مناظره فرصتی برای یادگیری؛ بازخوردهای خوب مسابقات مناظره دانشجویی یزد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۱ کد : ۶۷۱۰ فرهنگی عمومی
مرحله استانی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران «نشان خواجه نصیرالدین طوسی» پس از رقابت ۴۴ تیم با معرفی برگزیدگان استان یزد به کار خود پایان داد ولی از آنجایی که همراه چنین رقابت‌هایی با برخی کمبودها و نواقصی همراه است لازم دیدیم با چند نفر از شرکت‌کنندگان و داوران گفت‌وگویی در این باره داشته باشیم.
مناظره فرصتی برای یادگیری؛ بازخوردهای خوب مسابقات مناظره دانشجویی یزد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد به نقل از ایسنا – منطقه یزد، هر چند امسال شاهد برگزاری هشتمن دوره از این رقابت‌ها در سطح ملی بودیم ولی استان یزد برای چهارمین سال به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرحله استانی این مسابقات را برگزار می‌کرد.

این مسابقات هر ساله در راستای رشد و تقویت فرهنگ گفت‌و‌گو، تحمل عقاید مخالف، تفکر خلاق و نقاد، تمرین برای معتدل و منطقی سخن گفتن و همچنین تقویت روابط فردی برگزار می‌شود.

البته سازمان جهاددانشگاهی استان یزد در سال گذشته نیز با توجه به تجربیات خوبی که در برگزاری این مسابقات کسب کرده بود، مسابقات مناظره دانشجویی ویژه دانشجویان علمی کاربردی کشور را به میزبانی یزد برگزار کرد.

در هر حال، مسابقات امسال مرحله استانی نهین دوره مناظره دانشجویی یزد همانند سنوات گذشته روند فزونی مشارکت و استقبال دانشجویان را به همراه داشت به طوری که 44 تیم از 12 دانشگاه با هم رقابت کردند.

از طرفی مسابقات استانی امسال برخلاف دوره‌های پیشین به صورت چند مرحله‌ای در یزد برگزار شد و حتی به بهترین تیم‌های بازنده هر دور نیز شانس رقابت مجدد داده شد که در نهایت تیم‌های «هدف» از دانشگاه یزد، «راحیل» از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، «برهان» از دانشگاه یزد و «مجاهدان بیان» از دانشگاه فرهنگیان به ترتیب در جایگاه‌های اول تا چهارم قرار گرفتند.

داوری کاملاً عادلانه‌ی مسابقات

«محمدمهدی نمازی» یکی از شرکت‌کنندگان این دوره مسابقات مناظره دانشجویی معتقد است که نحوه برگزاری رقابت‌های این دوره منظم‌تر و مطلوب‌تر از دوره‌های قبل بوده است و در این باره به خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، می‌گوید: خوشبختانه این مسابقات باعث تقویت مهارت‌های زیادی در دانشجویان شرکت‌کننده  مانند خلاصه‌ و مفیدگویی و همچنین سخنوری آنان می‌شود و از این لحاظ مسابقات کاربردی و خوبی است.

وی خاطرنشان می‌کند: البته شاید برخی از این مهارت‌ها در دراز مدت به عیبی در فرد تبدیل شود لذا پیشنهاد می‌شود که جهاددانشگاهی در کنار برگزاری این مسابقات، کارگاه‌ها یا برنامه‌ها و مسابقات مفصل‌تری را طراحی و تدوین کند تا تمام ابعاد یک دانشجو پرورش داده شود.

این دانشجوی دانشگاه یزد در این باره به مسابقات دو میدانی اشاره می‌کند و می‌گوید: دویدن برای یک ورزشکار دونده ضروری است ولی باید بین مسابقات سرعتی و رقابت‌های استقامتی تفکیکی قائل شد چرا در هر یک نوع دویدن متفاوت ات.

عضو تیم مناظره «اوج» که از راهیابی به مرحله نهایی مسابقات استان بازماند، در مورد نحوه داوری این دور از رقابت‌ها بیان می‌کند: هر چند پذیرفتن نتیجه داوری برای تیم بازنده همیشه سخت و تا حدودی غیرمنصفانه به نظر می‌رسد، اما داوری این مسابقات را کاملاً عادلانه ارزیابی می‌کنم.

میزبانی‌ دانشگاه‌های مختلف

«یاسمین بیروم‌وند» عضو تیم مناظره هدف از دانشگاه یزد که عنوان قهرمانی مسابقات استان را نصیب خود کردند نیز در مورد این دوره از رقابت های مناظره دانشجویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار می‌کند: علاوه بر برگزاری خوب و شایسته مناظره دانشجویی امسال، داوری نیز با استفاده از شرط میانه، عادلانه‌تر و منصفانه‌تر از سال‌های گذشته بود.

وی نحوه برگزاری مسابقات در یزد حتی در مقایسه با مسابقات منطقه‌ای و کشوری را نیز بهتر و قابل تقدیرتر می‌داند و می‌گوید: در این دوره از مسابقات، تمام دانشگاه‌ها با پذیرفتن میزبانی هر مرحله، در برگزاری آن مشارکت داشتند به طوری که هر مرحله در یکی ازدانشگاه‌ها برگزار شد و دانشجویان به راحتی در مسابقات حضور پیدا کنند.

این دانشجوی دانشگاه یزد از ارتقای سطح اطلاع‌رسانی هشتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی یاد و خاطرنشان می‌کند: اطلاع‌رسانی این دوره به مراتب بهتر از گذشته بود اما باز هم باید نسبت به اطلاع‌رسانی مسابقات اهتمام بیشتری صورت گیرد تا شاهد حضور دانشجویان بیشتری به عنوان شرکت‌کننده یا تماشاچی رقابت‌ها باشیم.

پیشنهادی برای تقویت بنیه علمی تیم‌ها

اما «مسعود احمدخانی» یکی از داوران این مسابقات با اشاره به این که تیم‌های شرکت‌کننده این دوره از قدرت چندان بالایی برخوردار نبودند، به خبرنگار ایسنای یزد می گوید: قدرت، تلاش و بنیه شخصی دانشجویان بسیار قابل ستایش بود اما مشارکت و فعالیت گروهی آنان مورد انتظار داوران نبود.

وی مسئله اصلی مسابقه را عدم برخورداری از پایه قوی علمی در دانشجویان عنوان و اضافه می‌کند: هر چند دانشجویان برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز مناظره‌ها، بسیار تلاش کرده‌ بودند اما حضور یک عضو هیات علمی یا یک استاد همراه برای هر تیم ضروری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و هنر یزد با بیان این که هر چند این مسئله در مسابقات اجباری نیست و نمی‌توان به دانشجویان در این باره سخت گرفت، عنوان می‌کند: افزودن این امتیاز به مسابقات می‌تواند کیفیت مناظره را افزایش دهد، ضمن این که می‌توان پایه علمی دانشجویان را از این طریق تقویت کرد و به هدف مناظره بیش از پیش نزدیک شد.

 


( ۱ )

نظر شما :