بررسی چالش‌های پیش روی روابط عمومی‌ها در میزگرد ایسنا یزد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۸:۴۸ کد : ۷۹۲۹ فرهنگی تاپ خبر عمومی
مدیران و کارشناسان روابط عمومی دستگاه‌های استان یزد بدون تایید شورای هماهنگی روابط‌عمومی‌ها رسمیت نخواهند داشت، تصمیمی که هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان آن را تنها به لحاظ نگاه کارشناسی و ارتقای جایگاه روابط عمومی‌ها می‌داند.
بررسی چالش‌های پیش روی روابط عمومی‌ها در میزگرد ایسنا یزد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی یزد به نقل از ایسنا – منطقه یزد، «ارتباطات» از دیرباز تاکنون یکی از موضوعات بسیار مهم جامعه بشریت بوده و همواره با پیشرفت تکنولوژی اشکال مختلفی پیدا کرده است.

تاریخچه ایجاد ارتباطات نوین به اوایل قرن نوزدهم و کشف جریان برق و خاصیت انتقال سریع اطلاعات از طریق سیگنال و علامت که به اختراع تلگراف منجر شد، باز می‌گردد.

حوزه ارتباطات در جهان معاصر آثار مثبت و منفی غیرقابل انکاری را برجای گذاشته و همین موضوع باعث دشه تا روز ۱۷ می(27 اردیبهشت‌) که مصادف با تشکیل «اتحادیه تلگرافی بین‌المللی» است، تحت عنوان روز جهانی ارتباطات گرامی داشته شود.

امروزه ارتباطات نقشی حیاتی در دوام و بقای سازمان‌ها دارد و در واقع سازمان‌هایی موفق‌تر هستند که با استفاده از ابزار و فنون ارتباطی، نقش خود را در جامعه پررنگ‌تر کند و بلاشک این وظیف را روابط عمومی‌ها برعهده دارند.

هر چند روابط عمومی‌ها در کشورمان از عمری طولانی برخوردار نیستند ولی در طی سال‌های گذشته نیز فعالیت‌های این بخش گاهاً محدود و یا بعضاً نادیده گرفته شده است به طوری این حوزه را با چالش‌های مختلفی مواجه کرده است.

البته مهمترین وظیفه روابط عمومی‌ها در کشورمان انعکاس عملکرد سازمان متبوع است و حتی غالباً ارزیابی‌های آنها نیز براساس همین معیار انجام می‌شود ولی نبود پویایی و تفکر در طراحی تشکیلاتی، نبود نگرش مثبت به نقش مدیریتی روابط‌عمومی‌ها، وابستگی صرف روابط عمومی به مدیریت سازمان، کمبود نیروی متخصص در این حوزه و اثرات مخرب برخی بزرگ‌نمایی‌های سازمانی که کاهش اعتماد عمومی را نیز به همراه داشته، موضوعاتی است که چالش‌هایی را پیش روی روابط عمومی‌ها گسترانیده است.

اهمیت این موضوع باعث شد تا ایسنا – منطقه یزد، در میزگردی با حضور تنی چند از مسئولان و فعالان حوزه روابط عمومی به بررسی برخی از این چالش‌ها و راهکاری رفع آنها بپردازد.

 

راهکاری برای ارتقای جایگاه روابط عمومی‌ها

 

«علی صالحی» مدیر کل روابط عمومی استانداری یزد در این میزگرد با بیان این که یکی از مباحث مهم که در فضای مجازی نیز مطرح است، موضوع کسب نظر کارشناسان هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان برای انتصاب مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی است، افزود: همین قدم گام مهمی است که اگر ضابطه‌مند اجرا شود، باعث ارتقای جایگاه روابط عمومی استان خواهد شد. 

وی ادامه داد: متاسفانه  برخی از مدیران این قانون را رعایت نمی‌کنند و بدون اطلاع هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان اقدام به تغییر مدیر روابط عمومی خود می‌کنند که البته در واکنش به این اقدام نیز از پذیرش آنها در شورای هماهنگی روابط عمومی ممانعت می‌کنیم.

دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان خاطرنشان کرد: البته در ابتدای این راه هستیم و سعی  داریم تا زمانی که این موضوع جا بیفتد، خیلی سخت نگیریم ولی قطعاً طی یکی دو سال آینده دستگاه‌ها ملزم خواهند شد تا مدیران روابط عمومی را از کانال مشخصی عبور دهند. 

وی در حین حال به همکاری خوب برخی از دستگاه‌های اجرایی استان با شورای هماهنگی روابط عمومی در این رابطه اشاره کرد و گفت: تاکنون 10 دستگاه اجرایی از هیات رییسه برای انتخاب اعضای روابط عمومی‌شان نظرخواهی کرده‌اند.

صالحی با تاکید بر این نکته که هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان به انتخاب روابط عمومی‌ها هیچگاه نگاه سیاسی نداشته است، ادامه داد: نگاه این شورا تنها نگاه کارشناسی است  و به همین منظور به مباحث آموزشی و تقویتی روابط عمومی‌ها ورود پیدا کرده‌ایم. 

وی با اشاره به این که علی‌رغم سختی کار روابط عمومی‌ها، این جایگاه از نظر پست سازمانی در وضعیت مناسبی نیست، تصریح کرد: یکی از پست‌های سازمانی که با بیشترین اضطراب کاری ماوجه است ولی امتیاز خاصی در این باره ندارد، پست روابط عمومی است. 

