دکتر دهقانی فیروزآبادی در پیامی تاکید کرد:

سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، درگاه ورود دانشجویان به زیست‌بوم نوآوری نخبگان ایرانی

۱۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۹ کد : ۴۸۵۲۷ تاپ خبر عمومی
دکتر دهقانی فیروزآبادی رییس جهاددانشگاهی در پیام خود به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان دانشجویان اظهار کرد: سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی می‌تواند درگاه و محملی برای جذب دانشجویان نوآور و خلاق به زیست‌بوم بزرگ نوآورانه و نخبگانی جهاددانشگاهی و هدایت و حمایت از آن‌ها باشد.
سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، درگاه ورود دانشجویان به زیست‌بوم نوآوری نخبگان ایرانی

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، با فرارسیدن سالگرد تاسیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی (15 شهریور) دکتر دهقانی فیروزآبادی رییس جهاددانشگاهی پیامی صادر کرد. متن پیام به شرح زیر است:

بدون شک، دانشجویان در زمره مهم‌ترین اقشاری هستند که در تحولات اجتماعی و فرهنگی، پیشبرد اهداف فناورانه و نوآورانه کشور و دستیابی به تمدن نوین اسلامی مندرج در سند مهم گام دوم انقلاب نقش اساسی و بنیادی دارند و نگاه اجمالی به فعالیت‌ها و خدمات جهاددانشگاهی در طول بیش از چهل سال فعالیت بیانگر این نکته است که بخش زیادی از توفیقات و عملکرد این نهاد خدوم و انقلابی بازبسته به جلب، حضور و مشارکت دانشجویان علاقه‌مند، متخصص و متعهد در این نهاد بوده است که با روحیه کار، امید، خلاقیت و اثربخشی بیش‌ازبیش مایه عزت و افتخار و پیشرفت بوده‌اند و همین دانشجویان بعدها در قامت متخصصان، مدیران و پژوهشگران کارهای بزرگ را به انجام رسانیده‌اند و منشأ خیر و برکت بوده‌اند.

 سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی می‌تواند درگاه و محملی برای جذب دانشجویان نوآور و خلاق به زیست‌بوم بزرگ نوآورانه و نخبگانی جهاددانشگاهی و هدایت و حمایت از آن‌ها باشد و این موضوع خود ظرفیت و سرمایهٔ عظیم برای غنا بخشی به منابع انسانی جهاددانشگاهی برای تحقق اهداف نوآورانه و تحول‌خواهانه ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر، دانشجویان می‌توانند به‌عنوان نبض بیدار و دل‌آگاه جامعه، نسبت به نیازها، مشکلات و مسائل گوناگون و پردامنه زیست‌بوم جامعهٔ ایرانی اطلاع پیدا کنند تا از طریق جهاددانشگاهی نسبت به حل این مسائل اقدام شود و برای این مهم لازم است تا تمام توان سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و منابع این نهاد تا حد ممکن و مقدور در اختیار دانشجویان نوآور و خلاق قرار گیرد.

در بیست‌وپنج سال فعالیت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، باور ما بر این است که این سازمان می‌تواند ماموریت فعالیت‌های خود را بر جذب و جلب دانشجویان علاقه‌مند و نوآور در قالب شبکه‌های توانمند ساز و فراگیر قرار دهد و در حکم درگاه ورود نظام‌مند، هدفمند و هماهنگ دانشجویان نوآور و خلاق به جهاد عمل کند و توفیقات در این مسیر مستلزم نگاه تحولی، تنوع‌بخشی و روزآمدسازی فعالیت‌ها، توجه ویژه به نیازهای دانشجویان به‌ویژه در کارآفرینی و مهارت‌آموزی، تشکیل شبکه‌های فعال دانشجویی، تنوع‌بخشی برنامه‌ها و استفاده از الگوهای جدید در برنامه‌های فرهنگی است تا طی آن استعدادهای دانشجویان در عرصه‌های گوناگون شناسایی و تقویت شود و بسترسازی برای بهره‌مندی از این توانمندها با دقت صورت پذیرد.

در پایان، با آرزوی تحقق اهداف و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی، امام عظیم‌الشأن(ره) و رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، این روز را به همه همکاران پرتلاش در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و دانشجویان عزیز عضو این سازمان تبریک می‌گویم و نقش‌آفرینی سازنده و سربلندی و بالندگی آنان را از خداوند بزرگ خواهانم.

