تلاش جهاددانشگاهی در ایجاد ارزش و حس باورمندی در جوانان قابل تقدیر است

۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۹ کد : ۶۰۴۱۲ تاپ خبر عمومی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به توانمندی‌های جهاددانشگاهی در ایفای نقش موثر جهت کاهش نرخ بیکاری و تغییر ریل اقتصادی استان، تلاش این سازمان در ایجاد ارزش و حس اعتماد به نفس و باورمندی در جوانان را قابل تقدیر خواند.
تلاش جهاددانشگاهی در ایجاد ارزش و حس باورمندی در جوانان قابل تقدیر است

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به توانمندی‌های جهاددانشگاهی در ایفای نقش موثر جهت کاهش نرخ بیکاری و تغییر ریل اقتصادی استان، تلاش این سازمان در ایجاد ارزش و حس اعتماد به نفس و باورمندی در جوانان را قابل تقدیر خواند.

«مجید دهقانی‌زاده» در آستانه چهل و سومین سالگرد تاسیس نهاد برخاسته از انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سازمان مدیریت استان بر این اعتقاد است که ایجاد حس اعتماد به نفس در جوان و ایجاد حس باورمندی جوان، به احساس مفید بودن آنها در جامعه و خانواده باز می‌گردد و یکی از مهمترین پیش شرط‌های این مهم، کسب مهارت و ایجاد ارزش چه در بعد مادی و چه در بعد معنوی در جامعه، گروه همسالان و خانواده است.

وی خاطرنشان کرد: بدیهی است که رویکرد جهاد دانشگاهی مبنی بر آموزش‌های کاربردی و دوره های کوتاه مدت مهارتی در این زمینه است و تلاش جهاد دانشگاهی در این مسیر قابل تقدیر است.

رئیس سازمان مدیریت استان این مسئول با بیان این که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به عنوان متولی توسعه و پیشرفت در استان، یکی از موضوعات مورد توجه خود را موضوع فراهم سازی زمینه برای کاهش نرخ بیکاری در استان گذارده است، تصریح کرد: این سازمان در بررسی‌های خود پیرامون نرخ بیکاری و اشتغال استان، به موضوع بیکاری بانوان و همچنین بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی رسیده به نحوی که براساس برآوردهای سازمان از مجموع جمعیت بیکاران استان، حدود ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی اعم از فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس هستند.

وی اضافه کرد: جهاددانشگاهی با برگزاری دوره‌های مهارتی کوتاه مدت که متناسب با بازار کار است، می‌تواند بهترین کمک و یاری‌رسانی را به مسئولان استان به انجام رساند و در واقع از آنجا که یکی از علل بیکاری عدم مهارت نیروی کار یا عدم تناسب تحصیلات نیروی کار با مهارت مورد نیاز بازار کار است، جهاددانشگاهی با بهره‌گیری از اساتید دارای اشراف به بازار استان، نقش موثری در تجهیز جوانان استان به مهارت‌ مورد نیاز در این زمینه می‌تواند داشته باشد.

دهقانی‌زاده یکی از رویکردهای اصلی استان یزد در سند آمایش سرزمین که از ابتدای سال ۱۴۰۰ عملیاتی‌سازی آن آغاز شده را تغییر ریل از اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش محور ذکر کرد و افزود: مسئولان استان یزد بر این باورند که منابع خدادادی در پهنه سرزمینی استان متعلق به همه نسل‌هاست و دیدگاه بهره‌برداری تمام و کمال از این منابع، دیدگاه صحیحی نیست؛ از این رو معتقدیم رویکرد در تغییر ریل اقتصادی استان اگرچه سخت ولی باید انجام پذیرد.

وی گفت: براساس این رویکرد باید سهم بهره‌برداری از منابع در اقتصاد مانند مواد معدنی، انرژی و آب که با یارانه زیادی در اختیارمان قرار دارد، کنترل شود و ایجاد ارزش از طریق ایجاد دانش و بکارگیری آن در بازار استانی، ملی و فراملی جایگزین آن شود؛ موضوعی که می تواند از طریق مراکز نوآوری، مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز تجاری سازی ایده‌ها و در جهاددانشگاهی دنبال شود.

رئیس سازمان مدیریت استان عنوان کرد: از آنجا که مقوله دانش‌بنیان در همه حوزه‌های کاری کاربرد دارد، توجه به آن می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های تولید کالا و ارائه خدمات، ارتقاء بهره‌وری و در نتیجه رقابتی شدن آن فعالیت تخصصی و توسعه بازار شود.

دهقانی زاده در پایان راجع به راهکارهای تقویت الگوسازی‌های موثر و فعالیت‌های امیدآفرین جهاددانشگاهی به ویژه در استان، گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به عنوان یک نهاد هماهنگ‌کننده دستگاه های اجرایی استان در تعامل با بسیاری از دستگاه‌هاست ولی در ارتباط با جهاددانشگاهی، ارتباطات بیشتر به مباحث تامین نیازهای احداثی و توسعه و تجهیزات این نهاد و دانشگاه علم و هنر که وابسته به این نهاد است باز می‌گردد که با توجه به قوانین و مقررات سنواتی و ابلاغی از ردیف‌های اعتباری در اختیار، این تعاملات انجام می‌شود.

کلید واژه ها: سازمان مدیریت و برنامه ریزی


نظر شما :