مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد: همچنان کسری مخزن داریم، صرفه‌جویی کنید

۱۰ تیر ۱۳۹۸ | ۰۸:۵۱ کد : ۹۱۳۲ فرهنگی عمومی
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان که تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد نزولات جوی امسال یزد در زمره‌ی آب‌های تجدید‌پذیر بوده و مابقی بارش‌های غیرموثر بوده است، از کسری ۱۵۰ تا ۲۵۰ مترمکعبی مخازن استان در سال جاری خبر داد و همچنان مردم را به صرفه‌جویی دعوت کرد.
مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد: همچنان کسری مخزن داریم، صرفه‌جویی کنید

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «محمد مهدی جوادیان زاده» در بازدید از این دفتر خبرگزاری به وضعیت بسیار نگران‌کننده تامین آب در استان طی 10 سال اخیر اشاره و اظهار کرد: متاسفانه با وجود فعالیت‌های تعادل‌بخشی که با همکاری کشاورزان و بخش‌های مربوطه برای کنترل برداشت از سفره‌های زیرزمینی استان صورت گرفت، تا امسال شاهد کسری مخزن رو به رشد در استان بودیم.

وی از ثبت ۱۲۵ میلی‌متر بارندگی در سال آبی جاری برای استان خبر داد و گفت: خوشبختانه امسال بارش‌های خوبی در استان داشتیم و هرچند این میزان بارندگی نسبت به متوسط کشوری خیلی هم مطلوب نبود ولی در مقایسه با متوسط بارش‌های استان، خوب بود.

این مسئول گفت: بارندگی امسال در استان معادل ۷.۵ میلیارد مترمکعب نزولات بوده ولی با توجه به تبخیر بالا در استان که سالانه برابر با ۳۵۰۰ میلی متر است، حجم زیادی از این آب تبخیر و به عبارتی جزو بارش‌های غیر موثر بوده است.

وی افزود: مابقی آب استحصالی که به عنوان آب‌های تجدیدپذیر در زمین و سفره‌های زیرزمینی نفوذ کرده،‌ معادل ۱۰ تا ۱۵ درصد بارش‌ها یعنی ۷۰۰ تا ۸۵۰ میلیون متر‌مکعب از آن بوده است.

به گفته جوادیان‌زاده، این میزان وروردی به مخازن آب زیرزمینی استان در حالی روی داده که هم‌اکنون برداشت سالانه از این سفرها برابر با یک‌هزار مترمکعب است و به عبارتی در وضعیت کنونی نیز کسری ۱۵۰ تا ۲۵۰ مترمکعبی ذخایر زیرزمینی آب در استان را داریم لذا همچنان موضوع مدیریت و کنترل مصرف از طریق طرح‌های تعادل بخشی برای استان حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که حتی در زمان بارش‌های خوب نیز با کسری مخزن مواجه هستیم بنابراین نباید به دنبال بارندگی‌های خوب امسال، صرفاً امیدوار به بارش‌های خوب سال‌های آینده باشیم بلکه باید صرفه‌جویی را همیشه حتی در زمان ترسالی نیز مورد اهتمام قرار دهیم.

16 دشت یزد ممنوعه هستند

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد اصلی‌ترین طرح وزارت نیرو در کشور را طرح تعادل‌بخشی ذکر و اظهار کرد: خوشبختانه استان یزد در این طرح موفق عمل کرده و طرح‌های خوبی را مورد تصویب قرار داده که اصلی‌ترین آنها شامل تحویل حجمی آب، اصلاح طرح‌ها و پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده از گذشته، پرکردن چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت‌هاست.

جوادیان زاده در ادامه سخنانش اعلام کرد: در حال حاضر ۱۶ دشت از مجموع ۱۹ دشت استان جزو دشت‌های ممنوعه استان هستند و سه دشت دیگر که ممنوعه نیست هم دارای آب‌ شور و غیر قابل شرب می‌باشند.

وی با بیان این که امسال ۱۰ دشت استان در دستور کار تحویل حجمی آب به کشاورزان قرار داد، افزود:  لازمه‌ی تحویل حجمی آب، نصب کنتورهای هوشمند است که با توجه به افزایش قیمت  آنها به دنبال نوسانات ارزی، در تلاش برای تهیه یکسری سازوکارها برای کمک به کشاورزان در این رابطه هستیم.

وی با ذکر این نکته که در استان یزد کمتر با مشکل چاه‌های غیر‌مجاز مواجه هستیم، تاکید کرد: عمده مشکل در استان اضافه برداشت‌هاست که به دنبال قوی‌تر شدن پمپ‌ها و برقی شدن آنها و همچنین تاثیر عواملی مانند تغییر نوع کشت‌ها اتفاق افتاده است.

این مسئول در این باره اعلام کرد: از مجموع ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن امسال در استان، ۱۵۰ میلیون مترمکعب آن مربوط به اضافه برداشت‌ها و ۲۴ میلیون مترمکعب نیز از جانب چاه‌های غیرمجاز است که امیدواریم با نصب کنتورهای حجمی، بخش اعظمی از آن اصلاح شود.

جوادیان زاده با ابراز خرسندی از ایجاد فرهنگ ضرورت نصب کنتورهای حجمی در بین کشاورزان یزدی، اظهار کرد: کشاورزان استان به ویژه در شهرستان های خاتم، ابرکوه و بافق  به این باور رسیده اند که با تحویل حجمی آب می توانند نیاز آبی خود را مدیریت کنند.

