اولین مرکز فناور محیط زیست استان یزد گشایش یافت

۱۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۲ کد : ۶۸۰۴۸ تاپ خبر عمومی
نخستین مرکز فناور محیط زیست استان یزد در مراسمی با حضور برخی مسئولان دستگاه‌های استان در سازمان جهاددانشگاهی یزد افتتاح شد.
اولین مرکز فناور محیط زیست استان یزد گشایش یافت

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد، نخستین مرکز فناور محیط زیست استان یزد در مراسمی با حضور برخی مسئولان دستگاه‌های استان در سازمان جهاددانشگاهی یزد افتتاح شد.

دکتر «محمدرضا دهقانی» رییس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد در این مراسم که در روز چهارم بهمن ماه برگزار شد، ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت امیرالمومنین(ع)، به فرازهایی از نهج البلاغه که در آن به مسئولیت افراد در قبال حفظ شهرها و محیط زندگی‌شان اشاره و تاکید کرد: شاید برخی از آسیب‌های امروز محیط زیست ناشی از بی‌توجهی به همین آموزه‌های دینی بوده باشد.

وی با تاکید بر این که نگاه به موضوع محیط زیست باید بلندمدت باشد، گفت: معتقدیم که همان گونه که زمانی پیشرفت علم و فناوری منجر به آسیب زدن به محیط زیست شده، درمان و کاهش تبعات خسارت وارده به این حوزه نیز می‌تواند از طریق علم و فناوری صورت گیرد و دستاوردهای فناورانه در این حوزه نقش درمانگری ایفا کند.

اولین مرکز فناور محیط زیست استان یزد گشایش یافت

دهقانی با اشاره به اهتمام جهاددانشگاهی برای حضور فعالانه در عرصه حفاظت از محیط زیست، چاره اندیشی در این حوزه را از طریق ایجاد هم‌افزایی بین متولیان، فعالان و محققان این حوزه اعم از دانشگاهیان و صاحب نظران ممکن دانست.

وی در ادامه با تاکید بر این که خانه فناور نباید تنها به یک اسم و استقرار آن در مکانی کوچک از این سازمان محدود شود، گفت: در حقیقت ساختار ایجاد شده از اعضا و فناوران همکار در حوزه محیط زیست می‌توانند به شکل‌گیری این خانه کمک کرده و در این حوزه نقش آفرینی کند.

وی خانه فناور محیط زیست را کانون فعالیت همه دلسوزان این حوزه خواند و ابراز خرسندی کرد که جهاددانشگاهی استان بستری را برای شکل‌دهی این هم‌افزایی و آغازی برای حرکت جدی در حوزه محیط‌زیست فراهم آورده است.

دهقانی خاطرنشان کرد: قطعاً برنامه‌های اجرایی خوبی مد نظر این مرکز قرار خواهد گرفت تا وضعیت سبزتر و روشن‌تری را برای محیط زیست استان ترسیم کنیم.

اولین مرکز فناور محیط زیست استان یزد گشایش یافت

«سید رضا نورانیان» مدیر کل محیط زیست استان یزد نیز در این مراسم با بیان این که خانه‌های فناور، یکی از سیاست‎ها و رویکردهای جدید سازمان محیط زیست با توجه به فراگیری این موضوع در جامعه است، گفت: مسئله حفظ محیط زیست یک وظیفه‌ی عمومی است لذا در این رابطه موضوع مردمی سازی و جلب مشارکت‌های مردمی بسیار حائز اهمیت است.

وی یکی از اقدامات در همین راستا را ایجاد خانه‌های فناور محیط زیست خواند و گفت: در همین رابطه فراخوانی به تمام دستگاه‌ها و دانشگاها و مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی استان داده شد که اولین پاسخ مثبت در این باره از سوی جهاددانشگاهی یزد ارائه شد.

نورانیان قبول این مسئولیت از سوی جهاددانشگاهی را مایه‌ی خوشحالی و خرسندی دانست و در این خصوص افزود: جهاددانشگاهی علاوه بر این این که مجموعه‎ای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی است، از تجربیات خوب عملی و اقدامات جهادی در حوزه‌های مختلف برخوردار است و بسیار امیدواریم که این مرکز همانگونه که اشاره شده، تنها در حد یک اسم و نشان باقی نماند و به شکل مطلوبی تداوم یابد و به نتایج هدف گذاری شده، بینجامد.

این مسئول با بیان این که این مرکز نخستین خانه فناور در حوزه محیط زیست استان یزد محسوب می‎شود، تاکید کرد: حتماً در صورت ایجاد خانه‌های فناور بعدی، همچنان اولویت و مرجعیت این خانه فناور برای ما مورد اهتمام خواهد بود.

وی در مورد ایجاد تغییرات در برخی بخشهای ساختاری این مرکز نیز گفت: قطعاً باید از ابتکاراتمان در این رابطه بهره ببریم و در صورت نیاز در چارچوب و ساختار این خانه فناور نیز تغییراتی اعمال کنیم چرا که پویایی عمل این خانه فناور می‌تواند منجر به اثرگذاری حتی در سطح ملی نیز باشد و خوشبختانه جهاددانشگاهی از چنین ظرفیتی برخوردار است.

