در میزگرد تخصصی ایکنا یزد مطرح شد؛ تبلیغات سنتی به تنهایی پاسخگوی نیاز افراد نیست/ نقش ابررسانه‌ها در تبلیغ دینی

۰۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۳ کد : ۸۹۸۶ فرهنگی تاپ خبر عمومی
در میزگردی اهمیت و روش‌های تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی در جامعه امروزی با حضور جمعی از مسئولان و به میزبانی ایکنا یزد مورد بررسی قرار گرفت.
در میزگرد تخصصی ایکنا یزد مطرح شد؛ تبلیغات سنتی به تنهایی پاسخگوی نیاز افراد نیست/ نقش ابررسانه‌ها در تبلیغ دینی

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد به نقل از  ایکنا در میزگردی که به مناسبت اول تیرماه، روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی و با حضور امیراحمد پهلوانیان، مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد، حجت‌الاسلام سیدمحمد شریف حسینی‌کوهستانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، حجت‌الاسلام محمد کارگرشورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان، حجت‌‌الاسلام موسوی، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در جهادکشاورزی استان، محمدرضا دهقانی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان در محل ایکنا یزد برگزار شد، اهمیت و روش‌های تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی در جامعه امروزی مورد بررسی قرار گرفت.

تبلیغ باید تقسیم‌بندی داشته باشد

امیراحمد پهلوانیان، مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد دراین میزگرد گفت: تبلیغ باید تقسیم‌بندی داشته باشد اینکه آیا به معنای صرفا ارائه پیام و ارسال آن است یا فراتر از ارسال پیام به حساب می‌آید و البته معنای دوم یعنی فراتر از ارسال پیام و تأثیرگذاری آن مدنظر است و تبلیغ زمانی صورت می‌گیرد که مخاطب ما متأثر شود.

 

پهلوانیان با اشاره به اینکه دو معنا در کلمه هدایت متصور است افزود: یکی از آن تعاریف عبارتست از ارائه الطریق که فقط مسیر مشخص و متناظر ارسال پیام می‌شود و تعریف دیگر عبارتست از رساندن به معنای مقصد. وقتی عنوان می‌شود تبلیغ، باید دید منظور کدامیک از این تعاریف است و ما علیک الی البلاغ المبین «و نیست بر عهده تو مگر رساندن آشکار»، رساندن آشکار است ولی وقتی قید آشکار می‌آید یعنی رساندن آشکار به چه نحوی است.

وی با اشاره به اینکه تبلیغ از مقوله تربیت است و زمانی اتفاق می‌افتد که سلوکی در مخاطب رخ دهد افزود: تبلیغ صرفاً این نیست که پیامی ارسال شود و فارغ از تأثییری که دارد، حتماً باید پالایشی و حرکتی در مخاطب ایجاد شود تا معنای آن محقق شود و سنت تبلیغی ما بر همین است.

پهلوانیان ادامه داد: محراب و منبرصرفاً سخنرانی و فقط عبادت نیست بلکه در در درون خود سلوکی دارند چرا که در آن فقط یادگیری مدنظر نیست بلکه تربیت مورد توجه است.

وی افزود: محراب و منبر یک برند برای تبلیغ سنتی حکایت از تربیت و سلوک دارد و اوج آن در ایام محرم و دهه عاشوار اتفاق می‌افتد و عزاداری ما مناسک است و وقتی مناسک باشد یعنی در دل خود عبادت، تزکیه، تطهیر و تربیت است.

تبلیغ منجر به تغییر رفتار شود
مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد گفت: در ارتباطات جدید تبلیغ هم از شاخه‌های ارتباطات می‌دانند که تبلیغ یک نوع ارتباط است که منجر به متقاعدسازی می‌شود؛ لذا باید منجر به تغییر اندیشه برای تغییر رفتار شود.

 

وی ادامه داد: باید فرآبندی طراحی کنیم که منجر به تغییر رفتار شود و بدون تغییر رفتار عملاً تبلیغی اتفاق نیفتاده است و باید سلوک درونی، پالایش و عرفانی اتفاق افتد.

پهلوانیان رسانه را در سه دسته کلاسیک، مدرن و ابر رسانه دانست و گفت: رسانه‌های کلاسیک مثل محراب و منبر، مشی در اجتماع و رسانه‌های مدرن مثل رادیو و تلویریون، فوق مدرن به عنوان ابر رسانه که در حال حاضر با آن مواجه هستیم به نام فضای مجازی یا دنیای مجازی که به غلط عنوان مجازی است ولی حقیقی‌تر از دنیایی است که در آن زندگی می‌کنیم.

