با انعقاد یک تفاهم‌نامه انجام می‌شود؛ ایجاد بانک اطلاعاتی و نمایه‌سازی مستندات علمی بین جهاددانشگاهی و مرکز اسناد مجلس

۰۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۲ کد : ۵۶۱۹ پژوهشی عمومی
تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و جهاددانشگاهی ساعتی قبل با حضور روسای دو نهاد با محوریت ایجاد بانک اطلاعاتی و نمایه‌سازی مستندات علمی منعقد شد.
با انعقاد یک تفاهم‌نامه انجام می‌شود؛ ایجاد بانک اطلاعاتی و نمایه‌سازی مستندات علمی بین جهاددانشگاهی و مرکز اسناد مجلس

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه صبح امروز (۷ اسفندماه) با حضور دکتر سید حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید علی عماد رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و مسوولان دو نهاد در محل موزه و کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
با توجه نقش عمده و تأثیرگذار منابع اطلاعاتی در جهت توان‌افزایی سازمانی و دسترسی و برخورداری از آخرین یافته‌های علمی به‌صورت تخصصی به‌منظور رفع چالش‌ها و موانع فراروی در عرصه‌های مأموریتی مرتبط و همچنین استفاده از ظرفیت‌های مشترک در حوزه اطلاع‌رسانی علمی و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی این تفاهم‌نامه منعقد شد.
توسعه و گسترش همکاری‌ها و مشارکت در زمینه فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی، اطلاع‌رسانی، مشاوره‌ای و بهره‌گیری از منابع، امکانات و توانمندی‌های علمی - تخصصی و اجرایی در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، اطلاع‌رسانی، مشاوره‌ای، دو هدف عمده‌ی این تفاهم‌نامه است.
هم‌چنین، ایجاد بانک اطلاعاتی مورد نیاز در حوزه‌های تخصصی، نمایه‌سازی مستندات علمی مورد نظر کتابخانه در بانک اطلاعاتی با قابلیت امکان جستجو، اجرای فرآیند شناسایی و تحلیل دادگان علمی در حوزه‌ی تخصصی، نمایه‌سازی اطلاعات و اسناد کتابخانه با قابلیت اعمال سطوح دسترسی برای مخاطبان، ایجاد بانک اطلاعاتی داخلی جهت امکان جستجو و دسترسی اعضاء به منابع علمی، استخراج گزارش‌های علم‌سنجی بر اساس کلید واژگان تخصصی در حوزه‌های مختلف تخصصی، شناسایی، تهیه و تحلیل منابع علمی داخلی و بین‌المللی (مقالات و نشریات و ...) به‌صورت تخصصی و موضوعی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی به‌منظور ارتقای دانش اعضا، ایجاد سامانه‌های اطلاع‌رسانی، تهیه گزارش‌های تحلیلی پیرامون موضوعات مورد توافق و استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی گروه‌های تخصصی از محورهای همکاری مشترک این تفاهم‌نامه می‌باشد.
ستفاده‌ی جهاددانشگاهی از گنجینه‌ی مرکز اسناد مجلس
دکتر حمیدرضا طیبی در این مراسم گفت: سعی کردیم در حوزه علمی در حد الگوسازی فعالیت‌های خوبی انجام دهیم و تا آن‌جایی که ممکن است در انتشار علم فعالیت کنیم. سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در سال ۱۳۶۰ کار خود را آغاز کرد و اصرار بر این بود که استادان و دانشمندان ما توان علمی خود را چه در قالب کتاب و چه در قالب مجله مستند کنند و جهاددانشگاهی این‌ها را چاپ کند و در اختیار جامعه علمی کشور قرار دهد و تا به امروز هم فعالیت‌های خود را ادامه داده و پنج هزار عنوان کتاب تابه‌حال چاپ کرده است.
وی افزود: ایجاد مرکز اطلاعات علمی جهاد از دیگر افتخارات ما در حوزه انتشار علم است که امسال با بودجه بسیار اندک به علاوه درآمد مختصری که دارد، فعالیت کرده اما این مرکز بهره‌وری بسیار بالایی دارد. هنگامی که بهره‌وری این سازمان را با سازمان معادل مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که بهره‌وری این مجموعه و هزینه‌ای که بر دوش مملکت گذاشته می‌شود با سازمان معادل قابل قیاس نیست‌.
رییس جهاددانشگاهی در ادامه با بیان اینکه علم باید در سریع‌ترین زمان ممکن منتشر شود، گفت: همه باید در جریان علم قرار گیرند و هرکس سعی کند چیزی به یافته‌های نفرات قبلی اضافه کند. بدون شک همانطور که می‌دانید گنجینه غنی‌ای که کتاب‌خانه مجلس شورای اسلامی در اختیار دارد به دلایل مختلف مانند عبرت‌آموزی از گذشته، درس‌گرفتن از خطاها و بررسی موفقیت‌ها و سایر استفاده‌های مثبت باید به شکل‌های جدید و مدرن و پرسرعت در اختیار همه قرار گیرد. این باب همکاری باز شده و امیدواریم جهاددانشگاهی هم بتواند هم خودش از این گنجینه استفاده کند و هم استفاده عام از آن را در سراسر دنیا برای علاقمندان فراهم کند.
 

