تربیت اسلامی با دست خالی محقق نمی‌شود

۰۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۶ کد : ۵۴۴۷۳ فرهنگی تاپ خبر
اهمیت تربیت اسلامی تا جایی است که پس از انقلاب اسلامی نهاد امور تربیتی به فرمان امام(ره) تأسیس شد و روزی به این نام در تقویم کشور به ثبت رسید. به همین منظور در نشستی در سازمان جهاددانشگاهی استان یزد به اهداف، مؤلفه‌ها و ابزارهای لازم برای تحقق این مهم پرداخته شد
تربیت اسلامی با دست خالی محقق نمی‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد، در میزگردی با حضور ایکنای یزد در محل سازمان جهاددانشگاهی در نشستی به اهمیت تربیت اسلامی پرداخت و در نهایت به بررسی اهداف، مولفه ها و ابزارهای لازم برای تحقق این مهم پرداخت.

استمرار و بقای هر جامعه مستلزم آن است که مجموعه باورها، ارزش‌ها، رفتارها، دانش‌ها و مهارت‌های آن به نسل‌های جدید انتقال یابد. مهمترین وسیله این انتقال آموزش و پرورش است و مدرسه مهمترین واسطه انتقال دانش و مهارت فنی است، بر همین اساس در دوره نخست وزیری شهید رجایی و در دوران تصدی شهید باهنر در وزارت آموزش و پرورش آن‌ها به تأسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کشور اقدام کردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهند و دانش آموزان را به حرمت نهادن و عمل به ارزش‌های اسلامی ترغیب کنند، برهمین اساس نهاد امور تربیتی در سال ۱۳۵۹ شکل گرفت و هشتم اسفندماه در تقویم کشور روز «امور تربیتی و تربیت اسلامی» نامگذاری شد.

جهاددنشگاهی  به مناسبت هفته تربیت اسلامی میزبان حسن عبداللهیان بهابادی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان که هدایت دهقانی‌زاده و سعید حیدری کارشناسان این حوزه نیز وی را همراهی می‌کردند، بود. مشروح این نشست را در ادامه بخوانید:

حسن عبداللهیان بهابادی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، با اشاره به اهمیت موضوع «تربیت اسلامی» گفت: این موضوع بسیار مهم و گسترده و وسیع است بویژه اکنون که باید بیش از پیش مورد توجه باشد و البته یکی از موضوعاتی که در سند تحول بنیادین نیز مورد تأکید قرار گرفته، بحث تربیت انسانی الگو و صالح است که در نهایت به حیات طیبه برسد.

عبداللهیان ادامه داد: آموزش و پرورش قدیم نهادی بود که حضور دانش آموز بیشتر مدنظر بود و بُعد آموزش علوم مورد اهتمام قرار داشت و کمتر شاهد تربیت دانش آموزان در ابعاد مختلف بودیم. پس از انقلاب اسلامی و جدی بودن بحث آموزش و پرورش در حکومت اسلامی یکی از موضوعات مهم که مطرح شد، تربیت اسلامی دانش آموزان و تأسیس نهاد مقدس امور تربیتی به فرمان امام خمینی(ره) و به دست شهیدان رجایی و باهنر  بود

اولویت تربیت یا علم

وی افزود: یکی از شعارهای انقلاب اسلامی این بود که افرادی در طراز انقلاب اسلامی تربیت شوند و انسان‌هایی به لحاظ علمی و اخلاقی در طراز انقلاب باشند، بنابراین نهاد امور تربیتی تأسیس و سپس به معاونت پرورشی و فرهنگی ارتقا یافت و در حوزه پرورشی و فرهنگی ورود پیدا کرد و بکارگیری نیروهای متخصص تربیتی شروع شد و مربیان و معاونان پرورشی در مدارس مشغول به کار شدند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم که باید در سند تحول بنیادین هم اتقاق افتد، این است که سرلوحه و محور برنامه‌های آموزش و پرورش چه در کتب درسی، چه تربیت معلم، چه در نظارت بخش‌های مختلف برای هم آموزش دهندگان و هم آموزش دیدگان یعنی دانش آموزان این است که باید تفکر، تفکر اسلامی باشد  و انسان‌سازی بر مبنای اسلام و  مسلمان‌سازی کودکان و دانش آموزان در مدارس  صورت گیرد.