منبر؛ رسانه‌ای قوی و تأثیرگذار
مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد گفت: برای اینکه ببینیم تبلیغ در هر حوزه‌ای به چه نحوی اتفاق افتاده باید مباحث جداگانه‌ای داشته باشیم، اختلاف خیلی جدی است بین هم فلاسفه و جامعه‌شناسان هم بین متکلمان که آیا تکنولوژی یک ابزاراست یا فراتر از آن و بسیاری معتقد هستند که تکنولوژی فراتر از یک ابزار است اینکه در نوع تاثیر پیام دخالت می‌کند.

وی با اشاره به دو مؤلفه میزان مخاطب و تاثیر آن در سطح تماس افزود: هر چه سطح تماس بیشتر باشد عمق تماس کاهش می‌یابد لذا رسانه‌هایی که سطح تماس اندکی دارند عمق تماس بیشتری دارند مثل رسانه‌هایی که مبتنی بر ارتباط رو در رو هستند و این رسانه‌ها در تاثیرگذاری عمیق و شکل گیری شخصیت بیشترین تاثیر تبلیغی را دارند.

پهلوانیان ادامه داد: هم اکنون در عصر حاضر هیچ رسانه‌ای قوی‌تر از منبر و محراب برای تاثیر گذاری شخصیت سازی نداریم بیان کرد: رسانه‌های مدرن، ابر رسانه فضای مجازی سطح تماس گسترده‌ای دارند و نوع تماس بسیار متکثر و متنوع و سرعت برخط بودن بالایی دارند.

لزوم بهره‌مندی از فضای مجازی
پهلوانیان افزود: اگر بخواهیم در فضای حاضر یک سامانه تبلیغی موثری را تنظیم و اجرا کنیم باید پکیجی از همه اینها داشته باشیم یعنی رسانه‌های کلاسیک در این دنیا تقویت شوند و به سخنرانان موفق و مبلغان مردمی در اقشار مختلف جامعه نیاز داریم و همچنین استفاده از رسانه‌های مدرن در ظرفی که دارند.

وی با اشاره به اینکه مغهوم عرفانی، فلاسفی جای خود را باید داشته باشد و با آداب و شئون و اقضائات که رسانه دارد اقدام شود و از هر رسانه باید در جای خود استفاده شود بیان کرد: فضای مجازی که بهتر است عنوان شود عالم مجازی ابر رسانه متکثر، متنوع، آنلاین، جهان گستر، خود بسنده است و هر کدام اقتضائاتی دارد و از همه باید به نوعی استفاده کرد و البته با رعایت شئونات و آدابی که دارد.

طرح بعضی مباحث در فضای مجازی تاثیر تربیتی ندارد
مدیرکل صدا وسیمای مرکز یزد گفت: خیلی از خطاهای ما در زمینه تبلیغ این است که مثلاً مباحثی در فضای مجازی آورده می‌شود که جای آن نیست و آن مطلب به هدر می‌رود و حداقل اینکه تأثیر تربیتی خود را ندارد.

پهلوانیان با اشاره به اینکه به عنوان نمونه شهید هادی پدیده فضای مجازی است گفت: ارتباط دلی با شهید هادی و تحت تأثیر قرار گرفتن با کتاب سلام هادی و فضای مجازی به من انگیزه داد و در این راستا کتاب که رسانه کلاسیک است و عمیق‌ترین تأثیرات را دارد ولی انگیزه شناخت با این شهید از فضای مجازی در من ایجاد شد و به نظرم فضای مجازی می‌تواند انگیزه را در فرد برای انجام کارهای دینی ایجاد کند ولی نقش منبر و محراب و کتاب مؤثرتر خواهد بود.

 

مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد با اشاره به اینکه فضای مجازی از شی موجود دیگری می‌سازد تصریح کرد: نسل ما موجود دیگر شدن را تجربه کرده ولی به صورت ناقص.

شیوه‌های تبلیغ 
حجت‌الاسلام سیدمحمد شریف‌حسینی‌کوهستانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: تبلیغ بر می‌گردد به خلقت آدم بر روی زمین چرا که همه پیامبران مبلغ بودند و امر تبلیغ اهمیت بسیار زیادی دارد که خداوند نیز می‌فرماید: من کسی را عذاب نمی کنم مگر اینکه تبلیغ کند.

وی با اشاره به اینکه تبلیغ به صورت اسلامی و دینی  و یک نوع نیز به شکل کلی داریم گفت: اهمیت تبلیغ بر کسی پوشیده نیست و جالب است که بعضی جامعه شناسان معتقدند که با تبلیغ می‌توان شب را روز و روز را شب کرد و این اتفاق افتاده چرا که امام علی(ع) در محراب شهید می‌شود ولی عنوان می‌شود مگر علی نماز می‌خواند و روز و شب کردن به این معناست و آن ایام این تبلیغ صورت گرفت.

