف خود می‌کند و مشکلات عدیده‌ای برای شهر یزد به همراه داشته است.

«حمیدرضا رحیم دل» رییس سازمان پسماند شهرداری یزد نیز با اشاره به سابقه همکاری جهاددانشگاهی در آموزش چهره به چهره تفکیک از مبدا زباله، مراکز دانشگاهی را پشتوانه خوبی برای طرح‌های آموزش شهروندی خواند.

وی از برگزاری مناقصه طرح جامع منطقه ای پسماند در هفته آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد که مجموعه‌های دانشگاهی شهرداری را در این طرح همراهی و یاری کنند.
 

«محمدرضا دهقانی» معاون فرهنگی جهاددانشگاهی یزد و مدیر طرح جامع آموزش شهروندی شهر میراث جهانی یزد نیز در این نشست با اشاره به تنوع موضوعی آموزش‌های شهروندی، موضوع حال حاضر این طرح را محیط زیست(مدیریت پسماند) و حمل و نقل عمومی خواند.

وی ضمن اشاره به اهمیت موضوع مدیریت پسماند شهری، راه حل این مساله را نیازمند برنامه‌ای جامع، بلندمدت و اهتمام مجموعه مدیران استان دانست و در مورد روند اجرای این طرح آموزش شهروندی توضیحاتی ارائه کرد.

وی بازه زمانی اجرای این طرح را پنج ساله خواند و افزود: عمده اهدافی که در این طرح مورد انتظار است، کاهش میزان تولید زباله، استفاده مجدد و بازیافت مجدد زباله است و عمده مخاطبان طرح نیز زنان خانه‌دار، دانش اموزان دوره اول دبستان، شاغلان و گروه‌های مرجع هستند.

دهقانی از نکات مهم مدنظر طرح نیز استفاده از ظرفیت‌های محلی، سمن و انجمن‌ها و همچنین نتایج ملموس اجرای طرح در بازخوردها و ارزیابی‌ها ذکر کرد.

«حامد فلاح» عضو هیات علمی دانشگاه علم و هنر و مدیر گروه مدیریت جهاددانشگاهی نیز ضمن اشاره به عوامل متعدد استفاده نکردن شهروندان از حمل و نقل عمومی، گفت: آموزش شهروندی برای استفاده از حمل و نقل عمومی با وجود محدودیت‌ها نیازمند سرمایه گذاری در زیرساختها، اصلاح فرآیندها و اموزش و فرهنگ سازی است و امیدواریم بازخورد آموزش در اصلاح نحوه دو عامل دیگر یعنی ایجاد زیرساخت‌ها و اصلاح فرآیندها به کمک مدیریت شهری بیاید.

  وی افزود: امیدواریم با اجرای این طرح نه تنها شهروندان یزدی تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی به جای استفاده از خودروهای شخصی شوند بلکه خود اشاعه گر این فرهنگ نیز شوند.

فلاح ضمن تشریح روند اجرای این طرح پنج ساله، دانشجویان، دانش اموزان، کارمندان، بازاریان و گروه‌های مرجع را مخاطبان آن خواند.
 

در این نشست نمایندگان سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد نیز به بیان نظرات و پیشنهادات خود در مورد اجرای طرح اموزش شهروندی پرداختند.

 


نظر شما :