همچنین گفتنی است، با فرارسیدن ۱۵ شهریورماه، سالروز تشکیل سازمان دانشجویان ایران، برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوعی از 15 شهریورماه تا 15 مهر ماه 1401 برای تبیین ماموریت این سازمان در نظر گرفته شده است و طی یک ماه مجموعه‌رویدادهایی در سازمان و شعب آن برگزار خواهد شد.

جلسه و دیدار با برخی از چهره‌های علمی و فرهنگی کشور، برگزاری نشست‌های شعب، ارسال پیام برخی از چهره‌های شاخص فرهنگی، ازجمله برخی از برنامه‌ها در این بازۀ زمانی است. همچنین، با توجه به نزدیکی بازگشایی دانشگاه‌ها، شعب سازمان داشجویان در سراسر کشور غرفه‌های در دانشگاه‌ها مستقر خواهد کرد تا به معرفی سازمان دانشجویان اقدام شود.

 

برگزاری مراسم گرامی‌داشت بیست‌وچهارمین سالگرد تأسیس سازمان دانشجویان ایران

در این زمینه  15 شهریور، مراسم گرامی‌داشت بیست‌وچهارمین سالگرد تأسیس سازمان دانشجویان ایران نیز با حضور دکتر جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، دکتر رضا فریدزاده، سرپرست سازمان دانشجویان ایران و اعضا و نمایندگان شعب این سازمان در محل سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر فریدزاده، سرپرست سازمان دانشجویان ایران، اهم رویکردهای تحولی سازمان دانشجویان ایران در دوران کنونی را مطرح کرد. فریدزاده ضمن اشاره مختصر به سوابق اقدامات و برنامه‌های انجام‌شده در طول 24 سال فعالیت این سازمان گفت: سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با پیش‌چشم‌داشتن فرمایشات مقام معظم رهبری، مسئولان کشور و جهاد و نیز مقتضیات و شرایط، از ابتدا یک سازمان نوآور، خلاق و ایده‌پرداز بوده ‌است که مأموریت خود را در به‌کمال‌رساندن دانشجوها تعریف کرده است و انجام فعالیت‌های شاخص فرهنگی همواره از راهبردهای اصلی آن بوده است. 

سرپرست سازمان دانشجویان ایران با اشاره به نگاه پیشرو و نوآور فرهنگی، افزود: سازمان دانشجویان به واسطه داشتن این نوع نگاه نسبت به سازمان‌های هم‌طراز خود سازمان موفق و مرجعی محسوب می‌شود که فعالیت‌های بسیار خوبی از خود برجای گذاشته ‌است. این سازمان امروزه جایگاه خود را پیدا کرده و به رشد و بالندگی رسیده است. 

سازمان دانشجویان ایران فرزند زمان خود بوده است

فریدزاده با اشاره به نقش کادرسازی که این سازمان در طول این سال‌ها داشته است، گفت: بسیاری از اصحاب هنر و فرهنگ و رسانۀ امروز خروجی نیروهای سازمان دانشجویان هستند. خیلی از سازمان‌های هم‌طراز فرهنگی ایده‌های سازمان را قرض گرفتند و آن را در مجموعه‌های خود تکثیر کردند. عموم فعالیت‌های سازمان همواره بر مبنا نوآوری بوده است. اگر بخواهیم سازمان را مختصراً تعریف کنیم، باید بگوییم که سازمان دانشجویان ایران فرزند زمان خود بوده است؛ چراکه در برای مسائل روز حل مسئله دارد و خودش را با تحولات فرهنگی تنظیم کرده است. همه روی فعالیت‌های خوب گذشته تعصب داریم، اما هیچ وقت خود را به صرف فعالیت‌های قدیم تعریف نکرده‌ایم و نگاه ما رو به آینده است.

وی همچنین با اشاره به دو موضوع فرهنگ نوآوری و نوآوری فرهنگی، افزود: اگر بخواهیم فرهنگ نوآوری را ایجاد کنیم، باید در ابتدا به نوآوری فرهنگی توجه کنیم. اگر قرار است در مجموعه خودمان و در کشور الگوها، مفاخر و ستاره‌هایی مثل دکتر کاظمی آشتیانی داشته باشیم، گام اول خودسازی است و اگر دیدید مجموعه‌ای قول و عملش با یکدیگر یکی نیست، از دل این مجموعه کاظمی آشتیانی خارج نخواهد شد. امید وافر داریم که در دوره جدید، شاهد تغییرات مثبت و توسعۀ نوآوری‌های فرهنگی و بسط فرهنگ نوآوری خواهیم بود؛ چراکه جهاددانشگاهی همواره پرچم‌دار نوآوری‌ها در جامعه بوده است و انشالله مجدداً زمینه این اتفاق فراهم شود. 