وی با اشاره به بهترین نوع تبلیغ گفت: معتقدم هیچ تبلیغی بهتر از تبلیغ عملی نیست و در واقع یعنی اخلاق عملی، تبلیغ عملی، الگوی عملی و خداوند در خصوص انبیا الگو بودن را مطرح می‌کند نه اینکه خطیب مهمی بودند و سخنران باید الگویی باشد که هرگاه فردی او را ببیند از او درس بگیرد.

حجت‌الاسلام حسینی‌کوهستانی با بیان اینکه همه فضایل قرآنی در پیامبر جمع شده گفت: اخلاق پیامبر یعنی قرآن و قرآن کریم پیغمبر مکتوب و پیغمبر قرآن مجسم است.

بهره‌مندی از ابزار مشروع و معقول در امر تبلیغ
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد بیان کرد: تبلیغ لسانی نیز مهم است چرا که در این زمینه تبلیغ چهره به چهره صورت می‌گیرد و اثرگذاری زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه در تبلیغ روش‌هایی بیان شده بیان کرد: امروز باید از عقل بهره لازم را برد و تردیدی نیست همه تکالیف دینی دائر مدار عقل است و اگر امروز از عقل استفاده نکنیم موفق نخواهیم شد.

 

حسینی‌کوهستانی با اشاره به اینکه حکیمانه سخن گفتن بسیار مهم است چرا که حکمت با عقل سر و کار دارد افزود: در جامعه امروزی این عنصر بسیار مهم و اثرگذار است.

وی دومین و سومین عنصر در تبلیغ را موعظه و جدال احسن دانست و ادامه داد: این عنصر با دل و قلب سرو کار دارد و انقلاب درونی در افراد ایجاد می‌شود و جدال احسن نیز این است که در شبهات پاسخ درست و منطقی داده شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد ادامه داد: این سه عنصر را قرآن بیان کرده و بنده معتقد هستم برای امر تبلیغ هیچ محدودیتی جهت استفاده کردن از ابزار مشروع نداریم و هر وسیله مشروع و معقولی که بتواند ما را در امر تبلیغ و اهداف اصلی یاری کند استفاده کنیم.

تبلیغات سنتی به تنهایی پاسخگوی نیاز همه افراد نیست
وی با اشاره به اینکه بحث محتوا، زمان شناسی و مکان شناسی نیز مهم است و محتوای تبلیغ باید متناسب با عقول افراد تبیین و منتقل شود افزود: در تبلیغ صرفا تبلیغ نیست بلکه همراهی مخاطب مورد توجه باشد آن موقع می‌توان پیام حقیقی را منتقل کرد و تاثیر تربیت با رفتار موثر می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه باید در هر زمانی از ابزار آن روزگار استفاده کنیم افزود: تبلیغ به شکل سنت محض نباشد و باید انتقال پیام و سطح آن به مخاطب مدنظر باشد و اگر رعایت شود به اهدافمان خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات سنتی به تنهایی پاسخگوی نیاز همه افراد نیست بیان کرد: می‌توان با ظرفیت‌ها و ابزارهای موجود بهره مندی کامل را داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه کشور ما کشوری اسلامی است و عمل مسئولان بی ارتباط با تاثیر تبلیغات منفی نیست گفت: مشکلی که وجود دارد عمل بعضی از مسئولان است که گاها مشکلاتی به وجود می‌آورد و اقداماتی انجام می‌دهند که مانند ضرب المثل آب به آسیاب دشمن ریختن است و معتقدم با همه مشکلات و اقدامات تبلیغی که دشمن انجام می‌دهد وضعیت ما در حالت خوبی قرار دارد.

تبلیغ؛ مهمترین رکن تداوم یک مکتب و آیین 
حجت‌الاسلام سیدمحمد موسوی، استاد حوزه و دانشگاه نیز در این نشست گفت: تبلیغ مناسب می‌تواند مکتب را پیش ببرد و تداوم ببخشد در غیر این صورت اگر در عرصه تبلیغ ضعف داشته باشیم و یا اطلاع‌رسانی ضعیف باشد امیدی نباید برای تداوم مکتب و آیین ما باشد.

 

وی ادامه داد: آموزه‌های قرآن مجید و مفسرین حقیقی قرآن نیز بر همین منوال است که گاهی می‌بینیم دربیان مباحث به شکلی عملی شده جنبه تبلیغی خودش را بیشتر نشان می‌دهد که آن را در ذهن مخاطب جا بیندازد و عملی کند و برای آیندگان یک سنت حسنه قرار دهند.

