نقش رسانه‌‎ها در تقویت نظارت همگانی اثرگذار است

۱۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۳ کد : ۵۵۵۶۱ تاپ خبر عمومی
بازرس کل استان یزد در بازدید از دفتر ایسنای جهاددانشگاهی استان یزد با تاکید بر نقش رسانه ها در تقویت نظارت همگانی به نقش خطیر و دو سویه رسانه‌ها بین حاکمیت و مردماشاره و نظارت همگانی را مدخلی برای همکاری مشترک و بیش از پیش دستگاه قضا و رسانه‌ها خواند.
نقش رسانه‌‎ها در تقویت نظارت همگانی اثرگذار است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان یزد، بازرس کل استان یزد با اشاره به نقش خطیر و دو سویه رسانه‌ها بین حاکمیت و مردم، نظارت همگانی را مدخلی برای همکاری مشترک و بیش از پیش دستگاه قضا و رسانه‌ها خواند.

«رضا مختاری» امروز چهارشنبه شانزدهم فروردین‌ماه در بازدید از دفتر ایسنا جهاددانشگاهی استان یزد با اشاره به نقش بسیار حساس و خطیر رسانه‌ها، اظهار کرد: این نقش مهم و بی‌بدیل در دهکده جهانی به لحاظ اثرگذاری در افکار عمومی بر هیچ کسی پوشیده نیست و رسانه‎های در انواع مختلف اعم از شنیداری و دیداری کارکردهای فراوان و موثری در ابعاد مختلف جوامع دارند.

وی گفت: خوشبختانه رسانه‌های استان نیز با پایبندی به اصول حرفه‌ای و حفظ استقلال و رعایت اصل امانت‌داری و شفافیت نقش دو سویه بین مردم و حاکمیت و نقش مطالبه گری را به خوبی ایفا می‌‎کنند.

این مقام قضایی با بیان این که سیاست کلان دستگاه قضا و مجموعه بازرسی در کشور و استان تأکید بر حفظ شأن و جایگاه رسانه‌هاست، گفت: تلاش داریم با اعمال و انجام کارکردهای حرفه‌ای و قانونی همراه با رسانه‎ها در راستای وظایف محوله، زیست‌بومی مفید، شایسته و بایسته‌ای را برای مردم فراهم آوریم.

مختاری نظارت همگانی را مدخلی برای همکاری مشترک دستگاه قضا و بازرسی کل استان و رسانه‌ها خواند و گفت: محدودیت امکانات و نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی، قضایی و نظارتی نقش رسانه‌ها و مشارکت مردمی در امر کمک به تحقق نظارت همگانی را نمایان‌تر و ضرورت می‌بخشد. لذا تقاضای تقویت این ارتباط دوسویه در جهت حل مشکلات و دغدغه‌های استان را داریم و امیدواریم در فضای منصفانه، مستقل و کارشناسی و به دور از غوغاسالاری منفی برخی رسانه‌ها مجال همکاری و اثرگذاری بیشتری را در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان این که تمام هم و غم مجموعه بازرسی کل استان انجام دقیق و مستمر نظارت‌های خود در حوزه های مختلف که محدوده‌ی مشخصی را نیز شامل نمی‌شود، ذکر و تاکید نمود: وسعت حوزه‌های فعالیتی، مسائل و دغدغه‌های استان نیز ایجاد می‌کند که تعامل بیشتری با رسانه‌ها صورت بگیرد.

رضا مختاری بازرس کل استان یزد با دسته بندی بازرسی‌‎های این مجموعه در سه قالب موردی، برنامه‌ای و فوق العاده، خاطرنشان کرد: رویکرد بازرسی‌ها بنا بر ضرورت‌ها، موضوعات، اهمیت‌ها و آسیب‌ها و سوء جریاناتی احصا شده در استان یا در سطح ملی که می‌تواند استان را نیز تحت تأثیر قرار دهد، می باشد همچنین در راستای رسیدگی به این مسائل اولویت بازرسی استان پرداختن به مسائل کلان استان و تلاش برای اقدامات اثربخش در این موارد خواهد بود.

وی تعداد بازرسی‌های برنامه ریزی شده بازرسی کل استان در سال جاری را مشتمل بر ۲۲ مورد اعلام کرد و گفت: با استقرار بازرسان در این دستگاه‌ها نظارت های لازم در بخش های مختلف اعمال می‎شود و در صورت وجود نواقصی جهت رفع و اصلاح آنها همکاری خواهد شد و در صورت مشاهده تخلف نسبت به تشکیل پرونده و برخورد با آنها در مراج ذیصلاح اقدام می‌شود.

مختاری یکی از اصول مهم و اولویت اول در مجموعه بازرسی استان را پیشگیری از بروز تخلفات برشمرد و گفت: معتقدیم که پیشگیری یک اصل علی الدوام، مستمر و منظم است که از برخورد و درمان کم هزینه تر است و هر جا به آن توجه شده، موفقیت فزونی یافته است.

وی دیگر اصل مورد اهتمام در بازرسی استان را پرداختن به ترک فعل ها اشاره و تصریح کرد: متاسفانه آسیب های ناشی از ترک فعل‌ها به مراتب بیشتر از فعل های انجام شده دارای نواقص است لذا موضوع ترک فعل‌ها را به عنوان یک اصل مورد بازخواست قرار می دهیم و در همین راستا اصل شجاعت کارکنان را مورد حمایت قرار می دهیم.

این مقام قضائی استان یکی از ماموریت های ویژه دستگاه بازرسی را اقدام در جهت تحقق شعار هر سال ذکر کرد و با بیان این که این قبیل اقدامات تنها محدود به همان سال نشده و در سال های بعد نیز مورد تاکید است، گفت: دفتر حمایت از سرمایه گذاری و تولید در بازرسی کل کشور مستقر می باشد که متعاقباً در بازرسی استان ها نیز این موضوع به صورت ویژه‌تری پیگیری می شود.  

مختاری در پایان از عمده راههای ارتباطی مردم با مجموعه بازرسی کل استان را علاوه بر برگزاری ملاقات عمومی یکشنبه‌های هر هفته که البته محدود به روزهای یکشنبه نیز نیست، شامل ثبت شکایات و گزارشهای شهروندان از طریق سایت شکایات و گزارشگران فساد و شماره تلفن گویا و شبانه روزی ۱۳۶ و همچنین از طریق ستاد خبری سازمان بازرسی ذکر کرد و گفت: البته در بازدیدهای سرزده از مجموعه‌های مختلف و نیز بازرسی‌های برنامه‌ای در قالب استقرار در دستگاه‌های مختلف نیز شنوای مسائل و مشکلات مردم هستیم و اهتمام جدی به رسیدگی به انها و پاسخگویی و اعلام نتیجه به افراد در این باره داریم.

نقش رسانه‌‎ها در تقویت نظارت همگانی اثرگذار است

کلید واژه ها: بازرس کل استان یزد


نظر شما :