گردشگری یزد نوین نیازمند نیروهای متخصص است/گردشگری یزد جهانی باید جهانی رشد کند

۰۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۲ کد : ۴۴۰۷۳ فرهنگی تاپ خبر
«یزد نوین و چشم انداز گردشگری یزد» عنوان نشستی دانشجویی بود که با حضور مسئولان و دانشجویان به منظور بررسی نقش دانشجویان در توسعه گردشگری به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی یزد برگزار شد.
گردشگری یزد نوین نیازمند نیروهای متخصص است/گردشگری یزد جهانی باید جهانی رشد کند

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد «احمد آخوندی» مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در این نشست که در قالب ششمین دوره از سلسه نشستهای چشم انداز صنعت گردشگری در ایران در جهاددانشگاهی یزد برگزار شد، در مورد نقش دانشگاه و دانشجویان در توسعه گردشگری اظهار کرد: مهمترین نقش آفرینی دانشگاه‌ها ارائه آموزش است و از طرفی آموزش محور توسعه تمام کشورهاست چرا که خداوند خاصیتی را در انسانها ایجاد کرده که با آموزش به هر درجه‌ای از رشد و تعالی خواهند رسید لذا این نقش دانشگاه‌ها باید به خوبی عملیاتی شود.

وی افزود: البته نقش داشجویان نیز در این مقوله بسیار تاثیرگذار است و انتظار ما از این قشر پویا و با انگیزه، خوب درس خواندن است چرا که معتقدیم به رغم ضعفهای سرفصل دروس از جمله در رشته گردشگری، با مطالعه مطلوب و فراگرفتن آموزشهای لازم نیز می‌توانند در رشد و تعالی خود و کشورشان گام بردارند.

آخوندی بر لزوم اصلاح و تامین سرفصلهای آموزشی مناسب از سوی دانشگاه‌ها برای تاثیرگذاری بیشتر در کمک به تحقق اهداف متعالی کشور، افزود: نکته مهم دیگر متخصص شدن دانشجویان است که مقوله‌ای جدا از کسب اموزشهای آکادمیک و درس خواندن است چرا که امروز گردشگری کشورمان به شدت نیازمند نیروی متخصص است.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاید جنبه عمومی گردشگری استان مطلوب به نظر برسد ولی در تخصص‌های گردشگری با ضعف مواجه‌ایم که در این رابطه نیازمند ورود افراد متخصص در جزئی‌ترین موضوعات گردشگری هستیم.

وی گفت: متاسفانه فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ما تنها سواد عمومی را فرا می گیرند که برای اشتغال آنها کارایی لازم را ندارد لذا تاکید بر کسب تخصص‌های لازم از سوی فارغ التحصیلان است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان برگزاری سفرهای علمی دانشجویان را نیز در توسعه گردشگری موثر خواند و گفت: دانشگاه‌ها می‌تواند در این زمینه به رونق گردشگری داخلی کمک کنند.

وی دانشجویان غیربومی و حتی سربازان وظیفه پادگانها را به نوعی مبلغ گردشگری استان دانست لذا ضمن تاکید بر معرفی گردشگری یزد به این قبیل اقشار، از تشکل‌های گردشگری خواست تا در این زمینه‌ها ورود داشته و همکاری کنند.

وی بر لزوم توجه به تحقیقات و پژوهش در حوزه گردشگری توسط دانشجویان به ویژه در موضوعات نیاز روز و حلقه‌های مفقوده در این بخش تاکید و عنوان کرد: پایان‌نامه‌های دانشجویان گردشگری باید به سمت کاربردی شدن سوق داده شود.

آخوندی به نقش بسیار تاثیرگذار فناوری‌های نوین در توسعه گردشگری در رشته‌های مختلف نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینها، بسیاری از اتفاقات غیررسمی نیز به نوبه خود می‌توانند نقش آموزشی و کسب تجربه را برای افراد ایفا کند لذا باید مدل‌های مختلف آموزش‌های غیررسمی را نیز مورد توجه قرار دهیم.

این مسئول از تشکیل هیات‌های اندیشه ورز در حوزه‎های مختلف گردشگری استان خبر داد و در پایان تاکید کرد: البته ارتباط تشکلهای گردشگری داخل کشور با تشکلهای بین المللی بخصوص از طریق دانشگاه باید قوت بگیرد تا از طریق به تبادل دانش و تجربیات بین کشورها در جهت توسعه گردشگری استان کمک شود.