وی ادامه داد: گاهی برخی اولویت را در بعد علمی می‌دانند، این در حالی است که نظام اسلامی اولویت را تربیت می‌داند و در کنار آموزش، تربیت هم مورد اهتمام باشد چرا که آموزش و پرورش دو بال در کنار یکدیگر هستند که مکمل یکدیگر بوده و لذا اگر یکی از این دو نباشد آن هدف مهم و تربیت انسانی صالح و الگو محقق نمی‌شود.

عبداللهیان افزود: اکنون دید بسیار خوبی در دولت سیزدهم و اسلامی بودن و اینکه باید موضوع تربیت اسلامی در دستور کار قرار گیرد، درحال انجام است و همان گونه که رهبر فرمودند آنچه که امروز باید بیش از همه مورد توجه باشد اعتقاد اسلامی و عمل اسلامی است که در دانش آموز باید اجرا شود. این بدین معناست که ایجاد تدین و ایمان عمیق در دانش آموزان مهم است و خلأهایی در این بخش و در بین خانواده‌ها وجود دارد که باید جبران شود و دانش آموز عملاً، علماً و اعتقاداً تربیت شود و لذا همه ارکان آموزش و پرورش باید دخیل شوند و در این زمینه یاری رسان بخش تربیتی باشند.

اخلاق اسلامی رکن اساسی تربیت اسلامی است

وی ادامه داد: انسان اسلامی که مدنظر است این نیست که صرفاً اعتقاد اسلامی داشته و عمل اسلامی صورت گیرد بلکه در کنار آن باید اخلاق اسلامی مدنظر باشد چرا که اخلاق اسلامی یک رکن اساسی در موضوع تربیت اسلامی است و اگر انسانی دارای اعتقادی قوی باشد، در حوزه اخلاق نیز قطعاً ایفای نقش دارد. اینکه در بین دانش آموزان مواردی اعم از حسادت، بخل ورزی، دروغ و ... به وجود می‌آید و اینکه گاهی می‌بینیم دانش آموزی در ظاهر آنچه مدنظر ما است، انجام نمی‌دهد و در مدرسه رفتارهایی دارد که در خارج از مدرسه وجود ندارد و مورد اهتمام وی نیست، و از اخلاق اسلامی برخوردار نبوده و انسان کامل نیست، نشان از کمرنگ بودن اخلاق اسلامی است و در این صورت تربیت اسلامی به معنای واقعی صورت نگرفته است.

عبداللهیان افزود: انسان و مسلمان کامل یعنی باید در سه بُعد تربیت، دانش و عمل فعال باشد و به هر سه موضوع عمل کرده و رشد کند تا دانش آموز انسان کامل داشته باشیم. متأسفانه تربیت اسلامی آن گونه که انتظار داشتیم، اتفاق نیفتاده و همه همت ما در این حوزه باید این باشد دانش آموزان ما از لحاظ دینی در قلمرو هم اعتقاد، تربیت و اخلاق، و هم تعبد عملی انسان مسلمان تربیت شود و لذا نقش اساسی بر عهده آموزش و پرورش و معلم و مدارس است تا خلأهایی که در جامعه وجود دارد، به همت این بخش ها جبران شود.

ابزارهای لازم برای تربیت اسلامی

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد بیان کرد: یکی از ملاک های بسیار مهم این است که آموزش باید به وسیله افراد صدیق، امین و توانا انجام شود که خوشبختانه این گونه افراد در آموزش و پرورش وجود دارند اما باید در حوزه توانمندسازی فعالیت به صورت جدی انجام شود که با استفاده از بهره مندی از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه انجام می شود، اگر بخواهیم آینده انقلاب، نظام و کشور را تضمین کنیم باید تربیت اسلامی دانش آموزان و  در کنار آن توانمند سازی معلمان در بخش تربیت انجام شود.

وی ادامه داد: همه ارکان تربیت اعم از مدیر، معاون، معلم و  .. باید پای کار باشند و امر تربیتی به یک فرد خاص و یا واحد خاص واگذار نشود و همه باید کمک کنند تا ان شاءالله افراد متخصص مؤمن متعهد تربیت شوند. دانش آموزی که امروز در اختیار مدارس قرار می گیرد، باید چنان ساخته شود تا فرد متخصص مؤمن تربیت شود و به نوعی فردی باشد از تربیت اسلامی و ایمان کامل و تعهد برخوردار باشد. نه اینکه به جای اینکه گرهی از مشکلات کشور باز کنند، سربار کشور شود چرا که مؤمن و متعهد تربیت نشده‌اند.

