آغاز بکار دومین کنفرانس ملی مواد نوین در یزد/ارائه بیش از ۱۰۰ مقاله

۰۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۸ کد : ۴۱۸۰۰ تاپ خبر عمومی
دومین کنفرانس ملی مواد نوین با سخنرانی رئیس پژوهشکده مواد نوین سرامیکی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد و رئیس این کنفرانس آغاز بکار کرد.
آغاز بکار دومین کنفرانس ملی مواد نوین در یزد/ارائه بیش از ۱۰۰ مقاله

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان یزد، دومین کنفرانس ملی مواد نوین با سخنرانی رئیس پژوهشکده مواد نوین سرامیکی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد و رئیس این کنفرانس آغاز بکار کرد.

«سید حسین میرحسینی» رئیس کنفرانس امروز چهارشنبه چهارم اسفندماه در شروع بکار این برنامه علمی که به صورت مجازی در حال برگزاریست، ضمن خیرمقدم به کلیه اساتید، دانشجویان، مدیران و صنعت‌گران و تشکر و قدردانی از همکاری مجموعه جهاددانشگاهی و دانشگاه یزد، گفت: رشته مهندسی مواد در زمینه‌های مختلف مهندسی از جمله فلزات، سرامیک‌ها، مواد الکترونیکی، مواد مغناطیسی، بایومتریال و مواد هوشمند فعالیت دارد و در حقیقت مادر رشته‌ها محسوب می‌شود زیرا در زندگی هیچ ماده‌ای وجود ندارد که به متریال و مواد ارتباط نداشته باشد.

وی با بیان این که ظهور مواد پیشرفته در اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین و پویاترین مباحث در تاریخ صنعت بین‌المللی نمود یافت، افزود: فناوری‌های مواد، همواره به‌عنوان یک زیرساخت اساسی در توسعه تمامی حوزه‌های فناوری به‌شمار رفته و به‌طور قطع گذرگاه تغییرات فناوری در قرن ۲۱، منوط به توسعه‌ی مواد پیشرفته با قابلیت‌های جدید و ارتقاء یافته است.

وی بازار پیش‌بینی شده چند صد میلیارد دلاری برای این مواد در سال ۲۰۳۰ را مبین نقش تعیین‌کننده‌ی این مواد در اقتصاد آینده‌ی جوامع توسعه یافته خواند و خاطرنشان کرد: مواد نوین که با خواص منحصر به‌فرد یا افزایش‌یافته نسبت به مواد معمولی با سرعت فزاینده‌ای در حال توسعه هستند، به عنوان مواد پیشرفته شناخته می‌شوند و توسعه فناورانه آن‌ها می‌تواند منافع بسیاری را برای جامعه به همراه داشته باشد.

میرحسینی عنوان کرد: توسعه‌دهندگان فناوری همچنان به کشف و استفاده از موادی می‌پردازند که ویژگی‌های جدید یا پیشرفته‌ای دارند که عملکرد را نسبت به محصولات و فرآیندهای معمولی بهبود می‌بخشد.

وی با بیان این که مواد پیشرفته کلید توسعه فناوری و تولید ثروت در کشورهاست، اظهار کرد: توسعه‌ی اغلب فناوری‌های پیشرفته از قبیل هوافضا، انرژی‌های تجدیدپذیر، میکروالکترونیک، زیست‌فناوری و سایر بخشهای های‌تک، در گرو دسترسی به مواد پیشرفته و فناوری‌های مرتبط با آن است و نگاهی به محدودیت‌های سال‌های گذشته کشور در دست‌یابی به برخی از این مواد، به خوبی مبین اهمیت کلیدی این حوزه است.

رئیس دومین کنفرانس ملی مواد نوین گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه مواد پیشرفته به ویژه در زمینه زیرساخت مواد پیشرفته در کشور، نیازمند مقادیر بالایی از سرمایه ثابت و همچنین انتقال فناوری‌ها به درون کشور است؛ در حقیقت کشورهای توسعه یافته، پیشرفت خودشان را مدیون توجه هر چه بیش‌تر به این حوزه و توسعه علم مواد و مواد پیشرفته هستند.