گردشگری یزد نوین نیازمند نیروهای متخصص است/گردشگری یزد جهانی باید جهانی رشد کند

رودروایسی‌ها در گردشگری یزد کنار بگذارید

«احسان دهقانی» معاون برنامه‌ریزی ستاد خدمات سفر کشور نیز در این نشست دانشجویی که با خیرمقدم «فاطمه سعادتجو» رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد آغاز شد، اظهار کرد: یزد در صدر توجهات گردشگری کشور است و فعالان آن در کشور می‌درخشتند ولی موضوع توسعه گردشگری در یزد نوین نیازمند حل مشکلات رو در وایسی‌ها در این بخش است.

وی در این باره با بیان اینکه توسعه گردشگری یزد با یک سری محدودیت‌های اقلیمی مانند گرمای هوا مواجه است، تصریح کرد: در همین راستا نیازمند رونق گردشگری در شب هستیم ولی زیست شب گردشگری هنوز هم یک علامت سئوال بزرگ برای مسئولان استان است.

وی افزود: زمانی که یزد به یک شهر جهانی تبدیل می‌شود، حتماً باید تاسیسات گردشگری آن در سطح جهانی رشد کند ولی در حال حاضر تنها رشد قارچ‌گونه در این صنعت را شاهدیم که می تواند تهدیدی برای گردشگری یزد باشد.

وی هماهنگی بین دستگاه‌ها و کنار گذاشتن برخی رو در وایسی‌ها را برای توسعه گردشگری یزد نوین الزامی خواند.

دهقانی با اشاره به ثبت ورود ۲۹۷ هزار پلاک خودرو به یزد در هفته اول فرودین ماه، این امار را برای تعطیلات عید فطر تنها ۲۴ هزار پلاک خواند و گفت: باید بررسی کرد که با وجود برقراری همان ظرفیتهای میزبانی از گردشگران، علت این کاهش چه بوده و چرا هم افزایی بخشها همانند نوروز برای میزبانی از گردشگران در این ایام شکل نگرفته است.

وی در این مورد همچنین اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد در تعطیلات عید فطر ۹ هزار وسیله نقلیه از شهر یزد خارج شده‌اند.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه جای جدول رویدادهای گردشگری استان در میان رویدادهای گردشگری دیگر استانهای کشور خالیست، گفت: البته این رویدادها باید شبه تفاهم با گردشگری شهر یزد داشته باشد، باید جشن‌ها به جشنواره و سوگ‌ها به سوگواره تبدیل شوند، رویدادها و جریانها مردمی باشد و با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیتهایی مانند گردشگری تجربه محور، ماندگاری گردشگران در یزد را افزایش دهیم.

وی بر لزوم ارتباط‌گیری با بناها و اماکن تاریخی و برنامه ریزی برای برگزاری رویدادهای مختلف در گردشگری یزد تاکید و تمام اینها را مستلزوم برداشته شدن رو در وایسی ها در این حوزه دانست.

دهقانی نوید اتفاقات خوبی را برای گردشگری استان در مقوله تعریف مگاپروژه برای یزد با رویکرد خوب مسئولان ارشد استان و مدیران میراث فرهنگی استان به این بخش داد و گفت: اگرچه سیاست‌های کلان نظام در حوزه گردشگری هنوز مشخص نشده ولی معتقدیم که در داخل استان باید این موضوع را شفاف کنیم.

وی با اشاره به برخی فعالیتهای بسیار تاثیرگذار دانشجویان در حوزه گردشگری، بر استفاده بیشتر از ظرفیتهای این بخش تاکید کرد.

گردشگری یزد نوین نیازمند نیروهای متخصص است/گردشگری یزد جهانی باید جهانی رشد کند

سنخیت نداشتن خروجی دانشگاه با نیازهای گردشگری

«سید امیر ناصر طباطبایی» خزانه‌دار جامعه حرفه‌ای هتلداران کشور و رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان یزد نیز با بیان اینکه فلسفه وجودی دانشجویان و ماموریت آنها در صنایع مختلف کاملاً مشهود است، اظهار کرد: متاسفانه خروجی دانشگاه‌ها هیچ سنخیتی با نیازهای روز جامعه و صنایع مختلفی همچون گردشگری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز کاهش تعداد دانشجو باعث ایجاد یک رقابت ناسالم بین دانشگاه‌ها صرفاً برای جذب دانشجو بدون توجه به تامین نیازهای جامعه شده است و در این میان رشته گردشگری به یک رشته بورسی در دانشگاه‌ها تبدیل شده ولی همچنان در تامین نیروی انسانی برای این صنعت دچار ضعف هستیم.