عبداللهیان افزود: صبر، حلم، ظرفیت برخورد با حوادث و تدین عمیق را باید در دانش آموزان ایجاد کنیم اما متأسفانه در این زمینه‌ها ضعیف هستیم، گاهی دیده می شود دانش آموزی در مواجهه با حوادث ناگهانی حلم و بردباری ندارد و صبر آنان پایین است که اگر تدین عمیق را ایجاد کنیم خیلی مسائل خود بخود حل می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار تدین، همان گونه که مورد تاکید رهبر انقلاب و همچنین نماینده ولی فقیه د راستان بوده، تفکر و تعقل در کنار تدین است، اینکه فکر کردن را به دانش آموز یاد دهیم چرا که امروز فکر کردن و خوب سنجیدن و تعقل و تحلیل کردن باید آموزش داده شود، مجموعه این سه مورد تربیت اسلامی می شود و کشور تضمین خواهد شد و به آن هدف یعنی استقلال و آزادی نیز که شعار انقلاب اسلامی است، خواهیم رسید و در این صورت در اولین های دنیا قرارخواهیم گرفت که این در سایه انگیزش دینی و ایمان انجام می شود، چرا که قطعا به دنبال ایمان حرکت می آید و اگردین داشته باشیم با تمام سختی ها و مشکلات آبادانی را رقم خواهیم زد.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان  یزد گفت: در بحث تربیت اسلامی بیش از پیش باید ظرفیت‌ها به کار گرفته شود و بهتریتن نیرو و تخصصی‌ترین نیروهایی که داریم، در حوزه تربیتی وارد شوند و اگر خواستیم این اتفاق افتد باید به این حوزه بها داده شود و نباید کمبود نیرو در این زمینه مطرح باشد و باید این قدر نیروی متخصص داشته باشیم که بهترین‌ها در این حوزه برای مدارس به کار گرفته شوند. همچینن هدف اساسی این باشد که دانش آموز متدین و دین باور و متخلق به اخلاق اسلامی و خصوصیاتی که اسلام برای انسان برشمرده، تربیت کنیم و این اقدام باید در مدرسه به دست مربی و معاون تربیتی و معلم صورت گیرد.

شعاری که بر روی کاغذ ماند

عبدالهیان بیان کرد: هدف نهایی سند تحول نیز تربیت انسان صالح و الگو است که موضوع جدی بوده و الان بیش از ۱۰ سال است در حد شعار است و باید عملیاتی شود که اگر می‌خواهیم در همه زمینه‌ها از اولین‌های دنیا باشیم و شعار هم همین بوده، با تربیت اسلامی انسان‌ها محقق می‌شود و برجستگی‌های اخلاقی مدنظر در تربیت اسلامی و تربیت انسان‌های متفکر، متدین، خلاق، اخلاق‌مدار، خیرخواه، امیدورا، بلند همت و در مجموع انسان مطلوب باید در آموزش و پرورش تربیت شود.

وی توجه به نیروی انسانی در حوزه پرورشی را یادآور شد و بیان کرد: همه موارد به حوزه پرورشی آموزش و پرروش ارجاع داده می‌شود و انتظاراتی از این حوزه وجود دارد هر چند این انتظار و توقعی، به جا و صحیح است اما باید وقتی توقع داشته باشیم  که همه امکانات اعم از فضا و نیروی انسانی انجام شود چرا که اکنون همانند سرباز بدون اسلحه هستیم که با دست خالی می‌جنگد.

عبداللهیان گفت: در بحث استخدام نیرو نیز باید رشته مربی تربیتی و مشاوره دیده شود و در دانشگاه فرهنگیان تربیت این افراد به صورت خاص دیده شود و ظرفیت‌ها برای این امر افزایش یابد. خوشبختانه امسال با آنچه در این حوزه در توان داریم، اقدامات خوبی صورت گرفته و در حوزه توانمندسازی مربیان تربیتی گام برداشته‌ایم.

کلید واژه ها: تربیت اسلامی ایکنا


نظر شما :