مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا عنوان کرد: راهکارهای پژوهشی زمان تحریم/ ارایه پلاسمای منجمد تازه در واحد بانک خون

۱۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۷ کد : ۹۳۴۸ پژوهشی عمومی
مدیر مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن‌سینا با ارایه برخی راهکارهای این مرکز برای تداوم فعالیت‌های پژوهشی در زمان تحریم و تاکید بر اجرای طرح‌های کاربردی، استقرار واحد بانک خون در این مرکز را موجب کسب اطمینان خاطر در جراحان دانست و گفت: در بانک خون رسمی دارای کیفیت علاوه بر خون، سایر فرآورده‌های خونی مثل پلاسمای منجمد تازه و سایر فرآورده‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و بسته به نیاز بیمار، از دادن خون کامل اجتناب می‌شود.
مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا عنوان کرد: راهکارهای پژوهشی زمان تحریم/ ارایه پلاسمای منجمد تازه در واحد بانک خون

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، علی صادقی‌تبار با اشاره به اینکه طبیعی است که در زمان تحریم‌ها فعالیت‌های پژوهشی با سختی بیشتری انجام می‌شود، توضیح داد: سابقاً بسیاری از اقلام بدون هیچ دغدغه‌ای و فقط با تأمین هزینه وارد کشور می‌شد، در حالی که امروز ورود اقلام به کشور به این آسانی نیست و از طرفی تحریم‌ها خود موجب افزایش قیمت کالاها و خدمات شده و طبیعتاً این موضوع هزینه اجرای پروژه‌ها را بالا می‌برد.

وی با بیان این که از طرف دیگر محدودیت منابع، چالش مضاعفی را در اجرای پروژه‌ها ایجاد می‌کند، گفت: همچنین تحریم‌ها می‌تواند برای انتقال ارز به منظور خرید بعضی ابزارها و دستگاه‌ها مشکل ایجاد کند، برخی اقلام کمیاب می‌شود و قیمت کالاها به طور کلی بالا می‌رود.

مدیر مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن‌سینا در رابطه با راهکارهای این مرکز برای حفظ و تداوم فعالیت‌های پژوهشی در زمان تحریم‌ها، گفت: راهکار ما این است که با صرفه‌جویی، استفاده بهینه از مواد و بهره‌مندی از ظرفیت سایر گروه‌ها از طریق انجام کار تیمی، بر تحریم‌ها غلبه کنیم. همچنین حمایت از طرح‌هایی که جنبه کاربردی و عملیاتی برای فرآیند درمان دارند، در دستور کار قرار گرفته که از این راهکار نیز نتیجه خوبی گرفته‌ایم.

صادقی‌تبار افزود: طرح‌های کاربردی قابل فروش یا قابل ارائه به مردم است و دانش فنی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی همه این خدمات مشتری خواهد داشت، ضمن آنکه کاربردی شدن طرح‌ها بعد از به اتمام رسیدن آن‌ها، ارزش افزوده ریالی ایجاد می‌کند.

 

ضرورت استقرار نظام "هموویژولانس" برای مراکز دارای واحد بانک خون

وی در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با دریافت گواهی نامه استقرار نظام مراقبت و نظارت بر مصرف خون و فرآورده‌ها (هموویژولانس) از سازمان انتقال خون، توضیح داد: مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا موفق شده از بین مراکز جراحی محدود که تعداد آن‌ها زیاد هم هست، جزو معدود مراکزی باشد که موافقت فوق را اخذ کرده و مجاز به داشتن واحد بانک خون شده است.

مدیر مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن‌سینا با اشاره به استقرار نظام هموویژولانس در این مجموعه، تشریح کرد: نظام مدیریت مصرف خون و نظام مراقبت و نظارت بر فرآورده‌ها که اصطلاحاً به آن "هموویژولانس" گفته می‌شود، یک نظام یا فرآیند استانداردی است و همه سازمان‌هایی که دارای بانک خون هستند و مصرف خون دارند، باید این نظام را استقرار داده باشند و رعایت کنند.

صادقی‌تبار ادامه داد: در این نظام همه کارکنان کادر پزشکی باید با مدیریت مصرف خون و فرآورده‌های آن آشنا باشند و بدانند چگونه از آن‌ها استفاده کنند. از طرفی برخی افراد مرکز از طرف سازمان انتقال خون مسئولیت‌هایی دارند و بر این اساس باید در دوره‌های آموزشی شرکت کنند و در مرکز مسئولیت‌هایی را بر عهده گیرند؛ ضمن آنکه در نهایت به صورت مرتب گزارش‌هایی را از آنچه در مرکز اتفاق افتاده به سازمان انتقال خون انعکاس دهند.

وی یادآور شد: از مسئول فنی مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن‌سینا گرفته تا مسئول گروه‌های بیهوشی، مسئول فنی آزمایشگاه، مسئول واحد بانک خون و سوپروایزر آزمایشگاه هر کدام مسئولیت‌های مشخصی دارند و آموزش‌های لازم در این زمینه را دیده‌اند تا نظام هموویژولانس را در مرکز ابن‌سینا پیاده کنند، ضمن آنکه این مرکز جزو نادر مراکز جراحی محدود است که از سوی سازمان انتقال خون مجاز به استقرار واحد بانک خون شده است.

 

اجتناب از دادن خون کامل به بیمار/‏ارایه فرآورده‌های خونی بر حسب نیاز

مدیر مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن‌سینا سپس به ضرورت‌های استقرار این نظام و چالش مهم این حوزه پرداخت و تصریح کرد: زمانی که یک مرکز بخواهد در قالب جراحی محدود عمل جراحی انجام دهد، باید از بابت زمان‌بر نبودن تهیه خون برای بیماری که خدای نکرده در حین عمل جراحی خون‌ریزی کرده یا نیاز به خون دارد، اطمینان حاصل کند. در این صورت جان بیمار با امنیت بیشتری قابل حفظ و کنترل است.

صادقی‌تبار افزود: مراکزی که اجازه استقرار واحد بانک خون را ندارند، لازم است خدمات بانک خون را از سایر مراکز در بیمارستان‌ها درخواست کنند که این درخواست با بوروکراسی بیشتری انجام می‌شود و پیگیری آن زمان‌بر است؛ بنابراین اطمینان خاطر چندانی برای جراحان حاصل نمی‌کند، ضمن آنکه برخی انواع خون و فرآورده‌های خونی نادر هستند.

وی تاکید کرد: در بانک خون رسمی دارای کیفیت علاوه بر خون، سایر فرآورده‌های خونی مثل پلاسمای منجمد تازه و سایر فرآورده‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و بسته به نیاز بیمار، از دادن خون کامل اجتناب می‌شود.

مدیر مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن‌سینا اضافه کرد: بدین ترتیب سایر قسمت‌های خون که مازاد نیاز بیمار است، بی‌جهت و بی‌دلیل وارد سیستم گردش خون فرد نمی‌شود. عضویت در بانک خون این قابلیت را به ما می‌دهد که متناسب با نیاز بیمار، فرآورده‌های مورد نیاز را درخواست کنیم و این امکان را داریم که فرآورده‌های مورد نیاز بیمار را، ولو آنکه نادر باشد، از سازمان انتقال خون بگیریم که این موضوع دست جراحان ما را باز می‌کند.

صادقی‌تبار در پایان خاطرنشان کرد: در آینده اخبار جدیدی از حوزه‌های پژوهشی پژوهشگاه ابن‌سینا که موجب بهبود شایان توجه وضعیت درمان زوج‌های نابارور می‌شود، منتشر خواهد شد.


( ۲ )

نظر شما :