سازمان دانشجویان ایران ویترین و درگاه دانشجویی جهاددانشگاهی است

در ادامه این نشست، دکتر جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز ضمن تسلیت ایام نزدیک به اربعین حسینی و ماه صفر، سالروز تأسیس سازمان دانشجویان ایران را گرامی داشت و نسبت به آغاز تحول بنیادین و نوآورانه ابراز امیدواری کرد. وی با بیان خاطراتی از آشنایی خود با جهاددانشگاهی و نحوۀ همکاری با این نهاد گفت: فعالیت من از دوران دانشجویی در جهاددانشگاهی کوی تهران که از قدیمی‌ترین واحدهای جهاددانشگاهی بوده است، شروع شد و فعالیت‌ سازمان دانشجویان ایران نیز در اواخر دهه هفتاد که مؤسسات فرهنگی در جهاددانشگاهی ظهور و بروز یافت، شروع شد و این سازمان در طول این سال‌ها تاکنون فرازونشیب‌های زیادی داشته است و درمجموع کارنامه‌ای درخشان دارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به ماهیت دانشجویی سازمان دانشجویان افزود: بعد از اینکه بنده در معاونت فرهنگی مشغول به خدمت شدم، یکی از سازمان‌هایی که برایم بسیار مهم بوده، سازمان دانشجویان ایران است و از نگاه بنده، این سازمان ویترین و درگاه دانشجویی بخش فرهنگی تعریف می‌شود و از این جهت، از دکتر فریدزاده که همیشه به‌عنوان یک مدیر، خوش درخشیده و مسئولیت این کار را پذیرفته ‌است، تشکر می‌کنم. بدنه دانشجویی اصلی‌ترین داشته جهاددانشگاهی و سازمان دانشجویان اصلی‌ترین درگاه و بدنه دانشجویی است که باید تلاش کرد تا مأموریت اصلی سازمان دانشجویان که پرورش مدیران متخصص، جوان و انقلابی است، تقویت شود.

رحیمیان با اشاره به سند تحول سازمان دانشجویان که بر مبنای دیگاه مقام معظم رهبری تنظیم شده است، گفت: تهیه این سند اقدام بسیار پسندیده‌ای بوده است و نوآوری فرهنگی متناسب با سند تحول و شعار سازمان دانشجویان باید به یک تعریف شفافی برسد. اینکه نوآوری چیست؟ کدام فعالیت‌ها تعطیل شود؟ کدام فعالیت‌ها اصلاح شود؟ کدام فعالیت‌ها انجام شود؟ و مواردی این‌چنینی که پاسخ به آن، مسیر راه سازمان دانشجویان و در گام بعد حوزه فعالیت‌های فرهنگی را مشخص می‌کند. 

در پایان، هریک از اعضای سازمان دانشجویان ایران و اعضای شعب نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند و از همه همکاران سازمان دانشجویان تقدیر به عمل آمد. 

 

رونمایی از پوستر بیست‌وچهارمین سالگرد تأسیس سازمان دانشجویان ایران

در این مراسم پوستر بیست‌وچهارمین سالگرد تأسیس سازمان دانشجویان ایران با شعار «سازمان دانشجویان ایران، درگاه ورود دانشجویان به زیست‌بوم نوآوری نخبگان ایرانی» رونمایی شد. 

در این شعار، ماموریت سازمان دانشجویان به‌عنوان درگاهی برای شناسایی، جذب و هدایت جوانان نخبه، فعال و مستعد ترسیم‌ شده ‌است که با هدف تربیت نیروی انسانی جوان، متخصص، پرانگیزه، دارای فضایل اخلاقی و مسئولیت پذیر در عرصه علم و فرهنگ فعالیت می‌کند. تلاش شده ‌است تا توانمندسازی از طریق هم‌افزایی ظرفیت‌های جوانان با ظرفیت‌ها و ماموریت‌های کلان نهاد انقلابی جهاددانشگاهی صورت‌ گیرد. همچنین بر اساس سند تحول سازمان دانشجویان ایران بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مبنای فکری نظری این شبکه و مقطع زمانی تحقق این ماموریت در نظر گرفته شده است.

گفتنی است، سازمان دانشجویان ایران به‌منظور ساماندهی مطلوب و ارتقای مشارکت دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، علمی، صنفی و فوق برنامه در ۱۵ شهریورماه ۱۳۷۷ تأسیس شد.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی سازمان دانشجویان


نظر شما :