استفاده از ظرفیت بزرگ جهاددانشگاهی
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عماد نیز در این مراسم با ابراز امیدواری از افزایش همکاری‌های علمی و پژوهشی میان دو نهاد، اظهار کرد: امروز جهاددانشگاهی پیشرفته‌تر از دیروز است و امیدواریم پیوند بیشتری میان این نهاد با کتابخانه مجلس صورت بگیرد.
وی ادامه داد: کار جهاددانشگاهی کار گسترده و در عرصه‌های واسع و متعددی است؛ این نهاد و به‌ویژه مرکز اطلاعات علمی (SID)، این ظرفیت را دارد که با توجه به اولویت‌های ما در حیطه مطالعات پارلمان، پژوهش‌ها، تحقیقات و پایان‌نامه‌ها را در این زمینه انجام دهد و ما نیز می‌توانیم منابع مورد نیاز پژوهشگران پارلمان پژوهی را در اختیار محققان قرار دهیم.
رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس با اشاره به پیشینه تأسیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی که کمتر از یک سال پس از شکل‌گیری مجلس شورای ملی انجام گرفت، گفت: این کتابخانه تا زمان تأسیس کتاب‌خانه ملی ایران نقش کتابخانه ملی را ایفا می‌کرده است. در حال حاضر دارای نزدیک به ۶۰۰ هزار جلد کتاب چاپی و نزدیک به ۳۴ هزار جلد نسخه خطی در این مرکز هستیم. هم‌چنین بیش از ۱۲ میلیون برگ سند که عمدتاً مربوط به تاریخ معاصر ایران، مشروطه و مجلس است در اینجا وجود دارد البته اسناد قدیمی‌تر هم در این کتابخانه وجود دارد. در بخش ایران‌شناسی گنجینه خوبی از سفرنامه‌ها وجود دارد و ما بیش از ۶۰۰ عنوان سفرنامه در این بخش داریم.
دکتر عماد یادآور شد: در این مرکز پنج گروه پژوهشی شامل مطالعات اسنادی، مطالعات ایران‌شناسی، مطالعات اسلام‌شناسی، تحقیق و تصحیح نسخ خطی و مطالعات پارلمانی وجود دارد که البته گروه‌های متناظر و درخور توجهی هم در جهاد وجود دارد که می‌توان این گروه‌ها را با یکدیگر برای اهداف مشترکی مرتبط کرد.
وی افزود: امروز مهم‌ترین مشکل ما در کشور، تکثر دستگاه‌ها و نداشتن نقشه جامع با تقسیم کار ملی است. اگر گروه‌های پژوهشی همکاری کنند و از مخازن کتابخانه‌ها بهره بگیرند می‌توان به این امر مهم دست یافت و مشکلات حل شود.
رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس با اشاره به فعالیت‌های این مرکز گفت: در بحث تاریخ علم و روند آن کار‌هایی در حوزه تبارشناسی باید انجام شود که البته این موضوع را پیگیری کرده‌ایم. در مجموع ۱۰ گروه پژوهشی در کشور فعال هستند و در این زمینه کار می‌کنند، ما به تنهایی نمی‌توانیم. جهاددانشگاهی که ارتباط سازمان‌یافته‌تری با وزارت علوم دارد می‌تواند در این مسئله ورود کند.
دکتر عماد با ابراز امیدواری در خصوص تعامل بین جهاددانشگاهی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف استفاده کنیم.

هم‌چنین در حاشیه‌ی این مراسم، رییس و بعضی از مسوولان جهاددانشگاهی از موزه‌ی مجلس شورای اسلامی بازدید کردند.

 


نظر شما :