طباطبایی از نامتناسب بودن سرفصلهای آموزشی رشته گردشگری با نیازهای روز این صنعت نیز گلایه کرد و افزود: در عین حال بخش گردشگری استان امادگی جذب تمام فارغ التحصیلان حوزه گردشگری، کمک به تغییر سرفصلهای آموزشی و همچنین کمک به ارائه آموزش‌های کاربردی به فارغ التحصیلان این رشته را دارد.

وی گفت: از طرفی متاسفانه در برخی از رشته‌ها مانند رشته هتلداری با کمبود شدید اساتید و کارشناسان این رشته در حوزه آموزش مواجه‌ایم و تداوم بی‌توجهی به گردشگری باعث سوق دادن فعالان این بخش به پدیده مهاجرت شده که می‌تواند در آینده یک تهدید برای این صنعت محسوب شود.

لزوم تدوین سیاست‌های کل نظام در حوزه گردشگری

«عباس بیگدلی» دبیر جامعه هتلداری کشور نیز در این نشست با اشاره به خلاء‌های فراوان بخش صنعت به ویژه در تامین نیروی فارغ التحصیل آموزش دیده، این مشکل را در یزد به عنوان یک استان منسجم و پیشرو در بخش‌های گردشگری کشور را شاهدیم.

وی نیز از خروجی نامتناسب رشته گردشگری دانشگاه‌ها با نیازهای این صنعت گلایه کرد و گفت: حتی عنوان رشته گردشگری با عنوان «مدیریت گردشگری» گاهاً باعث اشتباهات باوری در فارغ التحصیلان می‌‌شود.

وی با بیان اینکه در بخشهای اجرایی و میانی صنعت گردشگری نیازمند حضورر دانشجویان هستیم، ابراز امیدوار کرد که یزد به عنوان استان پیشرو که در بسیاری از زمینه الگوی کشوری بوده است، در این زمینه نیز عملکرد الگویی و پیشرو داشته باشد.

بیدگلی تاکید کرد: صنعت گردشگری نیازمند نگاه مطالبه گرایانه دانشجویان در این حوزه است تا مسئولان و سیاستگذاران را به سمت ایده های نوینی سوق دهند، ضمن اینکه دانشگاه نیز باید در کنار صنعت به این حوزه توجه بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در گردشگری کشور برخلاف بسیاری از بخش‌ها فاقد سیاستگذاری کل نظام هستیم، اظهار گرد: گردشگری نیازمند نگاه فرا بخشی و برنامه‌ریزی جامع در کشور است و امیدواریم با کمک بخش‌های مختلف اعم از دولتی و خصوصی شاهد تدوین اسناد بالادستی در این صنعت باشیم تا گامهای منسجم‌تری در جهت توسعه گردشگری کشورمان برداشته شود.

گردشگری یزد نوین نیازمند نیروهای متخصص است/گردشگری یزد جهانی باید جهانی رشد کند

اهتمام دانشگاه‌ها به آموزشهای کاربردی گردشگری

«مهدی رجایی‌فر» نائب رییس دفاتر خدمات مسافرتی یزد هم در این نشست به نقش دفاتر خدمات گردشگری به عنوان یک حلقه واسط بین گردشگران و ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری اشاره و عنوان کرد: این دفاتر در واقع میهمان را به میزبان نزدیک‌تر می‌کنند و خدمات گردشگری را به گردشگران معرفی می‌کنند.

وی بر لزوم تقویت تعامل و هم‌افزایی بین دانشگاه، بخش دولتی و بخش خصوصی در جهت رقم خوردن اتفاقات خوب در صنعت گردشگری تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در یزد این تعامل به خوبی بین بخش‌های خصوصی و فعالان گردشگری استان وجود دارد و تاکنون با حمایت بخش دولتی به دستاوردهای خوبی منتج شده است.

وی در این باره تاکید کرد: اگر در فرآیند ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، همکاری بخش خصوصی و مردم وجود نداشت، قطعاً این دستاورد به دست نمی‌آمد.