نورانیان در پایان نیز خاطرنشان کرد: امیدوارم در نشست‌های بعدی و جلسات نظارتی آینده و همایشی که امیدواریم در سال آینده داشته باشیم، شاهد اقدامات و پیشرفتهای خوبی در این زمینه باشیم.

اولین مرکز فناور محیط زیست استان یزد گشایش یافت

«سید حسین میرحسینی» رییس پژوهشکده مواد نوین سازمان جهاددانشگاهی استان نیز در این مراسم گفت: لزوم ارتقاء پژوهش‌های علمی و دانش بنیان و توان‌مندی‌های فردی و سازمانی و مدیریتی و همچنین بهره‌مندی از فناوری نوآورانه‌ای محیط‌زیستی در زمینه حفظ تعادل زیست‌بوم‌ها و پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط‌زیست و هم‌راستا با سیاست‌های کلی محیط‌زیست ابلاغیه مقام معظم رهبری ایجاب می‌کند تا با ایجاد فضایی تخصصی امکان تحلیل و بررسی چالش‌های محیط‌زیست با نظر متخصصین امر فراهم شود.

وی افزود: خانه فناور ضمن تحکیم پیوند دانشگاه‌ها و مراجع علمی و تخصصی به محیط‌زیست بستری برای ارائه ایده‌ها و مشارکت علاقه‌مندان به محیط‌زیست، توسعه کسب ‌وکارهای دانش‌بنیان و کارآفرینی، به استقرار پایدار مشاغل سبز و شناسایی فرصت‌ها و راهکارهای طبیعت محور برای بهبود معیشت جوامع محلی می‌تواند منجر شود.

میرحسینی با بیان این که جهاد دانشگاهی در استان یزد حدود ۲۰ سال است که در زمینه تخصصی محیط‌زیست فعالیت دارد، گفت:  با توجه به تجارب و رسالت‌های این نهاد که شبکه‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های استانی و ملی است، سازمان محیط‌زیست مأموریت ایجاد خانه فناور محیط‌زیست استان را به این نهاد واگذار کرد که جای تشکر دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری همه دانشگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط، شرکت‌های خصوصی و انجمن‌ها به‌خصوص نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان که ظرفیت و بستر مناسبی برای فعالیت و همکاری دارند، بتوان گامهای مؤثری در حفظ و بهبود وضعیت محیط‌زیست استان برداشت.

اولین مرکز فناور محیط زیست استان یزد گشایش یافت

«مائده دهقانی» مسئول مرکز محیط زیست و آلودگی‌های محیطی سازمان جهاددانشگاهی یزد هم به اهمیت شکل ‎گیری خانه‌های فناور با هدف رفع چالش‌ها و نیازهای جامعه در حوزه محیط زیست از طریق هم‌افزایی فناوران، متخصصان و دانشگاهیان و سایر بخشهای مرتبط تاکید کرد.

وی اهداف کلان تعریف شده برای خانه‌های فناور محیط‌زیست را شامل ارتقای مطالعات و پژوهش‌ها، ارتقای توانمندی‌های فردی و سازمانی و صاحبان ایده، توسعه استفاده از محصولات و خدمات صاحبان کسب و کارهای فناورانه در حوزه محیط زیست، بسترسازی برای کسب و کارهای نوپای محیط زیستی، کارآفرینی و ایجاد و توسعه مشاغل سبز، توسعه همکاری‌های فرابخشی جهت استفاده موثر از ظرفیتهای علمی و سایر امور مرتبط با ارتقای سطح کمی و کیفی محیط زیست خواند.

دهقانی در ادامه ضمن تشریح ساختار این مرکز، گفت: نظرات و پیشنهادت و ایده‌های ارائه شده، پس از تصویب نهایی توسط اعضای اصلی مرکز، جهت اجرا به بخش‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

وی از شناسایی چالش‌های زیست محیطی استان و پیگیری رفع آنها براساس اولویت در هر سال خبر داد و ابراز امیدواری کرد طبق برنامه ریزی انجام شده برای سال آینده شاهد برگزاری همایش کشوری در یزد جهت ارائه آخرین دستاوردهای مربوط به حوزه آلودگی هوا در کنار اارئه مقالات و معرفی فناوران برگزیده باشیم.

دهقانی همچنین اعلام کرد: برگزاری جلسات هم اندیشی و نشستهای مشاوره‌ای تخصصی نیز در دستور کار این مرکز جهت ارائه راهکارهای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در استان است.

اولین مرکز فناور محیط زیست استان یزد گشایش یافت

در این مراسم که با حضور « سیدزین العابدین حسینی» رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان، «حمیدرضا رحیمدل» معاون خدمات شهری شهرداری یزد و نمایندگان ادارات کل صمت، توزیع برق و آب منطقه‌ای یزد برگزار شد، هر یک از حاضران نظرات و پیشنهادات خود را برای عملکرد بهتر این مرکز ارائه و در خصوص همکاری‌های بعدی العام امادگی کردند.

در پایان نیز تفاهم نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و محیط زیست استان منعقد و بین طرفین رد و بدل شد.

کلید واژه ها: خانه فناور محیط زیست


نظر شما :