با امضای یک تفاهم‌نامه بین دکتر طیبی و دکتر غریب‌پور انجام می‌شود؛ «ایمیدرو» با پروژه‌های فناورانه‌ی جهاددانشگاهی در حوزه‌ی معدن و صنایع معدنی سرعت می‌گیرد

۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۴ کد : ۸۶۶۶ پژوهشی عمومی
تفاهم‌نامه‌ی همکاری در حوزه‌های مرتبط پژوهش و فناوری به‌منظور تولید، توسعه، ارتقا و انتقال فناوری‌های مورد نیاز «ایمیدرو» توسط جهاددانشگاهی با حضور روسای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و جهاددانشگاهی منعقد شد.
با امضای یک تفاهم‌نامه بین دکتر طیبی و دکتر غریب‌پور انجام می‌شود؛ «ایمیدرو» با پروژه‌های فناورانه‌ی جهاددانشگاهی در حوزه‌ی معدن و صنایع معدنی سرعت می‌گیرد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، صبح امروز (20 خردادماه) این تفاهم‌نامه‌ی آموزشی ـ پژوهشی بین دکتر طیبی رییس جهاددانشگاهی و دکتر خداداد غریب‌پور معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در محل این سازمان منعقد شد.
همکاری در حوزه‌های مرتبط پژوهش و فناوری به‌منظور تولید، توسعه، ارتقا و انتقال فناوری‌های مورد نیاز ایمیدرو در بخش معدن و صنایع معدنی، ارایه خدمات علمی و پژوهشی در پروژه‌های پژوهشی ایمیدرو، مشارکت در شناسایی نیازها و تعریف طرح‌ها و پروژه‌های فناورانه مورد نیاز ایمیدرو، شناسایی پژوهش‌های لازم در زمینه‌ی طراحی، ساخت و بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز ایمیدرو در بخش معدن و صنایع معدنی، ارایه‌ی راهکارها و پیشنهاد‌ها در زمینه‌ی توسعه‌ی فناوری‌های نوین در بخش معدن و صنایع معدنی در راستای انتقال دانش فنی، طراحی، تدوین و اجرای دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی ـ تخصصی مورد نیاز ایمیدرو از جمله مهم‌ترین زمینه‌های همکاری این تفاهم‌نامه است.
این تفاهم‌نامه به مدت 5 سال توسط کمیته‌ای مشترک از دو نهاد و سازمان پیگیری می‌شود.

اصرار بر کاربردی کردن تحقیقات علمی و فناورانه
دکتر حمیدرضا طیبی در این مراسم با بیان این‌که یکی از اهداف تاسیس جهاددانشگاهی انجام تحقیقات کاربردی با موضوع تولید فناوری مورد نیاز صنایع و پیگیری تا کاربردی کردن کامل این تحقیقات بوده است، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم کار ما در این حوزه، کاربردی کردن تحقیقات است؛ به طوری‌که در حوزه‌های پزشکی تنها حدود ۲۰ درصد از بودجه به صورت کمکی هزینه می‌شود و در حوزه‌های مهندسی نیز کاربردی کردن و کسب درآمد از اهمیت زیادی برخوردار است؛ بنابراین اصرار داریم که تحقیقات کاربردی شود.
وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای معدن و صنایع معدنی کشور، اظهار کرد: از ابتدا علاقه به ورود به معدن و صنایع معدنی داشتیم و توسعه‌ی فناوری در این صنایع را به منظور ارتقای بهره‌وری هدف قرار داده‌ایم.
رییس جهاددانشگاهی افزود: علاقه داشتیم در بحث مهندسی پایه و فرآیندها تامین مواد اولیه و توسعه‌ی تجهیزات فعالیت داشته باشیم؛ با توجه به نگاه دکتر غریب پور به فناوری، از توسعه‌ی همکاری‌ها با این سازمان به شدت استقبال می‌کنیم و امیدوار هستیم که با وجود تفاهم‌نامه‌ای که امروز به امضا رسید، شاهد توسعه‌ی فناوری در این حوزه باشیم.
دکتر طیبی بیان کرد: هر کشوری باید صاحب علم و فناوری باشد و این علم و فناوری را مرتب به‌روز کند تا بتواند به رقابت در بازار بپردازد. هم‌چنین طبیعت انقلاب ما ایجاب می‌کند که چنین باشد و بدون علم و فناوری کشور حیات ندارد.

یک گام مهم در ایجاد تحول در حوزه‌ی تکنولوژی معدن در صنایع معدنی
دکتر خداداد غریب‌پور رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در این مراسم با تاکید بر آن‌که کشور ما به روحیه کار تیمی و نزدیک واحدهای صنعتی با واحدهای علمی نیاز دارد اظهار کرد: در حوزه علم، یافته‌های علمی ما بد نیست، اما در استفاده از این علم در عمل چندان موفق نبوده‌ایم.
وی ادامه داد: از تبدیل علم به عمل، تکنولوژی حاصل می‌شود. در این زمینه و در حوزه‌ی دانش فنی وابستگی ما به کشورهای خارجی یکی از موضوعاتی است که در سال‌های تحریم ما را اذیت می‌کند.
دکتر غریب‌پور افزود: با جهاددانشگاهی دست در دست هم دادیم تا بتوانیم در این شرایط حساس با تکیه بر دانش محققان و اندیشمندان یک گام ملی برداریم و ظرفیت بالای فنی و علمی را در کنار هم قرار داده و در زمینه‌های آموزش، پژوهش و دانش فنی ارزش افزوده ایجاد کنیم.
وی گفت: بعد از نامه‌نگاری‌های متعدد با دانشگاه‌ها و هماهنگی وزارت علوم، قطب بندی کشور به ۱۰ قطب علمی و بر اساس ظرفیت‌های علمی استان‌ها انجام شد؛ ضمن این‌که با شرکت‌های بزرگ صنعتی نیز تفاهم‌نامه امضا کردیم.
رییس ایمیدرو ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و جهاددانشگاهی به امضا رسیده، گامی مهم در ایجاد تحول در حوزه‌ی تکنولوژی معدن در صنایع معدنی به حساب می‌آید و بنا داریم تفاهم‌نامه را تبدیل به قرارداد و قرارداد را تبدیل به عملیات کنیم؛ به طوری که یک سال دیگر شاهد محصول یا خروجی این همکاری مشترک باشیم.
دکتر غریب‌پور تصریح کرد: مهم‌ترین نقطه‌ی ضعف کارهای علمی و تحقیقاتی چند دهه‌ی اخیر در کشور، اثربخش نبودن این کارها بوده و به این دلیل که در راستای اهدف انجام نشده از تاثیرگذاری لازم برخوردار نبوده است.
وی افزود: امیدواریم تفاهم‌نامه‌ی امروز فتح بابی در این حوزه باشد؛ ضمن این‌که کمال کار آن است که تفاهم‌نامه تبدیل به کار عملیاتی شود.
معاون وزیر در پایان بیان کرد: امسال ۲۷ طرح تحقیقاتی را بر اساس تقاضای واحدها شناسایی کردیم؛ به این معنی که اعلام نیاز کرده‌اند و ما نیز سعی می‌کنیم رابطه‌ی خود با جهاددانشگاهی بر اساس تقاضای واحدها و ظرفیت علمی جهاددانشگاهی تنظیم کنیم.


نظر شما :