مدیرعامل منطقه آزاد کیش در نشست امضای تفاهم‌نامه با جهاددانشگاهی تاکید کرد: استفاده از فرصت‌های جهاددانشگاهی برای توسعه‌ی فعالیت‌های دانش‌بنیان و گسترش استارت‌آپ‌ها

۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۷ کد : ۹۷۷۰ عمومی
دکتر مظفری گفت: رویکرد ما این است که به سمت استفاده از فرصت‌های جهاددانشگاهی به منظور توسعه‌ی فعالیت‌های دانش‌بنیان و گسترش استارتاپ‌ها حرکت کنیم. هم‌اکنون برج نوآوری و فناوری منطقه آزاد کیش تا ماه آینده افتتاح می‌شود، توسعه فعالیت‌ها در این زمینه در دستور کار ما قرار دارد.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش در نشست امضای تفاهم‌نامه با جهاددانشگاهی تاکید کرد: استفاده از فرصت‌های جهاددانشگاهی برای توسعه‌ی فعالیت‌های دانش‌بنیان و گسترش استارت‌آپ‌ها

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر غلام‌حسین مظفری رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد کیش در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک بین این سازمان و جهاددانشگاهی که امروز صبح (30 تیرماه) برگزار شد، بیان کرد: قریب به ۲۱ سال مأموریت‌های متعددی از سوی جهاددانشگاهی در مناطق مختلف کشور داشته‌ام و این افتخاری برایم بوده است. جهاددانشگاهی مجموعه‌ای باافتخار، خوشنام، توانمند و باسابقه است و امضای این تفاهم‌نامه فرصتی برای ما فراهم می‌کند که از ظرفیت این نهاد در بسیاری عرصه‌ها استفاده کنیم. این توانمندی در حوزه‌های مختلف گسترده است.
وی ادامه داد: در هر کجا ماموریتی به من محول شد، اعتقاد داشتم کار‌های مشترکی می‌توان با همراهی جهاددانشگاهی انجام داد و برخی مواقع هم اتفاقات خوبی رخ داد و ما در حد توان از این ظرفیت استفاده کرده‌ایم.
دکتر مظفری افزود: علاوه بر اینکه منطقه کیش فرصت‌ها و ظرفیت‌های خوبی دارد، جهاددانشگاهی هم دارای ظرفیت‌های خوبی است؛ تلفیق این دو مورد منجر به اتفاقات خوبی خواهد شد. امروز شرایط نسبتاً خوبی در این منطقه و در مقایسه با مناطق آزاد دیگر وجود دارد، مهمترین برند‌های دانشگاهی هم در آنجا پردیس دارند. در کنار تمام این فرصت‌ها، می‌توان فعالیت‌های خوبی داشت. در کنار همه این‌ها، رویکرد ما این است که به سمت استفاده از فرصت‌های جهاددانشگاهی به منظور توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و گسترش استارتاپ‌ها حرکت کنیم. هم‌اکنون برج نوآوری و فناوری منطقه آزاد کیش تا ماه آینده افتتاح می‌شود، توسعه فعالیت‌ها در این زمینه در دستور کار ما قرار دارد. در کنار برج نوآوری و فناوری کیش، شهرک فناوری را طراحی کرده‌ایم تا واحد‌های فعال در این حوزه از این ظرفیت استفاده کنند، اگر چه این منطقه به منطقه تفریحی مشهور شده، اما از ظرفیت‌های خوبی برای گسترش فعالیت‌های دانش بنیان برخوردار است.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش با اشاره به این‌که جزیره‌ی کیش علی‌رغم اینکه یک منطقه آزاد تجاری است، پایه اصلی فعالیت‌های آن، حول محور گردشگری است، گفت: در همین زمینه هم می‌توان با به‌کارگیری ظرفیت‌های پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های جهاددانشگاهی به منظور مطالعات موردنیاز در حوزه گردشگری، بسیاری از طرح‌ها را به صورت پایلوت در این منطقه اجرایی کرد.
وی افزود: هماهنگی نسبی با حضور مدیریت کشوری در منطقه آزاد کیش متمرکز شده و معتقدیم ایده‌های ملی می‌تواند در این منطقه پیاده و به کل کشور تعمیم داده شود. زمینه‌های فعالیت در این منطقه خوب است. ما باید سرعت و گذر زمان را هم در نظر بگیریم. بلافاصله بعد از این تفاهم‌نامه باید وارد فاز عملیاتی شویم. امیدواریم با هم‌افزایی میان این دو مجموعه، بتوان اتفاقات خوبی برای کشور رقم زد.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفت: استقرار و استفاده از فضای منطقه آزاد کیش نیاز به مطالعات بیشتری دارد، همچنین در فضای منطقه آزاد کیش تمایل به استفاده از گردشگری سلامت مثبت است. می‌توان در این منطقه، نمایشگاه ثابتی به منظور ارائه محصولات تولید داخل با حضور جهاددانشگاهی راه‌اندازی کرد.
وی افزود: مردم بومی کیش نیازمند توجه جدی هستند، در حوزه غذا‌های سنتی و تولیدات محلی، محصولاتی وجود دارد که در هیچ‌جای کشور وجود ندارد.
دکتر مظفری برگزاری جشنواره‌های تابستانی را مهمترین برنامه این روز‌های جزیره کیش دانست و گفت: مجموعه‌هایی برای این فعالیت‌ها ساخته شده، اما ساختار ندارد و بهتر است در این زمینه از ظرفیت جهاددانشگاهی نیز بهره‌مند شویم.
وی بیان کرد: ایده شهر دانشی، طرح دیگری است که در منطقه آزاد کیش پیگیری می‌شود؛ اکنون اعضای شورای راهبردی این شهر مشخص شدند و رؤوسای دانشگاه شریف و سازمان دانشجویان کشور هم عضو این شورا هستند. از رییس جهاددانشگاهی هم دعوت می‌کنیم به اعضای شورای شهر دانش کیش بپیوندند. می‌توان تبادل دانشجو هم در این طرح داشت.

