به همت سازمان جهاددانشگاهی یزد

مسابقات مناظره دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی با معرفی برترین‌ها پایان یافت

۰۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۴ کد : ۴۱۲۷ فرهنگی تاپ خبر عمومی
دومین دوره مسابقات مناظره دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی که به همت جهاددانشگاهی یزد برگزار شد با حضور ۱۴۰ شرکت‌کننده در قالب ۲۸ تیم از ۲۷ استان به میزبانی یزد آغاز شده بود، با معرفی تیم‌های برتر به کار خود پایان داد.
مسابقات مناظره دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی با معرفی برترین‌ها پایان یافت

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد به نقل از ایسنا – منطقه یزد، در پایان این رقابت‌ها که به مدت پنج روز در محل هتل زنبق یزد برگزار شد، تیم‌های پویش‌جهاد از مرکز علمی‌کاربردی سازمان جهاددانشگاهی تهران، تیم مازرون از مرکز علمی‌کاربردی واحد مازندران و تیم خراسان‌رضوی از مرکز علمی‌کاربردی واحد خراسان‌رضوی  به ترتیب به عنوان تیم‌های اول تا سوم برگزیده شدند. تیم یزد میزبان این دوره از مسابقات نیز به عنوان تیم اخلاق این دوره انتخاب شد.

تیم داوری سه نفره از اساتید برگزیده استان یزد، داوری مسابقات نیمه نهایی و فینال این دوره را قضاوت کردند.

دکتر «محمد صالح احمدی » رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد در مراسم اختتامیه این مسابقات اظهار کرد: براساس نظرسنجی‌های انجام شده، شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات رضایت‌ خود را از نحوه برگزاری رقابت‌ها اعلام داشتند.

وی با اعلام اطمینان نسبت به نوع قضاوت تیم‌های داوری این دوره از مسابقات، عنوان کرد: علی‌رغم کاهش حدود 25 درصدی بودجه این دوره در مقایسه با قبل، خوشبختانه مسابقات به نحو احسن و با رضایت شرکت‌کنندگان برگزار شد.

دکتر «محمدرضا پیش‌بین» مشاور عالی دانشگاه علمی و کاربردی کشور نیز در این مراسم رقابت‌های مناظره دانشجویی را متفاوت از سایر رقابت‌های فرهنگی و دانشجویی خواند و عنوان کرد: خوشبختانه سطح کمی و کیفی این دوره از مسابقات نسبت به دوره‌ی قبل رشد خوبی داشته است.

وی با تاکید بر این که دانشگاه علمی کاربردی خود را موظف به ارتقای روحیه و توانندی‌های تعاونی و ارتباطی دانشجویان خود می‌داند، گفت: این مسابقات با این هدف شکل گرفته تا دانشجویان علاوه بر تعامل در جامعه، توانایی پذیرفتن نظرات مخالف و ارائه تحلیل مناسب را کسب کنند.

این مسئول افزود:  کسب و ارتقای این مهارت‌ها که در قالب برگزاری مسابقاتی چون مناظره میسر می‌شود در هیچ کتب درسی ارائه نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر چند دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی به عنوان دانشگاه موعود انقلاب شکل گرفته اما هنوز از سایر کشورهای پیشرفته عقب هستیم و روند آموزشی ما به تبعیت از نظام اداری به سمت مدرک‌گرایی پیشرفته است به طوری که دانشگاه‌های نظری توسعه کمی بالایی داشته‌اند.

پیش‎بین با اشاره به کاهش تعداد دانشجویان ورودی به آموزش عالی در کشور، تصریح کرد: متاسفانه وضعیت اشتغال در جامعه مساعد نیست و حتی دانشجویان در حال تحصیل نیز بر این باور هستند که در بیرون از دانشگاه، شغلی در انتظارشان نیست. از این رو باید پتانسیل و توانمندی محیط کار و اشتغال را بالا ببریم.

وی با تاکید بر این که دانشگاه‌های کشورمان باید از آموزش محوری به سمت مهارت محوری و کارآفرین محوری سوق یابند، اظهار کرد: البته اهمیت همین موضوع نیز باعث افزایش استقبال دانشجویان از دانشگاه‌های علمی کاربردی و رشد ورودی‌های سال جدید این دانشگاه‌ها شده است. این در حالی است که امسال هیچ دانشجوی ورودی سال جدیدی از سوی آموزش و پرورش نبوده است.

مشاور عالی دانشگاه علمی و کاربردی کشور ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ دانشگاه‌های علمی و کاربردی، مصوب شده تا مسیر گسترش و برنامه راهبردی برای مدت پنج سال توسط مراکز اموزشی علمی و کاربردی تدوین شود.

  وی افزود: هر چند تا قبل از این مدرسان دانشگاه‌های علمی و کاربردی گزینش نمی‌شدند ولی اکنون این شرایط مهیا شده و شاهد برگزاری دومین فراخوان جذب مدرس در دانشگاه‌های علم و کاربردی کشور هستیم و این به معنی تثبیت مدرسان دانشگاه‌های علمی کاربردی به عنوان یکی از ارکان اصلی این دانشگاه‌ها است.

پیش بین در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که 60 تا 70 درصد واحدهای ارائه شده در این دانشگاه به صورت عملی و کارگاهی ارائه می‌شوند، گفت: حتی رشته‌های علوم انسانی مانند حقوق نیز همانند رشته‌های فنی و مهندسی به صورت مهارتی ارائه می‌شوند.

وی با بیان این که امسال ورودی دانشگاه‌های علمی کاربردی حدود ۸۰ هزار دانشجو بوده است، گفت: با روند کنونی، در سال آینده حدود ۲۰۰ هزار دانشجو به عنوان ورودی‌های این دانشگاه و از سوی آموزش و پرورش و هنرستان‌ها پذیرش خواهیم کرد.

این مسئول احیای رشته‌های دانشگاهی علمی و کاربردی و مهارتی را یادآور شد و تصریح کرد: خوشبختانه دانشگاه‌های علمی و کاربردی زمینه اشتغال بیش از ۷۰ درصد از دانش آموختگان خود را فراهم می‌کنند و این در حالی است که در قالب شرکت‌های دانش بنیان تا سقف ۵۰ میلیون تومان به دانش آموختگان خود تسهیلات اختصاص می‎دهد.

پیش بین در پایان افزایش این تسهیلات را منوط به افزایش جذب دانشجویان به این مراکز علمی عنوان کرد و گفت:  بخش خصوصی و دولتی باید در زمینه احیای دانشگاه‌ها و مراکز تعطیل شده، اقدام کنند.


نظر شما :