به گفته‌ی وی، در سرمایه‌گذاری کشورهای توسعه‌یافته در حوزه مواد پیشرفته این نکته قابل ذکر است که در اسناد سیاستی این کشورها اولویت و جایگاه ویژه‌ای برای این دسته از فناوری‌ها و نوآوری‌ها قائل شده‌اند و طبیعتاً منجر به تزریق منابع مناسبی هم برای توسعه این حوزه شده است. در همین راستا برنامه‌های تحقیقاتی متعددی ترتیب داده‌اند، زیرساخت‌های قابل‌توجهی فراهم کرده‌اند، محققان زیادی را به‌کار گرفتند و حتی با توجه به مخارج بالای تحقیق و توسعه در حوزه مواد پیشرفته، تقسیم کار منطقه‌ای و بین‌المللی انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: البته آمار تجمیع شده‌ای از میزان سرمایه‌گذاری‌ کشورها در تحقیق و در تولید مواد پیشرفته در دست نیست و این خودش چند علت دارد؛ یکی این‌ که اساساً حوزه مواد پیشرفته یک حوزه راهبردی برای کشورهای پیشرفته است چرا که نخستین پیامدهای فنی خود را در حوزه‌های راهبردی دفاعی و امنیتی نشان می‌دهد و طبیعتاً دولت‌ها چنین اطلاعاتی را با جزییات دقیق فاش نمی‌کنند.

میرحسینی افزود: دیگر این‌ که حوزه مواد یک حوزه عام است و سرمایه‌گذاری درباره آن در گستره وسیعی از موضوعات ممکن است تعریف شود؛ مثلاً ممکن است طرحی درباره کاهش مصرف سوخت در خودرو تعریف شود که عملاً مرتبط با تحقیق درباره مواد پیشرفته باشد یا طرحی درباره افزایش برد یک موشک تعریف شود که به توسعه یک ماده جدید بیانجامد.

وی گفت: بر همین اساس و نظر به اهمیت جایگاه مواد نوین در توسعه کشور، این کنفرانس با هدف ایجاد فضا و فرصت مناسب برای اساتید، دانشجویان و پژوهشگران برگزار می‌ شود تا یافته‌های پژوهشی خود را ارائه دهند.

رئیس پژوهشکده مواد نوین سرامیکی سازمان جهاددانشگاهی یزد افزود: این گونه رویدادها موجب ایجاد شوق و شور و نشاط در بدنه دانشگاه‌ها و خصوصاً دانشجویان می‌شود، علاوه بر این ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺻﺤﻴﺢ ﺩﻭ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﻢ ﺻﻨﻌﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ و هم‌جوار نمودن این دو بخش در کنار هم از دیگر اهداف برگزاری این رویدادهاست.

وی درخصوص وضعیت مقالات کنفرانس نیز تصریح کرد: تعداد مقالات ارسال شده ه دبیرخانه کنفرانس ۱۳۶ مقاله بوده که پس از داوری با توجه به محدودیت زمانی، تعداد ۲۶ مقاله جهت ارائه و تعداد ۸۰ مقاله به‌ صورت پوستر پذیرفته شده‌اند.

میرحسینی در پایان با بیان این که در طول کنفرانس علاوه بر ارائه مقالات، سه سخنرانی ویژه و یک کارگاه علمی توسط اساتید برای بهره‌مندی شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود، گفت: بر خود لازم می‌دانم از اساتید بزرگوار و محققانی که در برگزاری این همایش ما را یاری کردند، کمال تشکر را داشته باشم و از خداوند کمک می‌طلبیم تا ما را در مسیری که گام نهاده‌ایم، موفق کند.

گفنی است؛ سخنرانان کلیدی این کنفرانس دکتر حمیدرضا شاهوردی(لینک ورود: skyroom.online/ch/jdyazd/mmc۲)، آقای دکتر امین یوردخانی(لینک ورود: skyroom.online/ch/jdyazd/mmc۲_oral_a) و دکتر مجید پورانوری(لینک ورود: skyroom.online/ch/jdyazd/mmc۲_oral_b) هستند و کارگاه علمی نیز با حضور دکتر منصوره گنجعلی و دکتر منیره گنجعلی(لینک ورود: skyroom.online/ch/jdyazd/mmc۲) برگزار می‌شود.

پانل تخصصی ارائه مقالات سخنرانی کلاس A طبق برنامه زمان‌بندی کنفرانس از طریق لینک ورود: skyroom.online/ch/jdyazd/mmc۲_oral_a و پانل تخصصی ارائه مقالات سخنرانی کلاس B نیز طبق برنامه زمان‌بندی کنفرانس از طریق لینک ورود: skyroom.online/ch/jdyazd/mmc۲_oral_b قابل دسترسی است.

کلید واژه ها: کنفرانس ملی


نظر شما :