انعقاد تفاهم‌نامه برای تداوم آموزش مدیریت آب در مدارس یزد با محوریت جهاد دانشگاهی

۱۱ آذر ۱۴۰۴ | ۱۲:۱۸ کد : ۹۲۴۴۵ فرهنگی تاپ خبر
تفاهم‌نامه‌ای میان آموزش و پرورش و شرکت آب منطقه‌ای استان منعقد شد تا طرح‌های ملی «داناب» و «سواد آبی» برای نهمین و پنجمین سال متوالی در مدارس متوسطه اول و دوم یزد اجرا شود. جهاد دانشگاهی یزد نقش مشاور و مجری این طرح‌ها را بر عهده دارد.
انعقاد تفاهم‌نامه برای تداوم آموزش مدیریت آب در مدارس یزد با محوریت جهاد دانشگاهی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد، همکاری ارزشمند میان آموزش و پرورش و شرکت آب منطقه‌ای استان، بار دیگر با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای سالانه تداوم یافت. این تفاهم‌نامه که به صورت سالانه میان وزارت آموزش و پرورش و شرکت آب منطقه‌ای منعقد می‌شود، بستر اجرای برنامه‌های آموزشی مؤثر در دبیرستان‌های سراسر استان یزد را فراهم می‌کند. بر اساس این توافق، دو طرح ملی مهم با نام‌های «پروژه داناب» و «طرح سواد آبی» در مدارس دوره‌های اول و دوم متوسطه استان کلید خواهد خورد. جهاد دانشگاهی یزد در این همکاری، نقش مشاور، مجری و هماهنگ‌کننده این طرح‌ها را بر عهده دارد و به زودی فعالیت‌های آموزشی خود را در مدارس هدف آغاز خواهد کرد.

در این راستا، دکتر محمد رضا دهقانی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان یزد، اعلام کرد پروژه داناب بر آموزش مدیریت مصرف آب به دانش‌آموزان پایه‌های هفتم تا نهم متمرکز است. در مقابل، طرح سواد آبی بخش‌های مرتبط با سواد آبی از کتاب انسان و محیط زیست را برای دانش‌آموزان پایه یازدهم پوشش می‌دهد. این اقدامات نشان از عزم جدی نهادهای مرتبط برای نهادینه کردن فرهنگ صحیح مصرف آب از سنین نوجوانی دارد.

جواد محجوبی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد، در نشست انعقاد این تفاهم‌نامه که آغازگر نهمین سال اجرای طرح ملی داناب و پنجمین سال طرح سواد آبی در مدارس یزد است، بر نقش بی‌بدیل آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده‌ساز تأکید کرد. وی با بیان این که اصلی‌ترین رسالت نظام در حوزه تربیت بر دوش این نهاد است، اظهار داشت آینده تصمیم‌گیری‌های کشور به دست دانش‌آموزان امروز رقم خواهد خورد. محجوبی با ارائه دیدگاهی عمیق، حفظ آب را معادل حفظ جان دانست و افزود: باید به مرحله‌ای برسیم که دانش‌آموز، خود را جزئی جدایی‌ناپذیر از طبیعت بداند. در این صورت، مرز بین من و طبیعت از بین می‌رود و آلوده کردن آب به مثابه آلوده کردن وجود خود فرد خواهد بود. این سطح از درک، عمیق‌ترین انگیزه درونی و پایدار را برای عمل مسئولانه ایجاد می‌کند، دقیقاً مانند نفس کشیدن که یک غریزه طبیعی است.

وی با اشاره به شکاف میان دانش و عمل در جامعه، خاطرنشان کرد که بسیاری از افراد از پیامدهای منفی اسراف آب آگاهند اما اقدام مؤثری انجام نمی‌دهند. اگر حفظ آب در سطح غریزه حفظ خود درک شود، عمل صحیح، بدیهی و فوری خواهد شد. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد دو هدف اصلی از اجرای این طرح‌ها را مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در مصارف فعلی (که می‌تواند به خانواده‌ها نیز تسری یابد) و نیز تربیت نسلی آگاه برای اتخاذ تصمیمات صحیح در آینده عنوان کرد. وی توضیح داد هدف نهایی این است که دانش‌آموز امروز، در آینده چه در جایگاه مدیریتی، کشاورزی، صنعتی یا به عنوان یک شهروند عادی، تصمیم‌های مسئولانه‌ای در حوزه آب اتخاذ کند.

علی دهقان، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این نشست بر اهمیت حیاتی و استراتژیک موضوع آب و لزوم تغییر رویکرد مصرف تأکید کرد. وی آموزش صحیح و نهادینه‌سازی مهارت‌های صرفه‌جویی از مقاطع پایه را ضامن آینده کشور و استان دانست. دهقان به محسوس بودن شکاف بین دانش و عمل در حوزه مدیریت آب اشاره و تأکید کرد این شکاف باید از طریق آموزش مهارت‌های نرم و ایجاد جریان‌سازی فرهنگی در مدارس کاهش یابد. وی در پایان با اشاره به نقش محوری معلمان در شکل‌دهی نگرش دانش‌آموزان، بیان کرد نهادینه کردن صرفه‌جویی باید از معلمان دروس تاریخ و ادبیات آغاز شود. انتقال پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران و اهمیت منابع آبی، می‌تواند به رشد انگیزه درونی و احساس مسئولیت در دانش‌آموزان نسبت به این مایع ارزشمند بینجامد. رئیس هیئت مدیره آب منطقه‌ای یزد نیز در این مراسم با تقدیر از این همکاری، ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح‌ها، صحنه‌های ماندگاری در مدارس استان یزد رقم بخورد.

text to speech icon

نظر شما :