در آستانه سالگرد ارتحال کاظمی آشتیانی مطرح شد؛

لزوم الگوسازی چهره‌های موفق با نگاه تمدنی به آینده‎سازان کشور

۱۳ دی ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۲ کد : ۶۷۱۶۹ تاپ خبر عمومی
لزوم الگوسازی چهره‌های موفق با نگاه تمدنی به آینده‎سازان کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد، رهبر معظم انقلاب بارها و در بُرهه‌های مختلف زمانی با برشمردن ویژگی‌های زنده یاد «سعید کاظمی آشتیانی» از وی به ‌عنوان الگویی موفق و قابل تکثیر به نسل جوان و آینده ساز کشورمان یاد کردند؛ پیرامون این موضوع و اقدامات صورت گرفته با برخی مسئولان حوزه‌های دانشجویی و دانش آموزی استان به گفت‌وگو نشستیم.

زنده یاد دکتر «سعید کاظمی آشتیانی» در نخستین روز از فروردین ماه ۱۳۴۰ در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۸ در رشته فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرفته شد ولی به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها به علت انقلاب فرهنگی و حضور در جبهه‌های نبرد، پس از ۱۱ سال سرانجام در سال ۱۳۶۹ با اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی از دانشکده علوم توانبخشی فارغ‌التحصیل شد.

کاظمی آشتیانی در سال ۱۳۶۱ با همکاری دو تن از همکارانش جهاد گروه پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران تأسیس کرد و تا سال ۱۳۷۰ عهده دار مسئولیت بخش طرح‌ها و تحقیقات جهاددانشگاهی علوم پزشکی ایران بود و پس از آن به سمت ریاست این واحد منصوب شد که این مسئولیت تا پایان دوره حیاتش بر عهده وی بود.

وی در طی این سال‌ها مراکز درمانی متعددی تأسیس و گروه‌های مختلف پژوهشی را راه اندازی کرد که در آن میان پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی یکی از مهمترین این مراکز بود.

دانش فراوان، هوش سرشار، توان مدیریتی بالا از یک سو و تعهد، اخلاص و ایمان همیشگی او به خداوند متعال از سویی دیگر سبب شد تا در دوران حیات کوتاهش در دو حوزه مدیریتش موفقیت‌های چشمگیری همچون گسترش روشهای پیشرفته درمان ناباروری، تولید و تکثیر و انجماد سلولهای بنیادی جنینی و همانند سازی (کلونینیگ) حیوانات را رقم بزند.

او که چهاردهم دی ماه ۱۳۸۴ به دیار باقی شتافت، در اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین المللی با ثبت این پیشرفت ها، حضور در کنگره‌های متعدد بین المللی و ابتکار برگزاری جشنواره بین المللی رویان، سهمی از یاد نرفتنی دارد.

مقام معظم رهبری در پیامی به مناسبت درگذشت این دانشمند جهادگر از او به عنوان دانشمندی مومن و شخصیتی ارزشمند که کانون امید و ابتکار و نوآوری بود، همچنین در بخش دیگری از پیام به عنوان یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارک که آینده‌ی درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند، یاد کردند.

معظم له در سخنرانی‌هایشان از کاظمی اشتیانی به عنوان یک الگوی مطلوب نیز یاد کرده‎اند؛ الگویی که امروز می‌تواند هویت بخش جوانان و نوجوانان این مرز و بوم به جای الگوهای پوشالی دنیای غرب باشد.

کاظمی آشتیانی؛ تلفیقی از علم، اخلاق و عقل و دینداری و معرفت

دکتر «محمدحسن لطفی» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر لزوم معرفی چهره‌های علمی و فاخر کشور به نسل جوان، تصریح کرد: از آنجایی که در شرایط کنونی، دین و داشتن یک شریعت آسمانی برای ما جزو ارکان و اولویت‌ها است بنابراین در کشورهای اسلامی باید چهره‌های موفق کشورمان را متفاوت از چهره‌های جهان غرب یا تمدن غرب ببینیم.