موسوی افزود: تبلیغ مهمترین رکن تداوم یک مکتب و ایین است که اسلام نیز جدا نیست و برای تداوم مکتب توجه به این پایه‌های بنیادین و اساسی شود آیا همراهی است یا نه اینکه در مباحث تبلیغ اگر تقابل و اصطکاک باشد و همراهی صورت نگیرد ما به نتیجه نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: تقابل و اصطکاک با مخاطبی که مورد هدف ما است سبب می‌شود طرف از مسئولیتی که در پرتو تبلیغ باید بپذیرد و شانه زیر بار مسئولیت ببرد او را طرد و فراری می‌دهد بنابراین همراهی قطعا لازم است.

رکن اساسی در تبلیغ
مسئول نمایندگی ولی فقیه جهادکشاورزی استان یزد گفت: برخورد مطلوب لازم است و اگرهم طرف حرفی برای گفتن دارد مطلب را بشنویم از تقابل با او که ما را در مسیر بازمی‌دارد به شکل صحیح برخورد شود چرا که این مساله حساس و باید با روش خاص خود انجام و مباحث مرتبط با آن به شکلی پیش ببریم که تقابل محسوب نشود و طرف را متقاعد به پذیرش حقایق کنیم. 

وی در پاسخ به اینکه در تبلیغات به روز شده‌ایم گفت: در بخش نظامی رهبر معظم انقلاب فرمودند: ما به مرحله بازدارندگی رسیدیم یعنی به روز شدیم. ما در بخش جنگ و برخورد نظامی و تسلیحاتی که نتیجه ارزشمند هشت سال دفاع مقدس است رسیدیم و به جایی رسیدیم که بازدارندگی در مقابل ابر قدرت‌ها حاصل شده چراکه ننشسته‌ایم و الان رسیدیم به بازدارندگی.

مسئولان یاری کنند
موسوی افزود: در بحث تبلیغ نیز باید به پیش برویم و و تلاش برای به روز شدن را انجام دهیم لذا هم در روش‌ها و متدهای تبلیغ هم در ابزار آلات تبلیغی اگر در بحث دنیای مجازی که در واقع یک دنیای حقیقی است، خوب عمل شود و تلاش خاصی که می خواهد هم در بخش مرتبط با مبلغات و مبلغان و یا دانشگاهی هم دولتمردان صورت گیرد و به جایی برسیم که بازدانده شویم موفق خواهیم بود.

وی ادامه داد: مسئولان در عرصه‌های مختلف به این سمت و سو بروند که هم در ابزارآلات تبلیغ و پیام رسان هم در عرصه مبلغ متخصص یاری کنند و بتوانیم معارف اهل بیت و قرآن را که در حقیقت با فطرت بشری همراه است برویم چراکه ابزارها و شیوه‌ها حرف اول را می‌زند که در کنار تبلیغ قرا گیرد.

تبلیغ؛ خوب شناساندن و خوب رساندن است
حجت‌الاسلام محمد کارگر‌شورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد نیز در این نشست گفت: تبلیغ و ابلاغ هر دو به معنای رساندن و هر دو در روایات نیز استفاده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در تعریف اصطلاحی تبلیغ طبق نظر شهید مطهری آمده است: تبلیغ از ابلاغ است و ابلاغ رساندن فکر یا یک پیام است و در مورد رسانیدن چیزی به فکر، روح، ضمیر، قلب کسی به کار می‌رود؛ لذا محتوای ابلاغ نمی‌تواند یک امر مادی و جسمانی باشد و حتماً امر معنوی و روحانی، یک فکر و احساس است و تبلیغ خوب شناساندن و خوب رساندن است.

کارگر ادامه داد: تبلیغ در مفهوم کلی رساندن پیام به دیگری از طریق برقراری ارتباط به منظور ایجاد دگرگونی در بینش و رفتار فرد که بر اساس سه عنصر اصلی پیام دهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام مبتنی است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد با اشاره به بهترین شیوه تبلیغ گفت: بحث عمل حرف اول را می‌زند و درست است که سخنرانی تاثیر زیادی دارد اما عمل و رفتار سخنران بیشتر مورد توجه مخاطب خواهد بود.

نقش حوزه‌علمیه در تبلیغ نوین
وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه خواهران همیشه و در همه حال در مسیر خدمت رسانی به اسلام و نظام از هیچ کوششی دریغ نکرده و تبلیغ در فضای مجازی با محتوای اسلامی، خاستگاهی جز حوزه های علمیه ندارد و خوشبختانه طی سال‌های اخیر دستاوردهای خوبی در زمینه تبلیغ نوین در حوزه علمیه  خواهران شکل گرفته و نهضت نرم افزاری در زمینه ابداع و تدوین روش‌های تبلیغی صورت گرفته است.

