وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم امضای تفاهم نامه سه جانبه میان جهاد دانشگاهی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد؛ لزوم ایجاد سازمان ویژه زنان سرپرست خانوار/ حرکت به سمت مشاغل جدید

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۰ کد : ۶۸۳۸ تجاری سازی فناوری و اشتغال تاپ خبر
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور سه میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور را فرصت و تهدید دانست و گفت: زنان سرپرست خانوار این ارزش را دارند که یک سازمان مختص به خود داشته باشند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم امضای تفاهم نامه سه جانبه میان جهاد دانشگاهی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد؛ لزوم ایجاد سازمان ویژه زنان سرپرست خانوار/ حرکت به سمت مشاغل جدید

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایکنا؛ محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در آیین مبادله موافقت‌نامه همکاری بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی با هدف اجرای «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» و کمک به اشتغال شش هزار زن سرپرست خانوار، طی سخنانی با اشاره به اینکه در برنامه پنج ساله، ششم توسعه مقرر شد ۷۷۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی، خارجی، خصوصی و دولتی جذب شود، گفت: قرار بود حاصل این سرمایه‌گذاری رشد هشت درصدی اقتصاد و کاهش هشت دهم درصدی بی‌کاری شود اما به دلیل مسائل پیش آمده در زمینه رشد اقتصادی اتفاقاتی غیر از پیش‌بینی‌های انجام شده رخ‌ داد.

وی اظهار کرد: در مواجهه با شرایط جدید دو راهکار پیش روی ماست؛ اول اینکه روند رشد بیکاری را تحمل کنیم که خواست دشمنان است، اما راه حل دوم تکیه بر توانمندی خودمان و استفاده از اقدامات مشارکت‌جویانه و حرکت به سمت و سوی اقدامات جدید است.

وزیر کار از افزایش اشتغال روستایی به ۳۰ درصد سخن گفت و اظهار کرد: کمک‌های حداقلی بلاعوض برای اشتغال در کنار آموزش، برندسازی، دسترسی به بازار، اتصال به تسهیلگران و پشتیبانان و .. روش‌های نوآورانه‌ای است که می‌تواند ما را از گرفتاری که کشور در آن قراردارد، نجات دهد.

 

به اشتغال خانگی چشم دوخته‌ایم

وی از چشم دوختن به اشتغال خانگی برای کمک به اشتغال مردم نیز سخن گفت و اظهار کرد: وجود ۳,۲ درصد جمعیت زنان سرپرست خانوار هم تهدید و هم فرصت است و ۷۰ درصد ثبت‌نام کنندگان در سایت‌ اشتغال خانگی ما را زنان تشکیل می‌دهند. ما از سال ۹۶ الگوی نوین اشتغال را آغاز کردیم و در سال ۹۷ این الگو در ۹ استان کشور اجرا‌ شد؛ در ادامه این راه نیازمند همکاری جدی جهاد دانشگاهی هستیم.

شریعتمداری با اشاره به اینکه در این طرح ۳۳ هزار نفر استعدادسنجی شده و هزار نفر به بازار کار معرفی شده‌اند، گفت: ۲۳ هزار نفر نیز برای اشتغال راهنمایی‌های لازم را دریافت کرده‌اند.

 

ایجاد اشتغال برای ۶ هزار نفر از میان سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رقم بالایی نیست

وی بیان کرد: ایجاد اشتغال برای شش هزار نفر از میان سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زن سرپرست خانوار، رقم بالایی نیست و باید این طرح گسترش یابد.

 

زنان سرپرست خانوار سازمان مختص خودشان را داشته باشند

وزیر کار در ادامه گفت: زنان سرپرست خانوار این ارزش را دارند که یک سازمان مختص خودشان را زیر نظر معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری داشته باشند و دبیرخانه تشکیل دهند چرا که ما ناچاریم به شکل سازماندهی شده‌تری به سه میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار بپردازیم.

وی در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه شرایط تحمیل شده از سوی نظام سلطه منجر به این شد که کشور در پروژه توسعه مشاغل فراگیر و توسعه در کانون‌های اصلی کشور قدم‌های خود را جدی‌تر بردارد، گفت: این راهی است که دولت انتخاب کرده و فکر می‌کنم در این زمینه موفقیت‌های چشم‌گیری به دست آمده است و در آینده نتایج ثمربخش‌تری به دست خواهد آمد.

 

رشد مشاغل روستایی

شریعتمداری به رشد مشاغل روستایی نیز اشاره و اظهار کرد: این رشد نشان می‌دهد وقتی بر الگوی جدیدی پافشاری می‌کنیم موفق می‌شویم. با کمک مقام معظم رهبری یک و نیم میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برداشت شد که نیمی از آن در تمامی بخش‌های زیر ۱۰ هزار نفر و روستاهای کشور مورد استفاده کارآفرینان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در حوزه اشتغال فراگیر نیز به بخش‌های گوناگون توجه کرده‌ایم از جمله اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی، کارورزی در محل واقعی کار و ... و یکی از مهم‌ترین مباحث مورد توجه مشاغل خانگی و توسعه بیشتر آنهاست. آمارها نشان می‌دهد از سال ۹۱ تا ۹۷ که موضوع مشاغل خانگی در کشور مورد توجه قرار گرفته‌ است بدون مداخله جدی ۷۰ درصد از مراجعان به مراکز ما زنان هستند.

وزیر کار با اشاره به اینکه امروز بیش از سه میلیون نفر از زنان سرپرست خانوار که ایفای نقش پدری و مادری را همزمان در اداره خانواده برعهده دارند ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای توسعه مشاغل خانگی هستند، گفت: براساس همین ظرفیت با همکاری معاونت امور زنان رئیس جمهور، شش هزار نفر از زنان سرپرست خانوار با اولویت بانوان استان‌های سیل‌زده در «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» آموزش می‌بینند. در این طرح ابتدا مزیت‌های نسبی و رقابتی موجود در استان‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم، در قدم بعد به توانمندسازی خواهیم پرداخت و در قدم سوم صنایع مختلفی که توسط زنان سرپرست خانوار با استفاده از الگوهای جدید اشتغال تولید می‌‌شود در بازار عرضه می‌شود.


نظر شما :