وی با اشاره به تمدن چندین هزار ساله ایرانی، شخصیت‌های دانشمندان دنیای اسلام و ایران اعم از بوعلی سینا، رازی و فارابی را برخوردار از تلفیقی از عناصر مختلف در شخصیت‌هایشان دانست و این مهم را جز رکن رکین چهره‌های ملی و اسلامی کشورمان خواند.

لطفی در این باره خاطرنشان کرد: بنا به توصیه‌های اسلامی، علم به تنهایی کفایت نمی‌کند و مایه سعادت فرد و جامعه و تمدن نمی‌شود لذا تلفیقی از علم، اخلاق و عقل و دینداری و معرفت باید در کنار هم قرار بگیرد تا چهره‌های وزین و برجسته‌ای داشته باشیم.

وی افزود: در دوران ۴۵ ساله انقلاب اسلامی نیز چهره‌های این چنینی را در کشور کم نداشتیم از جمله دکتر «کاظمی آشتیانی»، انسان فرهیخته‌ای که با اتکا به آموزه‌های دینی و اخلاقی توانست نوآوری را در سلولهای بنیادی و راه اندازی مرکز رویان در کشور انجام دهد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی تاکید کرد: لذا ضرورت دارد چنین چهره‌هایی را به نسل جوان بشناسیم و این که رمز موفقیت فقط علم آموزی تنها نیست بلکه عزم اراده و معنویت عقلانیت در کنار علم می تواند باعث شود چنین آثاری را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: چهره‌های دیگری مانند شهدای هسته‌ای، موشکی، فناوری و هوا و فضای کشور اعم از شهید مصطفی احمدی روشن، محسن فخری زاده ، مجید شهریاری، مسعود علیمحمدی، داریوش رضایی‌نژاد و حسن طهرانی مقدم، کشور را دارای اقتدار پایدار کرده‌اند به طوری که امروز در حوزه‌های علمی و فناوری جهان، حرف برای گفتن داریم.

لطفی بر لزوم معرفی و الگوسازی چهره‌های موفق با نگاه تمدنی برای دانشجویان و دانش‌آموزان برای زمینه‎سازی ظهور حضرت مهدی(عج)، اظهار کرد: مقام معظم رهبری به دانشجویان توصیه می‌کنند در کنار علم، خردورزی عقل، معرفت و عزم داشته باشند تا منجر به پدیدآمدن شخصیت‌های علمی و انقلابی ‌شود که در دنیا، منطقه و کشور تحول ایجاد کند.

لزوم هویت‌بخشی به دانش‌آموزان با معرفی مفاخری چون کاظمی آشتیانی

«حسن عبداللهیان» معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در گفت‌وگو با ایسنا یکی از رسالتهای مهم آموزش‌ و پرورش را تربیت انسان‌هایی صالح جهت تحقق حیات طیبه خواند و گفت: قطعاً این تربیت تنها با ارائه آموزش علوم محقق نمی‌شود لذا یکی از موضوعات مهم در آموزش‌وپرورش، هویت بخشی و پرورش دینی دانش‌آموزان است؛ موضوعی که مقام معظم رهبری تحت عنوان هویت ملی و هویت احساس اعتماد به نفس ملی از ان یاد کردند.

وی گفت: در همین راستا باید دانش‌آموزان با اعتقاد محکم و عمیق ضمن آشنایی با افتخارات کشورمان، از آن‌ها الگوبرداری کنند.

عبداللهیان به ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی به مدارس با هدف ایجاد ایمان، خردورزی، هویت‌، امید و نشاط در دانش‌آموزان اشاره و عنوان کرد: معرفی مفاخر و شخصیتهای برجسته و تاثیرگذار کشورمان به دانش آوزان در راستای هویت بخشی به آنان صورت می‎گیرد.

وی زنده‎یاد کاظمی آشتیانی را یکی دانشمندان بنام کشورمان خواند و گفت: متاسفانه دانش آموزان ما کمتر با چنین شخصیتهایی آشنایی دارند به طوری که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با فرهنگیان این موضوع را مطرح کردند که «چند درصد از دانش‌آموزان کاظمی آشتیانی را می شناسند، چند درصد رونالدو را؟ » لذا اگر بخواهیم در حوزه‎های مختلف درسطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم،‌ ضرورت دارد که افتخارات ملی خودمان را به دانش‌آموزان معرفی کنیم.

