ذخیره ‌سازی ۱۲۰ هزار نمونه خون بند ناف رویان در کشور

۰۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۵۰۰۵ پژوهشی تاپ خبر
مسوول فنی مرکز ذخیره ‌سازی خون بند ناف رویان از ذخیره‌سازی حدود ۱۲۰ هزار خون بند ناف در مرکز ذخیره‌سازی خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۵۰۰ مورد در بیمارستان دکتر شریعتی، پنج هزار و ۵۰۰ مورد در مرکز ذخیره‌ سازی سازمان انتقال خون، ۱۰۳ مورد در مرکز خصوصی رویان و شش هزار و ۵۰۰ مورد در مرکز رویان دولتی ذخیره سازی شده‌اند.
ذخیره ‌سازی ۱۲۰ هزار نمونه خون بند ناف رویان در کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری، سعید آبگون هفتم بهمن‌ماه در همایش سرطان و راه‌های پیشگیری از آن، با اشاره به اینکه برای نخستین بار در جهان دو دانشمند ژاپنی در سال 1978 دریافتند که در خون بند ناف ماده‌ای برای پیوند استخوان و درمان بیماری‌ها وجود دارد، گفت: اکنون 338 مرکز بانک خون بند ناف در جهان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بانک خون بند ناف نوزادان جهاد دانشگاهی نیز در حوزه دولتی و خصوصی در کشور فعال است، افزود: آنچه که در ذخیره سازی سلول‌های خون بند ناف مهم است عدم عفونت فعال در مادران هنگام زایمان است.

فنی مرکز ذخیره سازی خون بند ناف رویان بزرگترین مشکل درمان بیماری‌ها از طریق این خون را تعداد کم سلول‌ها دانست و اظهار کرد: شانس موفقیت پیوند مغز استخوان کاملا به تعداد سلول‌های خون بند ناف بستگی دارد.

آبگون تعداد سلول‌ها و شاخص‌های پیوندی بین گیرنده و دهنده را شاخص‌های جمع آوری نمونه‌ها برشمرد و ادامه داد: به دلیل تعداد کم سلول‌ها در خون های ذخیره‌سازی شده، معمولا این روش درمانی در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی از ذخیره سازی حدود 120 هزار خون بند ناف در مرکز ذخیره سازی خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد 500 مورد در بیمارستان دکتر شریعتی، پنج هزار و 500 مورد در مرکز ذخیره سازی سازمان انتقال خون، 103 مورد در مرکز خصوصی رویان و شش هزار و 500 مورد در مرکز رویان دولتی ذخیره سازی شده‌اند.

مسوول فنی مرکز ذخیره سازی خون بند ناف رویان با بیان اینکه این مرکز در تمام استان‌های کشور برای جمع‌آوری خون بند ناف نمایندگی دارد، تصریح کرد: خون‌های جمع‌آوری شده برای آزمایش و ذخیره‌سازی به مرکز اصلی رویان جهاد دانشگاهی ارسال می‌شوند.


نظر شما :