 

تنزل جایگاه روابط عمومی‌ها در دولت تدبیر و امید

 

صالحی با انتقاد از تنزل جایگاه روابط عمومی‌ها در دولت تدبیر و امید، گفت: دولت تدبیر و امید یک خطای راهبردی در زمینه روابط عمومی‌ها مرتکب شد که باعث تنزل جایگاه رابط عمومی‌ها شد و جالب اینجاست که هنوز پس از گذشت چند سال حاضر به پذیرش قطعی این اشتباه نیست.

وی این تنزل را ناشی از بحث تردید برای تبدیل روابط عمومی استانداری به اداره کل یا تنزل در حد معاون مدیر کل حوزه استاندار خواند و گفت: هر چند که خوشبختانه در یزد روابط عمومی استانداری به مدیر کل ارتقا یافت اما در برخی از استان‌ها، روابط عمومی‌ها جایگاه نازلی دارند. 

مدیر کل روابط عمومی استانداری یزد با اشاره به حرکت‌های مثبت صورت گرفته در حوزه روابط عمومی، عنوان کرد: هشتک «پاسخگو هستیم» از جمله این حرکت‌ها بود که براساس آن، شماره مدیران روابط عمومی در پوستری جمع‌آوری و اطلاع رسانی عمومی شد. 

 

نقش روابط عمومی‌ها در رفع چالش‌های حکومت

 

صالحی با اشاره به چالش‌های حکومت و نقش روابط عمومی‌ها در مرتفع کردن آنها، گفت: یکی از چالش‌هایی که حاکمیت با آن روبرو است، کاهش اعتماد عمومی است به طوری که متاسفانه مردم اعتماد کافی را نسبت به دولت‌ها ندارند.

وی معتقد است که برخی مدیران با شومحوری ضربه بزرگتری به اعتماد عمومی زدند چرا گه مردم به دنبال چنین حرکت‌های نمایشی برخی مدیران، اعتماد خود را نه تنها به همان مدیران بلکه به کل حاکمیت از دست می‌دهند لذا یکی از مهمترین رسالت‌های روابط عمومی‌ها مقابله با این شو‌محوری‌هاست. 

این مسئول ادامه داد: هرچند در سال گذشته شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها با حرکت شو‌محوری برخی دستگاه‌ها و اخباری که جنبه‌ی تبلیغاتی داشت، قاطعانه برخورد نکرد ولی امسال شرایط به کل متفاوت خواهد بود و به شدت با این قبیل اقدامات مقابله خواهیم کرد. 

 

تمایز روابط‌عمومی‌های دارا و ندار 

 

«مهدی جاور» عضو شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان یزد که مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز هست، در این مقوله معتقد است که اگر انتقاداتی در جامعه به دولت مطرح است، به این معنا نیست که حاکمیت کار نمی‌کند و دلش نمی‌سوزد بلکه به این معناست که حاکمیت بر نقش روابط عمومی، سرمایه‌گذاری جدی نکرده است. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با دسته‌بندی کردن روابط‌عمومی‌ها به دو دسته دارا و ندار، عنوان کرد: برخی دستگاه‌ها و شرکت‌ها جزو حوزه‌های متمول دولت محسوب می‌‌شوند لذا خیلی راحت در حوزه اطلاعرسانی هزینه می‌کنند اما روابط عمومی‌های حوزه فرهنگی جزو ندارها هستند و گاهاً باید به صورت مشارکتی، هزینه‌های اطلاعرسانی و انعکاس عملکرد سازمان خود را تامین کند. 

جاور در این باره به کم‌‌توجهی رسانه‌ها به حوزه‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها زمانی به خبرهای حوزه فرهنگی اهتمام و توجه دارند که در سایر حوزه‌ها با بی‌خبری مواجه شوند و این نقص بزرگی در حوزه خبررسانی است. 

  وی با تاکید بر این که روابط‌عمومی های دارا و ندار قابل مقایسه نیستند، اظهار کرد: مدیران باید بر اساس داشته‌هایشان عملکرد روابط عمومی‌شان را بسنجند. 

 

اهمیت آموزش در روابط‌عمومی‌ها 

 

«امیر ترقی‌نژاد» مسئول کمیته آموزش هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان یزد با بیان این که چالش جدی در حوزه روابط عمومی‌های استان نبود نیروی متخصص است، عنوان کرد: طبیعتاً با ورود افراد متخصص بسیاری از مشکلات این بخش نیز مرتفع می‌شود. 

وی با بیان این که در حوزه آموزش برنامه‌ریزی‌هایی از سال‌های گذشته مطرح شد، افزود: این آموزش‌ها نتایج خوبی به دنبال داشت ولی در سال جاری سعی داریم که مباحث کیفی و تکنیکی و ارتباطات رسانه‌ای را در مباحث آموزشی روابط عمومی‌ها بگنجانیم. 

مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به این که برای جلب اعتماد عمومی باید خبرها به خوبی منعکس شود، گفت: باید برخی مباحث رسانه‌ای در دستور کار جدی روابط‌عمومی‌ها قرار بگیرد و با فاصله گرفتن از عناصر خبری «که» و «چه کسی» بیشتر به عناصر «چرایی» و «چگونگی» بپردازیم چرا که  این راهکار نیمی از مشکلات را برطرف خواهد کرد.

ترقی‌نژاد با اشاره به این که امسال سال خاصی برای استان است، تصریح کرد: استان یزد علاوه بر این که درگیر مسائلی مانند موضوع کم‌آبی است،  انتخابات مجلس را نیز پیش رو دارد و این دو حوزه نیاز به اطلاع‌رسانی دقیق دارد لذا اگر بخواهیم این مشکلات برطرف شوند باید نهادهای حاکمیتی ارزش خاصی به حوزه روابط عمومی و رسانه قائل شوند.


نظر شما :