عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا : روزه‌داری در بارداری توصیه نمی‌شود

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۵ کد : ۷۰۹۸ پژوهشی
عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا گفت: روزه‌داری تا پیش از انتقال جنین و قبل از شروع بارداری ممانعتی ندارد، به شرط آن که خانم بیماری زمینه‌ای خاصی نداشته باشند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا : روزه‌داری در بارداری توصیه نمی‌شود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از سیناپرس، لادن گیاهی عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا در خصوص نکاتی که می‌بایست خانم‌های تحت درمان ناباروری در ماه مبارک رمضان رعایت کنند گفت: روزه‌داری تا پیش از انتقال جنین و قبل از شروع بارداری ممانعتی ندارد، به شرط آن که خانم بیماری زمینه‌ای خاصی نداشته باشند و لازم نباشد دارویی را سر ساعت مشخص مصرف کند.

وی ادامه داد:  روزه‌داری در سه ماه اول و سوم بارداری توصیه نمی‌شود روزه‌داری در سه ماه اول باعث سقط جنین نمی‌شود، اما می‌تواند باعث اختلال در تمایز و تکثیر سلولی جنین و تشدید حالت تهوع مادر شود.

گیاهی تصریح کرد: شواهدی مبنی بر اینکه روزه‌داری باعث تشدید اندومتریوز بشود، دیده نمی‌شود. روزه‌داری برای خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بلامانع است، اما مدیریت صحیح دریافت غذایی در وعده‌های سحر، افطار و شام بیش از پیش اهمیت می‌یابد. لازم است که افت و خیز ناگهانی قند خون به بهینه‌ترین شکل ممکن مدیریت شود.

 وی افزود:  روزه‌داری صحیح، یعنی دریافت متعادل همه گروه‌های غذایی و نوشیدن آب کافی در وعده‌های سحر، افطار و شام، باعث تضعیف کیفیت اسپرم و تخمک در فرد سالم نمی‌شود.

 عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سیناگفت:  اگر خانم باردار سابقه فشارخون بارداری و دیابت در باردی قبل دارد، بهتر است که روزه نگیرد.در صورت ابتلای خانم باردار به فشار خون بارداری (پره‌اکلامپسی یا مسمومیت بارداری) و دیابت بارداری، روزه گرفتن در سه ماهه دوم جایز نیست. علت مهم منع روزه‌داری در بارداری تشکیل اجسام کتونی است که از جفت عبور می‌کند و به جنین آسیب می‌رساند.


نظر شما :