رجائی فر تاکید کرد: دانشگاه می‌تواند با میزبانی رویدادهای مختلف و تخصصی حوزه گردشگری، دعوت از اساتید توانمند داخلی و بین‌المللی برای برگزاری دوره‌های تقویی برای فعالان و دانشجویان، برگزاری استارتاپهایی در قالب رویدادهای مختلف که تمایل دانشجویان به فعالیتهای تخصصی را به دنبال خواهد داشت، کمک موثری به گردشگری استان داشته باشد.

وی به مطالبات دانشجویان از دانشگاه‌ها نیز اشاره و تصریح کرد: دانشجویان در قبال دریافت آموزشهای آکادمیک در دانشگاه خواستار ترسیم راه خود در این حوزه هستند ولی متاسفانه این مهم هنوز در دانشگاه‌ها محقق نشده و در واقع تنها به کسب مدرک منتج شده است.

وی جای برخی دروس مانند درس کاربینی را نیز در آموزشهای آکادمیک گردشگری خالی دانست و گفت: متاسفانه در دانشگاه‌ها به دلیل سوق دادن آموشها به سمت مباحث علمی، کمتر به مباحث کاربردی در این بخش توجه شده است.

این مسئول ۱۲۰ ساعت کارورزی دانشجویان گردشگر را گاهاً بی فایده خواند و گفت: متاسفانه خلاهای قانونی در پذیرش دانشجویان توسط دفاتر از جمله اختلاف با تامین اجتماعی نیز جزو موانع اتصال فارغ التحصیلان به بازار گردشگری محسوب می‌شود.

به گفته وی، دانشگاه می‌تواند به کمک بخش خصوصی و دولت از طریق ایجاد رسانه‌ای واحد در حوزه گردشگری به این بخش کمک شایانی کند.

رجائی فر به فعالیت کمیته‌های تخصصی ۲۲ گانه گردشگری استان اشاره و گفت: این کمیته‌ها می‌توانند به تحقق ایده‌های دانشجویان در حوزه های مختلف دانشجویی نیز کمک کنند.

وی یک دغدغه کشوری در بحث مدیریت جهانگردی را نیز مطرح کرد و گفت: این حوزه دو رشته برنامه ریزی و بازاریابی گردشگری را داریم ولی متاسفانه فارغ التحصبلان تعریف درستی از این رشته‌های تخصصی ندارند.

گردشگری یزد نوین نیازمند نیروهای متخصص است/گردشگری یزد جهانی باید جهانی رشد کند

راه اندازی باشگاه دانشجویی گردشگری در یزد

«محمدرضا دهقانی» معاون فرهنگی سازمان جهادانشگاهی استان یزد با اشاره به تاکید دولتمردان جمهوری اسلامی و مقامات استانی بر توسعه گردشگری، یکی از سیاستهای معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در این رابطه را تسهیلگری امور دانشجویان در مقوله گردشگری ذکر کرد.

وی افزود: جهاددانشگاهی یزد در همین راستا و به منظور گردهم آوردن تشکلها و گروه‌های دانشجویی فعال در حوزه گردشگری و ایجاد هم افزایی و تبادل نظرات آنها، اقدام به راه اندازی باشگاه دانشجویی گردشگری در استان کرده است.

وی از جمله دیگر اقدامات این معاونت را حضور نمایندگانی از استان در نمایشگاه گردشگری و برگزاری اردوهای جهادی با موضوع بازسازی فضاهای تاریخی ذکر کرد و گفت: مهمترین هدف از ایجاد باشگاه دانشجویی گردشگری هدفمند کردن فعالیتهای دانشجویی در این حوزه بوده است.

دهقانی ابراز امیدواری کرد با برگزاری این سلسله نشستها نظرات دانشجویان در مورد نقش انان در گردشگری و توسعه آن در یزد نوین را جویا شویم.

جذب توریست اساسی‌ترین ضعف صنعت گردشگری

«داوود دهقانی» نائب رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان نیز با اشاره به نقش موثر راهنمایان گردشگری در توسعه این صنعت، اظهار کرد: راهنمایان می‌توانند وجه مثبتی را در نگاه گردشگران فراهم کند و ترویج دهنده فرهنگ غنی و ظرفیتهای گردشگری کشورمان باشند.

