استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان آلزایمر، پارکینسون و سکته

۱۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۷ کد : ۹۳۳۱ پژوهشی عمومی
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه طبق استاندارد جهانی ۲۰ تا ۲۵ سال، سلول‌های حاصل از ذخیره نمونه‌های خونی قابل استفاده است، اظهار کرد: ظرف سه تا ۵ سال آینده از سلول‌های بنیادی حاصل از خون بندناف در درمان بیماری‌های دیابت، آلزایمر، پارکینسون، سکته قلبی و مغزی استفاده خواهد شد.
استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان آلزایمر، پارکینسون و سکته

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل ازایسنا،  دکترمرتضی ضرابی امروز شنبه، ۱۵ تیر در یک کنفرانس خبری در شیراز به تشریح آخرین یافته‌ها در زمینه سلول‌های بنیادی و خدماتی که از سوی پژوهشگاه رویان به متقاضیان ارائه ارائه می‌شود، پرداخت و با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری این پژوهشگاه گفت: این مؤسسه علمی تحقیقاتی از سال ۸۴ به همت مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیان نهاده شد و اوایل دهه ۸۰ کار تحقیقات روی سلول‌های بنیادی آغاز شد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، مسائل اخلاقی را از چالش‌هایی عنوان کرد که در کشورهای اروپایی و آمریکایی به دلیل شبیه سازی‌ها در سلول‌های بنیادی مطرح شده بود و گفت: امروز کشورهایی که بر توسعه این علم تمرکز کرده‌اند به یک ثروت نهفته در ارتقای سلامت انسان‌ها دست یافته‌اند.

وی ادامه داد: هر سلولی که دو ویژگی قدرت خودنوزایی، تخصصی بودن و قابلیت تبدیل به سلولی دیگر را داشته باشد، سلول بنیادی تلقی شده و به سلو ل‌های جنینی، بالغین و خون بندناف تقسیم می‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی یکی از منابع سلول‌های خونساز را مغز استخوان، خون محیطی و خون بندناف ذکر و خاطرنشان کرد: خون بندناف و جفت که مجرای ارتباطی مادر و جنین محسوب می‌شود، مملو از خون دارای سلول‌های بنیادی است و به همین دلیل بانک خون بندناف در دنیا ایجاد شد؛ باید توجه داشت که از هر بندناف می‌توان ۸۰ تا ۲۰۰ سی سی خون را جمع آوری کرد.

وی با بیان اینکه گرفتن خون بندناف بلافاصله در بدو تولد باید انجام شود، بندناف را از مهمترین منابع در دسترس سلول‌های بنیادی دانست و تصریح کرد: اگرچه این کار، اقدامی ساده تلقی می‌شود اما اگر حین خونگیری دقت نشود، آلودگی ایجاد خواهد شد.

دکترضرابی با اشاره به اینکه بانک‌های خون بندناف به دو شکل عمومی و خصوصی در دنیا راه‌اندازی شده‌اند، توضیح داد: در بانک عمومی، نمونه خون بندناف اهدا می‌شود و مالکیتی بر آن وجود ندارد اما در بانک خصوصی این نمونه به درخواست خود والدین نگهداری می‌شود.

وی در ادامه به فرآیند نگهداری خون بندناف هم اشاره و بیان کرد: نمونه بلافاصله به آزمایشگاه منتقل و درون تانک‌ها به مدت ۲۰ تا ۲۵ سال ذخیره می‌شوند؛ در دنیا بانک عمومی خون بندناف ۸۰۰ هزار نمونه و در بانک خصوصی حدود ۵ میلیون نمونه ذخیره سازی شده است.

دکترضرابی با بیان اینکه پژوهشگاه رویان مجهز به بانک عمومی و خصوصی بوده و تنها مرکز علمی به شمار می‌رود که هر دو بانک را دارد، گفت: ۱۱۰ هزار نمونه خون بندناف در بانک‌ها ذخیره داریم که از این لحاظ بزرگترین ظرفیت سلولی در سطح خاورمیانه را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی به بانک اطلاعات ژنتیکی سلول هم اشاره و عنوان کرد: هر سلولی که ذخیره می‌شود باید یک شناسنامه و اطلاعات ژنتیکی داشته باشد که در حال حاضر برای ۷۰ هزار نمونه خون ذخیره شده در رویان، اطلاعات سلول‌ها ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه، دفتر فارس جزو دفاتر پیشرو رویان و سلول‌های بنیادی بین ۳۱ استان کشور محسوب می‌شود و از سال ۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: از مجموع ۱۱۰ هزار نمونه خون بندناف پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی بیش از ۱۱ هزار نمونه مربوط به استان فارس است.

دکترضرابی گفت: به جز دفاتر داخلی، در شهر مسقط عمان و اربیل عراق نیز دفاتر این پژوهشگاه راه‌اندازی شده است.