کارگر با اشاره به اینکه اکنون در استان یزد ۸۸۵ مبلغ فعال در بین خواهران وجود دارد و همچنین تعدادی در مدارس حضور دارند و با توجه به آموزش‌های دیده شده در حال ارائه خدمت به دانش آموزان هستند.

 

گروه اجتماعی ــ در میزگردی اهمیت و روش‌های تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی در جامعه امروزی با حضور جمعی از مسئولان و به میزبانی ایکنا یزد مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایکنا از یزد، در میزگردی که به مناسبت اول تیرماه، روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی و با حضور امیراحمد پهلوانیان، مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد، حجت‌الاسلام سیدمحمد شریف حسینی‌کوهستانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، حجت‌الاسلام محمد کارگرشورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان، حجت‌‌الاسلام موسوی، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در جهادکشاورزی استان، محمدرضا دهقانی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان در محل ایکنا یزد برگزار شد، اهمیت و روش‌های تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی در جامعه امروزی مورد بررسی قرار گرفت.

تبلیغ باید تقسیم‌بندی داشته باشد

امیراحمد پهلوانیان، مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد دراین میزگرد گفت: تبلیغ باید تقسیم‌بندی داشته باشد اینکه آیا به معنای صرفا ارائه پیام و ارسال آن است یا فراتر از ارسال پیام به حساب می‌آید و البته معنای دوم یعنی فراتر از ارسال پیام و تأثیرگذاری آن مدنظر است و تبلیغ زمانی صورت می‌گیرد که مخاطب ما متأثر شود.

 

پهلوانیان با اشاره به اینکه دو معنا در کلمه هدایت متصور است افزود: یکی از آن تعاریف عبارتست از ارائه الطریق که فقط مسیر مشخص و متناظر ارسال پیام می‌شود و تعریف دیگر عبارتست از رساندن به معنای مقصد. وقتی عنوان می‌شود تبلیغ، باید دید منظور کدامیک از این تعاریف است و ما علیک الی البلاغ المبین «و نیست بر عهده تو مگر رساندن آشکار»، رساندن آشکار است ولی وقتی قید آشکار می‌آید یعنی رساندن آشکار به چه نحوی است.

وی با اشاره به اینکه تبلیغ از مقوله تربیت است و زمانی اتفاق می‌افتد که سلوکی در مخاطب رخ دهد افزود: تبلیغ صرفاً این نیست که پیامی ارسال شود و فارغ از تأثییری که دارد، حتماً باید پالایشی و حرکتی در مخاطب ایجاد شود تا معنای آن محقق شود و سنت تبلیغی ما بر همین است.

پهلوانیان ادامه داد: محراب و منبرصرفاً سخنرانی و فقط عبادت نیست بلکه در در درون خود سلوکی دارند چرا که در آن فقط یادگیری مدنظر نیست بلکه تربیت مورد توجه است.

وی افزود: محراب و منبر یک برند برای تبلیغ سنتی حکایت از تربیت و سلوک دارد و اوج آن در ایام محرم و دهه عاشوار اتفاق می‌افتد و عزاداری ما مناسک است و وقتی مناسک باشد یعنی در دل خود عبادت، تزکیه، تطهیر و تربیت است.

تبلیغ منجر به تغییر رفتار شود
مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد گفت: در ارتباطات جدید تبلیغ هم از شاخه‌های ارتباطات می‌دانند که تبلیغ یک نوع ارتباط است که منجر به متقاعدسازی می‌شود؛ لذا باید منجر به تغییر اندیشه برای تغییر رفتار شود.

 

وی ادامه داد: باید فرآبندی طراحی کنیم که منجر به تغییر رفتار شود و بدون تغییر رفتار عملاً تبلیغی اتفاق نیفتاده است و باید سلوک درونی، پالایش و عرفانی اتفاق افتد.

پهلوانیان رسانه را در سه دسته کلاسیک، مدرن و ابر رسانه دانست و گفت: رسانه‌های کلاسیک مثل محراب و منبر، مشی در اجتماع و رسانه‌های مدرن مثل رادیو و تلویریون، فوق مدرن به عنوان ابر رسانه که در حال حاضر با آن مواجه هستیم به نام فضای مجازی یا دنیای مجازی که به غلط عنوان مجازی است ولی حقیقی‌تر از دنیایی است که در آن زندگی می‌کنیم.

منبر؛ رسانه‌ای قوی و تأثیرگذار
مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد گفت: برای اینکه ببینیم تبلیغ در هر حوزه‌ای به چه نحوی اتفاق افتاده باید مباحث جداگانه‌ای داشته باشیم، اختلاف خیلی جدی است بین هم فلاسفه و جامعه‌شناسان هم بین متکلمان که آیا تکنولوژی یک ابزاراست یا فراتر از آن و بسیاری معتقد هستند که تکنولوژی فراتر از یک ابزار است اینکه در نوع تاثیر پیام دخالت می‌کند.

