ابلاغ دستورالعمل جهاددانشگاهی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری

۱۳ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۸ کد : ۶۴۲۸۸ تاپ خبر عمومی
باهدف صیانت از اعتبار و جایگاه جهاددانشگاهی به‌عنوان نهادی انقلابی و همچنین کمک به برگزاری باشکوه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری دستورالعمل حضور جهادگران در انتخابات اسفندماه ابلاغ شد.
ابلاغ دستورالعمل جهاددانشگاهی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، با توجه به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه 1402 و باهدف صیانت از اعتبار و جایگاه جهاددانشگاهی به‌عنوان نهادی انقلابی و همچنین کمک به برگزاری انتخاباتی باشکوه به عنوان نماد مردم‌سالاری دینی، دستورالعمل این نهاد در خصوص انتخابات پیش رو ابلاغ شد.

دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با ابلاغ این دستورالعمل به روسای کلیه واحدهای سازمانی، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، سازمان‌ها، مراکز، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی تأکید کرد: به‌ضرورت صیانت از اعتبار و جایگاه جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی، انتظار می‌رود همکاران محترم با ملاک عمل قرار دادن این دستورالعمل و همچنین خط‌مشی این نهاد، به‌گونه‌ای عمل کنند که خدشه‌ای به نام بلند جهاد دانشگاهی وارد نشود.

بر این اساس جهاد دانشگاهی هیچ‌گونه موضع‌گیری له یا علیه افراد و گروه‌های سیاسی نخواهد داشت و لازم است این سیاست در رفتار همکاران و همچنین خروجی خبری رسانه‌های وابسته به جهاد دانشگاهی نیز نمود عملی داشته باشد. ازنظر جهاد دانشگاهی تمامی کاندیداها بالسویه بوده و به‌هیچ‌وجه طرفداری از احدی در دستور کار نیست. جهاد دانشگاهی از هیچ کاندیدایی (همکار یا غیرهمکار) حمایت نخواهد کرد.

همچنین جهاد دانشگاهی تریبون هیچ حزب و گروهی نخواهد بود. رسانه‌های ذیل این نهاد نیز همین رویه را در پیش خواهند داشت و به رسالت اصلی خود یعنی اطلاع‌رسانی دقیق و صادقانه و دعوت از مردم برای مشارکت حداکثری و برگزاری انتخاباتی باشکوه عمل خواهند کرد.

استفاده از عنوان و اعتبار جهاد دانشگاهی، بیت‌المال و اموال و اماکن در اختیار این نهاد در مقاصد انتخاباتی و باهدف تبلیغ له یا علیه کاندیداها ممنوع است. همچنین هرگونه هزینه کرد از محل منابع مالی جهاد دانشگاهی برای تبلیغ له یا علیه کاندیداهای انتخاباتی مصداق تخلف است.

در دستورالعمل فوق تاکید شده که فعالیت انتخاباتی کارمندان و مدیران در ساعات اداری از مصادیق تخلف است و توسط مراجع ذیربط بررسی می‌شود. امضاء بیانیه‌های انتخاباتی و حمایت از کاندیداها نیز با عنوان عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و یا ذیل عنوان این نهاد ممنوع بوده و در صورت امضاء و انتشار، از مصادیق تخلف محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی علاوه بر مسایل سیاسی، ممکن است جنبه خانوادگی، محلی، قومی یا قبیله‌ای داشته باشد، لازم است به‌گونه‌ای رفتار شود که به‌هیچ‌وجه شائبه حمایت از گروه یا جمعیتی خاص نداشته باشد.

 همکاران جهادگر در اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های جهاد دانشگاهی به‌ویژه در حوزه فرهنگی و دانشجویی به این نکته دقت داشته باشند که جهاد دانشگاهی به‌هیچ‌وجه وارد دعواها و مشاجرات افراد، گروه‌ها و احزاب سیاسی و اجتماعی نخواهد شد و حفظ حرمت افراد جامعه اعم از کاندیدا یا هوادار امری واجب و مهم تلقی می‌شود.

در برنامه‌های فرهنگی، نشست‌ها و سخنرانی‌های که در مجموعه‌های ذیل عنوان جهاد دانشگاهی برگزار می‌شوند، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مطالبی که مورد سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه قرار گیرد، مطرح نشود و از انتشار مطالبی که حاوی نسبت‌های ناروا، تخریب، شایعه‌پراکنی و دروغ‌پردازی علیه افراد جامعه و کاندیداهای مختلف است پرهیز شود.

 با توجه به اینکه نقد غیرمنصفانه و زیرسوال بردن خدمات انجام‌شده، به رویه‌ای مرسوم در سخنرانی‌های انتخاباتی تبدیل‌شده است، شایسته است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در برنامه‌های ذیل عنوان جهاد دانشگاهی شاهد موضع‌گیری‌های به‌دوراز انصاف و اخلاق نباشیم.

 همکاران جهادگری که در نظر دارند در ستادهای تبلیغاتی کاندیداها فعالیت داشته باشند لازم است از مرخصی استفاده کنند. همچنین به‌هیچ‌وجه در صفحات و سایت‌های مجازی و اینترنتی که ذیل عنوان جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کنند، له یا علیه کاندیداها مطلبی منتشر نشود.

مأموریت کارکنان جهاد دانشگاهی به مجلس شورای اسلامی (دفاتر نمایندگان) باهدف پیش‌گیری از ایجاد شائبه همکاری انتخاباتی، از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل تا زمان برگزاری انتخابات ممنوع است.

 رعایت موارد فوق شامل همکاران شاغل در رسانه‌های وابسته به جهاد دانشگاهی نیز خواهد شد. ضمن اینکه دستورالعمل مربوط به رویکردهای خبری رسانه‌های جهاد دانشگاهی نیز از طریق مدیران عامل و روسای رسانه‌های مذکور ابلاغ خواهد شد.

بر اساس دستورالعمل معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی مسئولیت اجرای دقیق موارد فوق‌الذکر و نظارت بر اجرا بر عهده روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی است.

کلید واژه ها: ابلاغ 13آبان


نظر شما :