وی یکی از ویژگی‌های زنده یاد کاظمی آشتیانی که او را مورد علاقه مقام معظم رهبری کرده است را مدیریت و نحوه عملکرد او ذکر کرد و گفت: کاظمی آشتیانی یکی از الگوهای مدیریتی در کشور بود؛ مدیریتی نه به معنای مدیریت پشت میزنشین بلکه مدیریتی که در تمام فعالیتها پیش‌قدم بود و مابقی به دنبالش حرکت می‌کردند.

معاون آموزش و پرورش استان از دیگر ویژگی‎های کاظمی آشتیانی را جدیت در پیشتاز شدن کشور در علم خواند و گفت: باید این تفکر را در جهت آبادانی و پیشرفت کشور به دانش اموزانمان بیاموزیم.

عبداللهیان به فرمایشات مقام معظم رهبری و ویژگی‌هایی که معظم له برای کاظمی آشتیانی در پیامی به مناسبت ارتحال وی صادر کردند، اشاره و بیان کرد: رهبری از کاظمی آشتیانی به عنوان شخصیتی ارزشمند که کانون امید و ابتکار و نوآوری بود و یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارک که آینده‌ی درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند، یاد کردند و آموزش و پرورش نیز تلاش دارد تا در قالب برنامه فراگیر پرورشی این ویژگی‌ها را در بین دانش آموزان رشد و نمو دهد.

وی به برنامه‎ها و اقدامات آموزش و پرورش استان در آستانه سالگرد ارتحال کاظمی آشتیانی اشاره و از جمله این برنامه‎ها را یک جشنواره‌ علمی پژوهشی دانش‌آموزی که به ‌نام این شهید بزرگوار نام‌گذاری و با همکاری جهاددانشگاهی استان برگزار می‌شود، ذکر کرد.

عبداللهیان ابراز امیدواری کرد دانش‌آموزان کشورمان با الگو قرار دادن این مفاخر و شخصیتهای ارزنده در کشورمان، راه و رسم انها را برای پیشرفت و آبادانی این مرز و بوم مورد اهتمام قرار دهند.

رقابت ۶۰۰۰ دانش آموز یزدی در جشنواره کاظمی آشتیانی

«علیرضا کمالیان» معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش استان نیز در رابطه با جشنواره علمی پژوهشی پژوهشسراهای آموزش‌وپرورش که مزین به نام شهید کاظمی آشتیانی است، به ایسنا گفت: چهارمین دوره این جشنواره سال گذشته در ۱۱ رشته و ۶۰ گرایش با حضور شش هزار دانش‌آموز دوره‌های دوم ابتدایی و متوسطه اول و دوم در قالب ۳۵۰۰ تیم برگزار شد.

وی افزود: پس از رقابتهای مدرسه‌ای و منطقه‌ای و استانی، در نهایت ۲۲۶ دانش آموز در قالب ۱۱۲ تیم به عنوان برگزیده مرحله استانی شناخته شدند که پنجشنبه گذشته با حضور معاون استاندار، مدیر کل آموزش و پرورش استان و معاون جهاددانشگاهی استان از آنها تجلیل شد و عملاً پنجمین دوره این جشنواره آغاز بکار کرد.

کمالیان با بیان این که آخر دی ماه امسال مهلت ثبت نام دانش اموزان در پنجمین دوره این جشنواره است، از فعالیت ۱۶ پژوهش‌سرای دانش اموزی در استان خبر داد و گفت: قطعاً برگزیدگان این جشنواره ضمن آشنایی با ویژگی‌های مفاخری مانند کاظمی آشتیانی، از حمایتهای مختلفی از اعزام به جشنواره خوارزمی تا حمایت در برخی رشته‌های تخصصی، ثبت ایده و فعالیت در باشگاه پژوهشگران جوان و نیز حمایتهای تعریف شده در بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری بهره‎مند خواهند شد.

کلید واژه ها: آشتیانی


نظر شما :