مناظره دانشجویی بستری برای ترویج استدلال علمی در فضایی نقادانه است

۰۴ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۷ کد : ۶۶۶۵۱ فرهنگی تاپ خبر عمومی
اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی به همت سازمان جهاددانشگاهی استان یزد برگزار شد
مناظره دانشجویی بستری برای ترویج استدلال علمی در فضایی نقادانه است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد، استاندار یزد در اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی در استان گفت: مسابقات مناظره دانشجویی یکی از بهترین بسترها برای ترویج فرهنگ استدال علمی در فضایی کاملاً نقادانه، درست و عقلانی است.

«مهران فاطمی» استاندار یزد در حاشیه این مراسم که بعد از ظهر امروز، ۳ دی‌ماه یکشنبه در دانشگاه علم و هنر جهاددانشگاهی یزد برگزار شد، با بیان این که دانشگاه باید محل نظریه‌پردازی، آزاداندیشی و با شیوه‌های درست استدلال کردن ضمن رعایت احترام متقابل باشد، گفت: مسابقات مناظره دانشجویی که سال‌هاست به همت جهاددانشگاهی در حال برگزاری است و بنده نیز چند سالی داور این رقابت‌ها بودم، یکی از بهترین بسترها برای ترویج فرهنگ استدال علمی دانشجویان در فضایی کاملاً نقادانه، درست و عقلانی است.

وی افزود: اگر چنین فضایی در کشور حاکم شود، بسیاری از مناقشات و رفتارهای احساسی بدون استناد دقیق پایان یافته و شاهد فضای مفاهمه و گفت‌وگوی ملی خواهیم بود.

استاندار ابراز امیدواری کرد که این رقابت‌ها به ایجاد فضای مثبت و قابل تأمل کمک کند.

مناظره دانشجویی بستری برای ترویج استدلال علمی در فضایی نقادانه است

«محمدصالح جوکار» نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به نقش جوانان و استعدادهای این حوزه در ارتقای سطح علمی کشورمان،‌ از برگزاری این رویداد دانشجویی توسط جهاددانشگاهی قدردانی کرد و گفت: دانشگاه مرکز تحولات علمی و تجارب آرا و اندیشه‌هاست و مقام معظم رهبری نیز طی دو دهه اخیر بارها بر لزوم ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی تاکید داشته‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع مناظره پایانی این دوره جشنواره در استان یعنی «بالا رفتن سن ازدواج جوانان، ریشه فرهنگی و اجتماعی دارد نه اقتصادی»، اظهار کرد: قطعاً عامل اقتصادی عامل اصلی بالا رفتن سن ازدواج نیست ولی تاثیرگذار است و با این حال مباحث فرهنگی و سبک زندگی افراد جامعه نیز حتماً در این موضوع تاثیرگذار است.

رئیس کمیسون امور داخلی و شوراهای مجلس اظهار کرد: اسناد بالادستی کشور و سند ارتقای نهاد خانواده به تمام ابعاد چنین موضوعاتی توجه دارد؛ همانگونه که در قانون حمایت از خانواده و فرزندآوری نیز از صدر تا ذیل آن اعم از مسائل فرهنگی، اعتقادی و باورهای دینی تا بسته‌های تشویقی و معافیتهای مالیاتی و عوارض دیده شده است.

جوکار در بخش دیگری از سخنانش به جنگ شناختی و ترکیبی دشمن در حوزه خانواده اشاره و تاکید کرد: باید از پدیده‌های غربی در کشورمان مانند ازدواج سفید و در سوی مقابل آن طلاق سفید که در غرب شاهد تبعات آن بودیم و دشمن تلاش دارد آن را در کشورمان تجربه کند، جلوگیری کنیم.

مناظره دانشجویی بستری برای ترویج استدلال علمی در فضایی نقادانه است

«محمد رضا دهقانی» رییس جهاد دانشگاهی استان یزد هم در ابتدای این مراسم با اشاره به برگزاری دوازهمین دوره این مسابقات،‌تصریح کرد: این رویداد اولین بار به ابتکار جهاد دانشگاهی از سال‌ها قبل در کشور پایه‌ریزی شد و استان یزد نیز همواره در این رقابت‌ها حضور یافته و جزو برگزیدگان این رویدادها بوده است.

وی برگزاری مسایقات مناظره دانشجویی را از جمله اقدامات فرهنگی مورد اهتمام جهاد دانشگاهی خواند و گفت: یکی از ضعف‌های امروز حوزه دانشجویی و دانش‌آموزی موضوع فرهنگ مدارا و گفت‌وگو در بین آن‌هاست و این مسابقات تلاش دارد تا این فرهنگ را در جامعه به ویپه این اقشار بسط و گسترش دهد و خوشحالیم که جهاد دانشگاهی بسترساز این موضوع شده است.

دهقانی همچنین از ابتکار جهاد دانشگاهی یزد درخصوص برگزاری مسابقاتی مشابه رقابت‌های مناظره دانشجویی در حوزه دانش‌آموزی و در قالب طرح داناب با همکاری آب منطقه‌ای یزد خبر داد.

وی در ادامه ابراز کرد: دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی در استان یزد با حضور ۳۳ تیم که هر یک متشکل از چهار دانشجو از  ۹ دانشگاه استان هستند، برگزار شد که بیشترین مشارکت تیمها مربوط به دانشگاه‌ فرهنگیان و دانشگاه میبد بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان از قضاوت ۲۰ نفر از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف استان در این رقابت‌ها خبر داد.

مناظره دانشجویی بستری برای ترویج استدلال علمی در فضایی نقادانه است

مرحله استانی دوازدهمین دوزه مسابقات مناظره دانشجویان ایران در یزد با حضور ۳۳ تیم از دانشگاه‌های مختلف استان برگزار شد که در پایان تیم‌های اوج از دانشگاه یزد، بینش از  دانشگاه آزاد اسلامی یزد و پرواز از دانشگاه یزد به ترتیب اول تا سوم شدند.

کلید واژه ها: مناظرات دانشجویی


نظر شما :