سازگاری با کم‌آبی، فرهنگ دیرین یزدی‌ها

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد از برنامه استان برای مدیریت مصرف در بخش‌های شرب و صنعت در قالب کار گروه سازگاری با کم آبی نیز خبر داد و تصریح کرد: هر چند موضوع سازگاری با کم آبی موضوع تازه‌ای در یزد نیست ولی گاهاً مغفول مانده و نیاز است تا دوباره به این فرهنگ رجوع شود.

وی با اشاره به ابلاغ ساز و کارهای مدیریت مصرف آب در ادارات دولتی در سال جاری که می‌تواند منجر به صرفه‌جویی ۲۰ درصدی مصرف آب شرب شود، گفت: مقرر شده تا هزینه اصلاح سیستم‌های کاهنده مصرف از محل اعتبارات این دستگاه‌ها تامین شود.

این مسئول افزود: در حوزه مدیریت مصرف آب شرب همچنین از سوی آب منطقه‌ای به شهرداری‌های تمام استان پیشنهاد ارائه روش‌های کاهش مصرف در شرب و فضای سبز را مطرح کرده‌ایم که تاکنون شهرداری‌های میبد و یزد در این رابطه پیش قدم بوده‌اند ولی امیدواریم سایر شهرستان‌ها نیز در این مورد اقدام کنند.

وی به موضوع جداسازی آب شرب از آب مصرفی جهت آبیاری فضای سبز در شهرداری‌ها نیز اشاره و عنوان کرد: اقدامات خوبی از سال‌های قبل در این رابطه رقم خورده ولی گاهاً به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده است ولی با این حال شرکت آب منطقه‌ای اختصاص چاه‌های غیر شرب به ازای تحویل انشعابات شهری شهرداری‌ها را برای آبیاری فضای سبز در قالب چارچوب‌ها و استانداردهای مربوطه تضمین کرده است. 

جوادیان زاده در مورد مدیریت مصرف آب شرب خانگی نیز بیان کرد: مشترکانی که زیر الگوی مصرف یعنی ۲۰ مترمکعب در ماه مصرف کنند، مشمول خرید تجهیزات کاهنده یارانه‌ای می‌شوند که ۳۳ درصد آن را خودشان به صورت اقساطی و مابقی را دولت پرداخت می‌کند ولی در مورد مشترکان بیش از الگوی مصرف در قالب تبصره سه، تعرفه پلکانی لحاظ خواهد شد که امیدواریم از این طریق بتوانیم پنج تا هفت سال تامین آب استان را تضمین کنیم.

بازچرخانی آب در 70 درصد صنایع کاشی یزد

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد در مورد صرفه‌جویی در بخش صنعت از لزوم تعریف استانداردهایی برای مدیریت مصرف آب در این بخش خبر داد و اظهار کرد: مطالعاتی در این زمینه به همراه تعیین صنایع پر آب‌خواه در کارگروه سازگاری با کم آبی شروع شده ولی پیشنهاد شرکت آب منطقه‌ای یزد دسته‌بندی صنایع به لحاظ میزان مصرف آب و بهره‌مندی صنایع پرآبخواه از تسهیلات و مشاوره‌های مربوطه است تا در رده‌ی صنایع کم‌مصرف قرار گیرند و حتی در صورت عدم تمکین با اتخاذ تدابیری مجبور به صرفه‌جویی شوند. 

به گفته وی، به دلیل پایین بودن تعرفه آب صنعتی موضوع آب چرخانی و صرفه جوی برای خیلی از صاحبان صنایع به صرفه نیست ولی خوشبختانه همراهی خوبی از سوی صنایع استان در این مورد وجود دارد به نحوی که در حال حاضر ۷۰ درصد صنایع کاشی در استان مجهز به سیستم بازچرخانی آب هستند و صنایع جدید نیز روی مقوله مدیریت مصرف برنامه دارند. 

جوادیان زاده به برتر شناخته شدن دو واحد صنعتی استان در برنامه سازگاری با کم آبی کشور اشاره کرد و گفت: قاعدتا صنایع کم آبخواه به خودی خود به محیط زیست کمک کرده و در زمره صنایع پاک نیز قرار می گیرند. 

آمادگی جهت واگذاری فاضلاب به شهرداری‌ها

این مسئول به واگذاری بخش هایی از پساب شهر یزد به محدود متقاضیان از جمله مجتمع کوثر، معدن سرب و روی مهدی آباد، نوین کاغذ سبز و منابع طبیعی استان و غیره در سال‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: البته برخی از این متقاضیان نیز اقدامات خوبی را در این رابطه صورت داده‌اند که از آن جمله می‌توان به مجتمع معدنی مهدی‌آباد به عنوان بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه اشاره کرد که در حال ایجاد خط انتقال 120 کیلومتری به همین منظور است.

وی به همکاری آب منطقه‌ای با شهرداری‌ها در مورد تامین آب فضای سبز از چاه‌های غیرمجاز و حتی پساب نیز اشاره کرد و گفت: در همین راستا 50 لیتر پساب شهر به شهرداری یزد داده شده که به نظر می‌رسد به دلیل عدم برخورداری از زیرساخت‌های لازم تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است.

جوادیان زاده به طرح هیات دولت مبنی بر واگذاری رایگان فاضلاب به شهرداری‌ها اشاره کرد و با این توضیح که فاضلاب خام قبل از استفاده نیازمند تصفیه توسط شهرداری‌هاست، تصریح کرد: البته با توجه به پیشرفت 30 درصدی شبکه فاضلاب شهر یزد، در سال گذشته در مورد سرمایه‌گذاری شهرداری یزد جهت تکمیل این طرح حتی در منطقه‌ی محدودی از شهر نیز اعلام آمادگی شد ولی شهرداری تاکنون در این باره اقدامی صورت نداده است.


نظر شما :