برگزاری فینال مسابقات و اعلام منتخبین مرحله استانی سیزدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در استان یزد

۰۴ اسفند ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۹ کد : ۸۱۵۴۶ فرهنگی تاپ خبر
فینال سیزدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در استان یزد با حضور مسئولین و شخصیت‌های دانشگاهی و اجرایی و به همت سازمان جهاددانشگاهی استان یزد برگزار شد.
برگزاری فینال مسابقات و اعلام منتخبین مرحله استانی سیزدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در استان یزد

 در استان یزد با برگزاری رقابت‌های رده‌بندی و نهایی، روز چهارم اسفندماه با حضور مسئولین و شخصیت‌های برجسته دانشگاهی و اجرایی برگزار شد. در این مراسم، فرماندار یزد، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد و رئیس دانشگاه علم و هنر حضور داشتند و تیم‌های برتر این رقابت‌ها معرفی شدند.

دکتر محمدحسین طالبی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد و دانشگاه علم و هنر، در آیین اختتامیه مرحله استانی سیزدهمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویی به میزبانی دانشگاه علم و هنر و جهاددانشگاهی استان یزد، گفت: «برگزاری این مناظره‌ها نشان می‌دهد که دانشجویان می‌توانند در همه عرصه‌ها صاحب خلاقیت، نظر و توانمندی باشند و خروجی این مناظره‌ها نیز تأییدکننده همین اصل است. از مسئولان درخواست داریم زمینه ارائه و بروز این خلاقیت‌ها را فراهم کنند.»

وی ادامه داد: «توانمندی‌هایی که توسط دانشجویان استان یزد و کشور به‌خصوص شرکت‌های فناور و دانشجویان خلاق دانشگاه علم و هنر و جهاددانشگاهی یزد انجام شده بی‌بدیل است و در بسیاری از رشته‌ها سرآمد کشور و جهان هستیم و در صورت حمایت بیشتر از این بخش شاهد جهش زیادی در علم و دانش خواهیم بود.»

طالبی با اشاره به نقش جهاددانشگاهی استان در بروز این توانمندی‌ها بیان کرد: «برگزاری این مناظره‌ها باعث می‌شود تا زمینه همفکری و ارائه راهکار و استفاده از تجربیات و رفع نقایص فردی ایجاد شود و همچنین روحیه کار گروهی در بخش دانشجویی تقویت خواهد شد.»

سیدمحمدرضا مدرسی، فرماندار یزد نیز در این مراسم ضمن قدردانی از جهاددانشگاهی استان در برگزاری مناظرات گفت: «این برنامه‌ها به عنوان خاطرات خوب در آینده در زندگی دانشجویان یادآور می‌شود.»

وی با اشاره به ثبت جهانی یزد به‌عنوان شهر زیورآلات سنتی و حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی برای بررسی این مهم بیان کرد: «یکی از مراکزی که در زمان حضور ارزیابان مورد بازدید قرار می‌گیرد، دانشگاه علم و هنر یزد است و از افتخارات این دانشگاه این است که در کنار بازار و فضای شهری توانسته به عنوان مرکز علمی به عنوان نامزد نهایی مورد ارزیابی قرار گیرد. بنابراین این فعالیت‌ها کمک می‌کند تا جایگاه دانشگاهی و علمی و اقتصادی بالاتری داشته باشیم و در راستای شکوفایی و بالندگی یزد عزیز و در ادامه ایران اسلامی گام برداریم.»

سیدعلیرضا افشانی، عضو هیئت داوران و استاد دانشگاه یزد نیز در این مراسم گفت: «نداشتن مهارت گفت‌وگو یکی از مشکلات امروز جامعه است و بخش بزرگ جامعه دانشجویی را نیز در برگرفته است. قابل تقدیر است که جهاد دانشگاهی در این زمینه و مناظره‌های دانشجویی ورود کرده و به یکی از موارد زندگی می‌پردازد.»

وی اضافه کرد: «۸۰ درصد پیام‌ها به‌صورت غیرکلامی است و ۲۰ درصدی که می‌ماند کلامی است، بنابراین باید در کنار مناظره‌های کلامی به این تکنیک‌ها نیز توجه داشته باشند تا کلام بر دل هم بنشیند.»

این دوره از مسابقات به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد و با شعار «مناظره؛ فرصتی برای یادگیری» برگزار شد و رقابت‌ها از هشتم آذرماه با حضور ۳۳ تیم از ۹ دانشگاه مختلف استان آغاز شد. پس از چندین هفته رقابت فشرده، مسابقات به مرحله رده‌بندی و نهایی رسیدند و در نهایت تیم‌های برتر معرفی شدند.

مسابقات مناظره دانشجویان در استان یزد با اهدافی چون رشد و شکوفایی فرهنگ گفتگو، زمینه‌سازی برای شکل‌گیری تفکر خلاق و نقاد در میان دانشجویان، ایجاد انگیزه در جامعه جهت گرایش به ارتقاء دانش و آگاهی، آموزش مسائل علمی به صورت جذاب و اثربخش، و تمرین و تقویت فعالیت‌های گروهی منسجم و هدفمند برگزار شد.

در این دوره از مسابقات، ۴۰ تیم از ۹ دانشگاه استان در ۴۲ مناظره شرکت کردند که در مجموع ۱۶۰ دانشجو در این رقابت‌ها حضور داشتند. ۲۸ نفر از اساتید و هیات علمی به عنوان داور در این مسابقات فعالیت داشتند تا به ارزیابی و نظارت بر مناظرات پرداخته و منتخبین را مشخص کنند.

در نهایت، تیم‌های برتر مرحله استانی که به مرحله کشوری راه پیدا کردند، معرفی شدند. تیم «فرهنگ» از دانشگاه فرهنگیان یزد به عنوان تیم اول، تیم «آزاداندیشان» از دانشگاه علم و هنر یزد به عنوان تیم دوم، تیم «ردام» از دانشگاه علم و هنر یزد به عنوان تیم سوم، و تیم «All-in» از دانشگاه میبد به عنوان تیم چهارم معرفی شدند.

این رقابت‌ها نه تنها فرصتی برای ارتقاء سطح علمی و مهارتی دانشجویان به حساب می‌آید، بلکه بستری مناسب برای ارتقای توانمندی‌های فردی و گروهی آنان در زمینه مناظره و تفکر نقادانه فراهم آورده است.


نظر شما :