بازخوانی مقالات هفته دفاع مقدس در SID / مجلات علمی پربازدید این حوزه معرفی شدند

۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۴ کد : ۶۲۶۶۰ تاپ خبر عمومی
پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس معرفی شدند.
بازخوانی مقالات هفته دفاع مقدس در SID / مجلات علمی پربازدید این حوزه معرفی شدند

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد، مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

در جنگ تحمیلی، عراق با تهاجم نظامی به مرزهای ایران بخش‌هایی از ایران را اشغال کرد. عراق این اقدام جنگی خود را به‌عنوان آزادسازی مناطق اشغالی خود نام‌گذاری کرد. شش روز بعد، شورای امنیت سازمان ملل نخستین قطعنامه خود در مورد بررسی وضعیت میان ایران و عراق را صادر کرد. اما در این قطعنامه به وقوع تجاوز و نقض تمامیت ارضی ایران و نیز صلح اشاره‌ای نشده بود؛ تنها از دو طرف خواسته شده بود که از توسل بیشتر به زور خودداری کنند.

بعداز صدور قطعنامه ذکر شده، شورای امنیت در مورد جنگ ایران و عراق به‌مدت دو سال سکوت کرد. در طی دو سال سکوت سازمان ملل، عملیات‌های ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس انجام شد که منجر به شکست حصر آبادان، آزادسازی بستان و در نهایت آزادسازی خرمشهر شد. شورای امنیت قطعنامه بعدی خود را در تاریخ 21/04/1361 برای پایان جنگ صادر کرد، اما جنگ باز هم ادامه پیدا کرد. تا اینکه در 29 مرداد سال 67 با پذیرش قطعنامه 598 آتش‌بس اعلام شد و جنگ تحمیلی پایان یافت. جنگ ایران و عراق، طولانی‌ترین جنگ متعارف قرن بیستم میلادی و همچنین دومین جنگ طولانی قرن بیستم پس از جنگ ویتنام بود که نزدیک به هشت سال به‌طول انجامید.

در تاریخ 31 شهریور 1359 عراق جنگ با ایران را آغاز کرد. به هفته آغازین جنگ ایران و عراق که از سی و یک شهریور آغاز می‌شود، هفته دفاع مقدس گفته می‌شود. هفته دفاع مقدس از ۳۱ شهریور تا ۶ مهر ادامه دارد. به‌همین مناسبت در این گزارش، به بررسی مقالات فارسی با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

 

معرفی مقالات پربازدید علمی با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس

جدول 1، مقالات فارسی با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس که بیشترین بازدید را داشته‌اند، نشان می‌دهد.

براین اساس مقالات «بررسی وضعیت نگهداری پرونده های پزشکی مجروحان جنگ تحمیلی در بیمارستان های دانشگاهی شهر اهواز»، «بررسی میزان عوارض ضایعات نافذ چشمی و وضعیت بینایی 800 نفر (1010 چشم) از جانبازان جنگ تحمیلی در کمیسیونهای پزشکی بنیاد، 17 تا 25 سال پس از مجروحیت» و «بررسی اثرات دراز مدت تماس با گاز خردل روی پوست رزمندگان 10 تا 19 سال پس از پایان جنگ تحمیلی» به‌ترتیب پربازدیدترین مقالات فارسی با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هستند. چهار مقاله از پنج مقاله‌ی پربازدید در موضوع پزشکی هستند که به بررسی وضعیت مجروحان جنگی می‌پردازند.

مقاله‌ی «بررسی وضعیت نگهداری پرونده های پزشکی مجروحان جنگ تحمیلی در بیمارستان های دانشگاهی شهر اهواز» با همکاری پنج نویسنده در سال 1394 منتشر شده است. این مقاله که بیش از دوازده هزار بار توسط کاربران مرکز اطلاعات علمی بازدید داشته، با هدف بررسی وضعیت نگهداری پرونده‌های پزشکی مجروحان جنگ تحمیلی در بیمارستان‌های دانشگاهی شهر اهواز انجام شده است. روش مورد استفاده در این مقاله که در پنج بیمارستان دانشگاهی شهر اهواز انجام شده، روش توصیفی است. این مقاله به این نتیجه رسیده که مشکلاتی در نگهداری، بازیابی و امنیت فیزیکی پرونده‌های پزشکی مجروحان جنگی وجود دارد. باتوجه به اهمیت زیاد مدارک پزشکی پیشنهاد می‌شود که دستورالعملی جامع برای حفظ و نگهداری از طرف نهادهای ذیربط اتخاذ شود.

جهت دسترسی به لینک مقالات پربازدید با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس به پیوست 1 در انتهای گزارش مراجعه شود.

جدول 1. مقالات فارسی پربازدید با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس

 

 

 

معرفی مجلات علمی پربازدید با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس

 

مجله طب نظامی، مجله پزشکی کوثر و طب جانباز به‌ترتیب مجلاتی هستند که بیشترین مقالات فارسی با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را منتشر کرده‌اند.

 

معرفی نویسنده با انتشار بیشترین تعداد مقالات فارسی با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس

 

محمدحسن زهیر از دانشکده پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، نویسنده‌ای است که بیشترین مقالات فارسی با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را منتشر کرده است.

 

 کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس

 

کلمات کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خود را در کلمات کلیدی نشان می‌دهد.

 

شکل 1، کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را نشان می‌دهد.

براین اساس «گاز خردل»، «جانبازان» و «مجروح جنگی» مهم‌ترین موضوعات در مقالات فارسی با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هستند.

 

 

شکل 1. کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس

 

منبع:

 

زارعی، جواد، ندری، خدیجه، جلال الدین صالحی، مرضیه، محمدی، علی، و واحدی برزکی، اکرم. (1394). بررسی وضعیت نگهداری پرونده های پزشکی مجروحان جنگ تحمیلی در بیمارستان های دانشگاهی شهر اهواز. تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی، 4(4)، 341-350. SID. https://sid.ir/paper/256015/fa

سادات بیدگلی، سیدمحمود، و قیصریان فرد، هادی. (1398). تحلیل و ارزیابی پایان جنگ ایران و عراق. گنجینه اسناد، 29(3 (پیاپی 115) )، 68-98. SID. https://sid.ir/paper/99106/fa

 

*************************

 

پیوست 1. جهت ورود به صفحه مقالات پربازدید با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس روی عنوان مقاله کلیک کنید.

* بررسی وضعیت نگهداری پرونده های پزشکی مجروحان جنگ تحمیلی در بیمارستان های دانشگاهی شهر اهواز

* بررسی میزان عوارض ضایعات نافذ چشمی و وضعیت بینایی 800 نفر (1010 چشم) از جانبازان جنگ تحمیلی در کمیسیونهای پزشکی بنیاد، 17 تا 25 سال پس از مجروحیت

* بررسی اثرات دراز مدت تماس با گاز خردل روی پوست رزمندگان 10 تا 19 سال پس از پایان جنگ تحمیلی

* تحلیل و ارزیابی پایان جنگ ایران و عراق

* بررسی مشکلات تنفسی در جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در شهرستان کاشان

کلید واژه ها: مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی


نظر شما :