 

 

حرکت در راستای صادرات محصولات فناورانه‌ی جهاددانشگاهی
رئیس جهاددانشگاهی نیز در این مراسم با بیان اینکه مدیریت جدید منطقه آزاد کیش رویکرد خوبی به توسعه این منطقه دارد، اظهار کرد: منطقه آزاد کیش، در زمینه تولید و صادرات فناوری برای کل کشور ظرفیت‌های خوبی دارد و این ظرفیت‌ها، فرصت خوبی برای جهاددانشگاهی خواهد بود، ماموریت ما هم تولید و صادرات فناوری است. منطقه آزاد کیش، جزیره‌ای با امکانات خوب در حوزه‌های مختلف آموزش عالی و حتی مهارتی است که با رویکرد ملی و بین‌المللی قابلیت توسعه دارد. به علت وجود مواد هیدروکربوری فراوان در آن مناطق هم لازم است از این ظرفیت علی‌رغم توجه به مسائل حفظ محیط زیست، استفاده کرد.
وی ادامه داد: در حوزه‌های پژوهش و فناوری، تجاری‌سازی اشتغال، فرهنگی و فعالیت‌های اجتماعی، جهاددانشگاهی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی دارد. در بحث اشتغال و کارآفرینی اقدام به راه‌اندازی اشتغال‌های خانگی و تولید محصول کرده‌ایم و توانسته‌ایم در این عرصه پیشینه خوبی برای جهاددانشگاهی رقم بزنیم.
دکتر طیبی با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت گردشگری منطقه آزاد کیش استفاده کرد، افزود: حضور مدیرعامل منطقه آزاد کیش در اینجا را فرصت مغتنمی می‌دانیم تا بتوانیم فعالیت‌های آینده و دستاورد‌های جهاد را در خدمت توسعه منطقه آزاد کیش قرار دهیم و بتوان خدمت‌رسانی در راستای توسعه منطقه آزاد کیش به ویژه توسعه صادرات محصولات فناورانه را در آن منطقه مورد توجه قرار داد.
رییس جهاددانشگاهی اضافه کرد: امیدواریم امضای این تفاهم نامه سر آغاز خوبی برای خدمت به مردم کیش و هم‌چنین صادرات محصولات فناورانه جهاددانشگاهی باشد.

 

ایجاد یک نمایشگاه دائمی در کیش در حوزه‌ی محصولات خانگی
در بخش دیگری از این جلسه، دکتر محمد صادق بیجندی، رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان با بیان این که برای جهاد دانشگاهی که دارای سه پارک علم‌وفناوری و ۲۴ مرکز رشد است فرصت مناسبی است که از حضور در جزیره کیش استفاده کند، گفت: ایجاد محدوده‌ای برای حضور  تلفیقی از  پارک‌های علم‌وفناوری و مراکز رشد در برج نوآوری کیش می‌تواند سازنده باشد.
وی ادامه داد: در حوزه مشاغل خانگی، دانش فنی و فرآیندها در اختیار جهاد دانشگاهی است و ایجاد یک نمایشگاه دائمی در کیش برای فروش و ارائه محصولات خرد و کوچک خانگی سودمند خواهد بود. کیش می‌تواند در حوزه آموزش پزشکی، نفت‌وگاز، تایید صلاحیت‌های حرفه‌ای و برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حوزه استارتاپ‌ها به مرکز ثقل تبدیل شود.


 
همکاری در سه حوزه‌ی فرهنگی ـ اجتماعی
دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به سه حوزه به منظور فعالیت در منطقه آزاد کیش، گفت: در کنار توجه به گردشگری، باید به بحث آسیب‌های اجتماعی این فعالیت‌ها هم توجه شود. بحث دیگر توسعه گردشگری دانشجویی است، سفر به جزیره کیش گران است و می‌توان ظرفیتی ایجاد کرد که دانشجویان هم بتوانند از فرصت حضور در این منطقه استفاده کنند. ظرفیت‌های خوبی هم برای توسعه مباحث زیست محیطی در این منطقه وجود دارد.

موقعیت ویژه برای همکاری جهاددانشگاهی و سازمان منطقه آزاد کیش
در بخش دیگری از جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری میان جهاد دانشگاهی و سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان این که این یک موقعیت ویژه برای همکاری میان جهاد و سازمان منطقه آزاد کیش است، گفت: با توجه به تحریم‌ها، گرانی قیمت دلار و در نتیجه افزایش هزینه‌های خارجی و هم‌چنین حضور دکتر مظفری در راس سازمان منطقه آزاد کیش، اکنون موقعیت بسیار خوبی برای همکاری میان جهاد دانشگاهی و منطقه آزاد کیش است و اگر الان نتوانیم در حوزه گسترش همکاری میان جهاد و سازمان منطقه آزاد کیش کاری کنیم در آینده، فراهم کردن بسترهای این همکاری دشوار خواهد شد. امیدواریم امضای این تفاهم‌نامه منجر به ارتباطی شود که هم برای منطقه آزاد کیش، هم برای جهاد دانشگاهی و هم برای ایران مفید باشد.

 


نظر شما :