وی با اشاره به دو مؤلفه میزان مخاطب و تاثیر آن در سطح تماس افزود: هر چه سطح تماس بیشتر باشد عمق تماس کاهش می‌یابد لذا رسانه‌هایی که سطح تماس اندکی دارند عمق تماس بیشتری دارند مثل رسانه‌هایی که مبتنی بر ارتباط رو در رو هستند و این رسانه‌ها در تاثیرگذاری عمیق و شکل گیری شخصیت بیشترین تاثیر تبلیغی را دارند.

پهلوانیان ادامه داد: هم اکنون در عصر حاضر هیچ رسانه‌ای قوی‌تر از منبر و محراب برای تاثیر گذاری شخصیت سازی نداریم بیان کرد: رسانه‌های مدرن، ابر رسانه فضای مجازی سطح تماس گسترده‌ای دارند و نوع تماس بسیار متکثر و متنوع و سرعت برخط بودن بالایی دارند.

لزوم بهره‌مندی از فضای مجازی
پهلوانیان افزود: اگر بخواهیم در فضای حاضر یک سامانه تبلیغی موثری را تنظیم و اجرا کنیم باید پکیجی از همه اینها داشته باشیم یعنی رسانه‌های کلاسیک در این دنیا تقویت شوند و به سخنرانان موفق و مبلغان مردمی در اقشار مختلف جامعه نیاز داریم و همچنین استفاده از رسانه‌های مدرن در ظرفی که دارند.

وی با اشاره به اینکه مغهوم عرفانی، فلاسفی جای خود را باید داشته باشد و با آداب و شئون و اقضائات که رسانه دارد اقدام شود و از هر رسانه باید در جای خود استفاده شود بیان کرد: فضای مجازی که بهتر است عنوان شود عالم مجازی ابر رسانه متکثر، متنوع، آنلاین، جهان گستر، خود بسنده است و هر کدام اقتضائاتی دارد و از همه باید به نوعی استفاده کرد و البته با رعایت شئونات و آدابی که دارد.

طرح بعضی مباحث در فضای مجازی تاثیر تربیتی ندارد
مدیرکل صدا وسیمای مرکز یزد گفت: خیلی از خطاهای ما در زمینه تبلیغ این است که مثلاً مباحثی در فضای مجازی آورده می‌شود که جای آن نیست و آن مطلب به هدر می‌رود و حداقل اینکه تأثیر تربیتی خود را ندارد.

پهلوانیان با اشاره به اینکه به عنوان نمونه شهید هادی پدیده فضای مجازی است گفت: ارتباط دلی با شهید هادی و تحت تأثیر قرار گرفتن با کتاب سلام هادی و فضای مجازی به من انگیزه داد و در این راستا کتاب که رسانه کلاسیک است و عمیق‌ترین تأثیرات را دارد ولی انگیزه شناخت با این شهید از فضای مجازی در من ایجاد شد و به نظرم فضای مجازی می‌تواند انگیزه را در فرد برای انجام کارهای دینی ایجاد کند ولی نقش منبر و محراب و کتاب مؤثرتر خواهد بود.

 

مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد با اشاره به اینکه فضای مجازی از شی موجود دیگری می‌سازد تصریح کرد: نسل ما موجود دیگر شدن را تجربه کرده ولی به صورت ناقص.

شیوه‌های تبلیغ 
حجت‌الاسلام سیدمحمد شریف‌حسینی‌کوهستانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: تبلیغ بر می‌گردد به خلقت آدم بر روی زمین چرا که همه پیامبران مبلغ بودند و امر تبلیغ اهمیت بسیار زیادی دارد که خداوند نیز می‌فرماید: من کسی را عذاب نمی کنم مگر اینکه تبلیغ کند.

وی با اشاره به اینکه تبلیغ به صورت اسلامی و دینی  و یک نوع نیز به شکل کلی داریم گفت: اهمیت تبلیغ بر کسی پوشیده نیست و جالب است که بعضی جامعه شناسان معتقدند که با تبلیغ می‌توان شب را روز و روز را شب کرد و این اتفاق افتاده چرا که امام علی(ع) در محراب شهید می‌شود ولی عنوان می‌شود مگر علی نماز می‌خواند و روز و شب کردن به این معناست و آن ایام این تبلیغ صورت گرفت.