 

استفاده از سلول‌های بنیادی بند ناف برای پانسمان‌های بیولوژیک در زخم‌ها

وی با بیان اینکه از خون بند ناف ذخیره شده برای درمان بیماری‌هایی که منشأ خونی دارند، استفاده می‌شود، گفت: خود بندناف یک سلول بنیادی دیگری دارد که به عنوان پانسمان بیولوژیک در زخم‌ها و… قابل استفاده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی ادامه داد: علاوه بر خون بندناف، پرده جنینی هم در این مؤسسه، جمع‌آوری و فراوری می‌شود که در آینده‌ای نزدیک محصول آن وارد بازار خواهد شد.

دکترضرابی اضافه کرد: به نوع دیگر سلول‌های بنیادی که از خود بندناف قابل جداسازی است اصطلاحاً سلول‌های بنیادی مزانشیمی گفته می‌شود که امکان تبدیل آنها به سلول‌های عصبی، عضلانی، غضروفی و ماهیچه‌ای وجود دارد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: ریشه دندان شیری کودکان نیز یک سلول بنیادی دارد که با جداسازی می‌توان از آن استفاده کرد. اگر خانواده‌ها تمایل به ذخیره سلول بنیادی دندان شیری فرزندان خود را دارند باید در زمانی که دندان لق می‌شود، نسبت به این کار اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی گفت: سال گذشته با همکاری مرکز طبی کودکان برای کودکان ۴ تا ۱۴ سالی که دچار فلج مغز بودند تحقیقات برای درمان آنها با سلول‌های بنیادی را آغاز کردیم که نتایج آن رضایت بخش بوده است. این کار در مرحله تحقیقات بالینی است.

دکترضرابی به همه خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند هستند توصیه کرد که نسبت به ذخیره خون بندناف نوزاد خود اقدام کنند و این کار را به مثابه یک بیمه برای خانواده‌ها توصیف کرد و گفت: در صورت عدم استفاده اعضای خانواده، این نمونه برای هرکسی که تطابق ژنتیکی دارد نیز قابل استفاده است.

وی ادامه داد: با توجه به وزن نوزاد، امکان ذخیره ۵۰۰ تا ۲ میلیارد سلول از هر نمونه خون بندنافی است که جمع آوری می‌شود.

دکترضرابی اعلام کرد که ۸۶ درصد از نمونه‌های خون بندناف جمع آوری شده در دو بانک عمومی و خصوصی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی کشور مربوط به زایمان‌های حاصل از سزارین و ۱۴ درصد زایمان طبیعی است.

 

استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان آلزایمر، پارکینسون و سکته

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه طبق استاندارد جهانی ۲۰ تا ۲۵ سال، سلول‌های حاصل از ذخیره نمونه‌های خونی قابل استفاده است، اظهار کرد: ظرف سه تا ۵ سال آینده از سلول‌های بنیادی حاصل از خون بندناف در درمان بیماری‌های دیابت، آلزایمر، پارکینسون، سکته قلبی و مغزی استفاده خواهد شد.

دکترضرابی به دلیل توسعه بانک خون خصوصی نسبت به عمومی اشاره و عنوان کرد: بانک‌های عمومی توسط دولت یا مرکز خیریه حمایت می‌شوند و دولت باید اعتباری برای توسعه این بانک بگذارد اما برای نگهداری نمونه‌ها در بانک خصوصی، خود خانواده‌ها اقدام می‌کنند.

وی خواستار استفاده از ظرفیت خیرین برای توسعه بانک عمومی شد و هزینه ذخیره سازی نمونه خونی هر بندناف را بالغ بر ۳.۵ میلیون تومان و هزینه شارژ سالانه آن را ۱۶۰ هزار تومان اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه امکان استفاده از تسهیلات بانکی به میزان سه میلیون تومان فراهم کرده‌ایم، گفت: برای خانواده‌های دارای فرزند با مشکل خونی نیز تخفیف‌هایی اعمال می‌شود.

دکترضرابی تصریح کرد که هیچ کسی را به دلیل مشکلات مالی از ذخیره خون بندناف محروم نکرده‌ایم و ادامه داد: سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیون تومان به خانواده‌های نیازمند ذخیره خون بندناف و پیوند توسط پژوهشگاه رویان کمک شد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی همچنین از آمادگی این شرکت برای راه‌اندازی مرکز سلول درمانی در فارس خبر داد و گفت: با توجه به پتانسیل بالای استان فارس در پزشکی بازساختی و پیوند، برای راه‌اندازی مرکز سلول درمانی در این استان اعلام آمادگی کرده‌ایم تا خدمات سلول درمانی برای برخی بیماری‌ها مانند پوست و ارتوپد ارائه شود.

دکترضرابی با بیان اینکه امروز تب سلول درمانی در جامعه داغ است، گفت: سالانه بیش از هفت هزار نفر برای درمان ناباروری به پژوهشگاه رویان مراجعه می‌کنند و تاکنون حدود ۲۵۰۰ زوج خارجی خدمات درمان ناباروری را از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی دریافت کرده‌اند.

ش


نظر شما :