به اعتقاد وی اساسی‌ترین ضعف حوزه گردشگری استان را موفق نبودن در جذب گردشگر ذکر کرد و افزود: حضور گردشگران باعث رفع بسیاری از مشکلات این صنعت حتی در بخش صنایع دستی و میراث فرهنگی شود.

دهقانی در این باره گفت: هر چند یزد به لحاظ موقعیت جغرافیایی در جایگاه مناسبی از کشورمان قرار گرفته و کشورمان نیز جزو کشورهای ارزان گردشگری محسوب می‌شود، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران‌هراسی مانع جدب بسیاری از گردشگران به کشورمان شده است.

وی گفت: متاسفانه یکی از عوامل بروز این مشکل بی توجهی کشورمان به تولید محتوای و تبلیغات حوزه گردشگری به زبانهای مختلف دنیاست که باید مسئولان این حوزه توجه بیشتری در این خصوص داشته باشند.

گردشگری یزد نوین نیازمند نیروهای متخصص است/گردشگری یزد جهانی باید جهانی رشد کند

آموزشهای بخش خصوصی مکمل آموزشهای آکادمیک

«فرزانه پورچیت‌ساز» کارشناس آموزش مرکز هفت اقلیم نیز از الزامات رسیدن به چشم‌انداز مشخصی در مقوله آموزش گردشگری سخن گفت.

وی گفت: خوشبختانه محدودیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها را در آموزشهای بخش خصوصی نداریم و خوشبختانه در قالب کارگاه‌های آموزشی شاهد طرح ایده‌های دانشجویی خوبی هستیم که در استارتاپهای این مراکز ارائه و دنبال می‌شود.

پورچیت‌ساز نسبت به همکاری مراکز اموزش خصوصی برای همکاری با دیگر بخش‌ها در جهت توسعه این بخش اعلام آمادگی کرد.

لزوم ایجاد یک کمپ پایه‌ای نجوم برای گردشگران

«مهدی مهاجان» از فعالان گردشگری نجوم در استان نیز از زیرساختهای بسیار ضعیف یزد در برخی بخشهای گردشگری مانند گردشگری نجوم گلایه کرد و گفت: افزایش تعامل در این حوزه می‌تواند بسیار موثر در جلب گردشگران باشد.

وی بر لزوم ایجاد یک کمپ پایه‌ای نجوم برای گردشگران در استان تاکید کرد و گفت: متاسفانه کمپهای کویری به دلیل برخی ملاحظات نمی‌توانند در حوزه گردشگری نجوم همکاری لازم را با این بخش داشته باشند.

گردشگری یزد نوین نیازمند نیروهای متخصص است/گردشگری یزد جهانی باید جهانی رشد کند

گردشگری صنایع دستی جدی گرفته شود

«حسینی‌زاده» از فعالان صنایع دستی یزد نیز با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا و محدودیتهای بخشهای گردشگری، گردشگری صنایع دستی که در کشورمان کمتر مورد توجه است، همچنان فعالیت داشت و اقتصاد گردشگری کشورمان را حفظ کرد، اهتمام به این بخش را ضروری خواند.

وی استقبال مطلوب مسافران نوروزی از صنایع دستی استان را یادآور شد و گفت: البته بسیاری از مراجعان در این زمینه فاقد اطلاعات و آگاهی لازم بودند که امیدواریم با حمایت بیشتر مسئولان و فعالان دانشگاهی و دانشجویی، بخش صنایع دستی استان نیز بتواند جایگاه خوبی به لحاظ علمی و گردشگری کسب کند.

ضعف زیرساختی تحقق چشم‌انداز استانی در گردشگری

«امیر باصولی» از فعالان پارک علم و فناوری یزد نیز با اشاره به راه اندازی مرکز توسعه فناوری‌های حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این پارک، گفت: متاسفانه تعداد فعالان گردشگری فارغ التحصیل در این رشته بسیار اندک است و فارغ التحصیلان گردشگری به دلایلی جذب بازار کار حوزه مرتبط با رشته خود نمی‌شوند.

وی همچنین اذعان کرد: هرچند گردشگری یکی از اولویتهای سند چشم انداز استان محسوب می‌شود ولی ظرفیت لازم برای تحقق این چشم انداز دچار کاستی و ضعف است که باید اهتمام بیشتری به این موضوع داشت.

کلید واژه ها: گردشگری یزدنوین


( ۱ )

نظر شما :