وی با اشاره به بهترین نوع تبلیغ گفت: معتقدم هیچ تبلیغی بهتر از تبلیغ عملی نیست و در واقع یعنی اخلاق عملی، تبلیغ عملی، الگوی عملی و خداوند در خصوص انبیا الگو بودن را مطرح می‌کند نه اینکه خطیب مهمی بودند و سخنران باید الگویی باشد که هرگاه فردی او را ببیند از او درس بگیرد.

حجت‌الاسلام حسینی‌کوهستانی با بیان اینکه همه فضایل قرآنی در پیامبر جمع شده گفت: اخلاق پیامبر یعنی قرآن و قرآن کریم پیغمبر مکتوب و پیغمبر قرآن مجسم است.

بهره‌مندی از ابزار مشروع و معقول در امر تبلیغ
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد بیان کرد: تبلیغ لسانی نیز مهم است چرا که در این زمینه تبلیغ چهره به چهره صورت می‌گیرد و اثرگذاری زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه در تبلیغ روش‌هایی بیان شده بیان کرد: امروز باید از عقل بهره لازم را برد و تردیدی نیست همه تکالیف دینی دائر مدار عقل است و اگر امروز از عقل استفاده نکنیم موفق نخواهیم شد.

 

حسینی‌کوهستانی با اشاره به اینکه حکیمانه سخن گفتن بسیار مهم است چرا که حکمت با عقل سر و کار دارد افزود: در جامعه امروزی این عنصر بسیار مهم و اثرگذار است.

وی دومین و سومین عنصر در تبلیغ را موعظه و جدال احسن دانست و ادامه داد: این عنصر با دل و قلب سرو کار دارد و انقلاب درونی در افراد ایجاد می‌شود و جدال احسن نیز این است که در شبهات پاسخ درست و منطقی داده شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد ادامه داد: این سه عنصر را قرآن بیان کرده و بنده معتقد هستم برای امر تبلیغ هیچ محدودیتی جهت استفاده کردن از ابزار مشروع نداریم و هر وسیله مشروع و معقولی که بتواند ما را در امر تبلیغ و اهداف اصلی یاری کند استفاده کنیم.

تبلیغات سنتی به تنهایی پاسخگوی نیاز همه افراد نیست
وی با اشاره به اینکه بحث محتوا، زمان شناسی و مکان شناسی نیز مهم است و محتوای تبلیغ باید متناسب با عقول افراد تبیین و منتقل شود افزود: در تبلیغ صرفا تبلیغ نیست بلکه همراهی مخاطب مورد توجه باشد آن موقع می‌توان پیام حقیقی را منتقل کرد و تاثیر تربیت با رفتار موثر می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه باید در هر زمانی از ابزار آن روزگار استفاده کنیم افزود: تبلیغ به شکل سنت محض نباشد و باید انتقال پیام و سطح آن به مخاطب مدنظر باشد و اگر رعایت شود به اهدافمان خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات سنتی به تنهایی پاسخگوی نیاز همه افراد نیست بیان کرد: می‌توان با ظرفیت‌ها و ابزارهای موجود بهره مندی کامل را داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه کشور ما کشوری اسلامی است و عمل مسئولان بی ارتباط با تاثیر تبلیغات منفی نیست گفت: مشکلی که وجود دارد عمل بعضی از مسئولان است که گاها مشکلاتی به وجود می‌آورد و اقداماتی انجام می‌دهند که مانند ضرب المثل آب به آسیاب دشمن ریختن است و معتقدم با همه مشکلات و اقدامات تبلیغی که دشمن انجام می‌دهد وضعیت ما در حالت خوبی قرار دارد.

تبلیغ؛ مهمترین رکن تداوم یک مکتب و آیین 
حجت‌الاسلام سیدمحمد موسوی، استاد حوزه و دانشگاه نیز در این نشست گفت: تبلیغ مناسب می‌تواند مکتب را پیش ببرد و تداوم ببخشد در غیر این صورت اگر در عرصه تبلیغ ضعف داشته باشیم و یا اطلاع‌رسانی ضعیف باشد امیدی نباید برای تداوم مکتب و آیین ما باشد.

 

وی ادامه داد: آموزه‌های قرآن مجید و مفسرین حقیقی قرآن نیز بر همین منوال است که گاهی می‌بینیم دربیان مباحث به شکلی عملی شده جنبه تبلیغی خودش را بیشتر نشان می‌دهد که آن را در ذهن مخاطب جا بیندازد و عملی کند و برای آیندگان یک سنت حسنه قرار دهند.

موسوی افزود: تبلیغ مهمترین رکن تداوم یک مکتب و ایین است که اسلام نیز جدا نیست و برای تداوم مکتب توجه به این پایه‌های بنیادین و اساسی شود آیا همراهی است یا نه اینکه در مباحث تبلیغ اگر تقابل و اصطکاک باشد و همراهی صورت نگیرد ما به نتیجه نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: تقابل و اصطکاک با مخاطبی که مورد هدف ما است سبب می‌شود طرف از مسئولیتی که در پرتو تبلیغ باید بپذیرد و شانه زیر بار مسئولیت ببرد او را طرد و فراری می‌دهد بنابراین همراهی قطعا لازم است.

رکن اساسی در تبلیغ
مسئول نمایندگی ولی فقیه جهادکشاورزی استان یزد گفت: برخورد مطلوب لازم است و اگرهم طرف حرفی برای گفتن دارد مطلب را بشنویم از تقابل با او که ما را در مسیر بازمی‌دارد به شکل صحیح برخورد شود چرا که این مساله حساس و باید با روش خاص خود انجام و مباحث مرتبط با آن به شکلی پیش ببریم که تقابل محسوب نشود و طرف را متقاعد به پذیرش حقایق کنیم. 

وی در پاسخ به اینکه در تبلیغات به روز شده‌ایم گفت: در بخش نظامی رهبر معظم انقلاب فرمودند: ما به مرحله بازدارندگی رسیدیم یعنی به روز شدیم. ما در بخش جنگ و برخورد نظامی و تسلیحاتی که نتیجه ارزشمند هشت سال دفاع مقدس است رسیدیم و به جایی رسیدیم که بازدارندگی در مقابل ابر قدرت‌ها حاصل شده چراکه ننشسته‌ایم و الان رسیدیم به بازدارندگی.

مسئولان یاری کنند
موسوی افزود: در بحث تبلیغ نیز باید به پیش برویم و و تلاش برای به روز شدن را انجام دهیم لذا هم در روش‌ها و متدهای تبلیغ هم در ابزار آلات تبلیغی اگر در بحث دنیای مجازی که در واقع یک دنیای حقیقی است، خوب عمل شود و تلاش خاصی که می خواهد هم در بخش مرتبط با مبلغات و مبلغان و یا دانشگاهی هم دولتمردان صورت گیرد و به جایی برسیم که بازدانده شویم موفق خواهیم بود.

وی ادامه داد: مسئولان در عرصه‌های مختلف به این سمت و سو بروند که هم در ابزارآلات تبلیغ و پیام رسان هم در عرصه مبلغ متخصص یاری کنند و بتوانیم معارف اهل بیت و قرآن را که در حقیقت با فطرت بشری همراه است برویم چراکه ابزارها و شیوه‌ها حرف اول را می‌زند که در کنار تبلیغ قرا گیرد.

تبلیغ؛ خوب شناساندن و خوب رساندن است
حجت‌الاسلام محمد کارگر‌شورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد نیز در این نشست گفت: تبلیغ و ابلاغ هر دو به معنای رساندن و هر دو در روایات نیز استفاده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در تعریف اصطلاحی تبلیغ طبق نظر شهید مطهری آمده است: تبلیغ از ابلاغ است و ابلاغ رساندن فکر یا یک پیام است و در مورد رسانیدن چیزی به فکر، روح، ضمیر، قلب کسی به کار می‌رود؛ لذا محتوای ابلاغ نمی‌تواند یک امر مادی و جسمانی باشد و حتماً امر معنوی و روحانی، یک فکر و احساس است و تبلیغ خوب شناساندن و خوب رساندن است.

کارگر ادامه داد: تبلیغ در مفهوم کلی رساندن پیام به دیگری از طریق برقراری ارتباط به منظور ایجاد دگرگونی در بینش و رفتار فرد که بر اساس سه عنصر اصلی پیام دهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام مبتنی است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد با اشاره به بهترین شیوه تبلیغ گفت: بحث عمل حرف اول را می‌زند و درست است که سخنرانی تاثیر زیادی دارد اما عمل و رفتار سخنران بیشتر مورد توجه مخاطب خواهد بود.

نقش حوزه‌علمیه در تبلیغ نوین
وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه خواهران همیشه و در همه حال در مسیر خدمت رسانی به اسلام و نظام از هیچ کوششی دریغ نکرده و تبلیغ در فضای مجازی با محتوای اسلامی، خاستگاهی جز حوزه های علمیه ندارد و خوشبختانه طی سال‌های اخیر دستاوردهای خوبی در زمینه تبلیغ نوین در حوزه علمیه  خواهران شکل گرفته و نهضت نرم افزاری در زمینه ابداع و تدوین روش‌های تبلیغی صورت گرفته است.

کارگر با اشاره به اینکه اکنون در استان یزد ۸۸۵ مبلغ فعال در بین خواهران وجود دارد و همچنین تعدادی در مدارس حضور دارند و با توجه به آموزش‌های دیده شده در حال ارائه خدمت به دانش آموزان هستند.


نظر شما :