دستیابی به محصول اولیه دانش فنی و تولید زخم‌پوش هیدروفایبر در جهاددانشگاهی/ برنامه‌ریزی برای اخذ مجوزها و تجاری‌سازی محصول

۲۸ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۴ کد : ۳۳۵۹۸ پژوهشی تاپ خبر
مدیر پروژه «کسب دانش فنی و تولید زخم پوش هیدروفایبر» جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه خوشبختانه این طرح تقریباً به اتمام رسیده و نمونه اولیه با کیفیت مطلوب تولید شده است گفت: در حال حاضر برای اخذ مجوزها و تجاری‌سازی محصول در حال برنامه‌ریزی هستیم.
دستیابی به محصول اولیه دانش فنی و تولید زخم‌پوش هیدروفایبر در جهاددانشگاهی/ برنامه‌ریزی برای اخذ مجوزها و تجاری‌سازی محصول

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد؛ ظرفیت‌ها و توان بالای این نهاد در انجام پروژه‌های فناورانه سبب شد تا در دوسال گذشته با اعتماد و حمایت مقام معظم رهبری و مساعدت مجلس و دولت، اجرای 41 طرح فناورانه توسط این نهاد آغاز شود، طرح‌هایی که از ابتدای سال جاری اجرای آن‌ها شدت بیشتری گرفت، به‌گونه‌ای که  تا پایان سال جاری شاهد به ثمر نشستن بسیاری از آن‌ها خواهیم بود.
 از ویژگی‌های عمده این طرح‌ها که در حوزه‌های فنی مهندسی و علوم پایه؛ کشاورزی و منابع طبیعی و  علوم پزشکی اجرا می‌شوند، بی‌نیاز کردن کشورمان به دانش خارجی و باور توان داخلی و تقویت روحیه ما می‌توانیم در عبور از موانع است.

در همین راستا در آستانه 16 مرداد ماه، چهل و یکمین سالگرد تشکیل این نهاد با برخی از مدیران طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی به گفت‌وگو نشستیم که در همین رابطه مصاحبه با دکتر مژده عزیزی مدیر پروژه «کسب دانش فنی و تولید زخم‌پوش هیدروفایبر» از نظر می‌گذرد.

***

دکتر عزیزی مدیر پروژه «کسب دانش فنی و تولید زخم‌پوش هیدروفایبر» جهاددانشگاهی و مدیر گروه بیومواد سرامیکی پژوهشکده مواد نوین سرامیکی جهاددانشگاهی یزد آخرین وضعیت اجرای این پروژه فناورانه توسط جهاددانشگاهی را تشریح کرد و گفت: با دستیابی به محصول اولیه دانش فنی و تولید زخم‌پوش هیدروفایبر در حال برنامه‌ریزی برای اخذ مجوزها و تجاری‌سازی محصول هستیم.

دکتر عزیزی که دارای مدرک دکترای مهندسی مواد است از سال 94 به‌عنوان کارشناس پژوهش در سازمان جهاددانشگاهی مشغول به کار شد و از سال 95 به‌عنوان عضو هیات علمی مشغول به فعالیت است در رابطه با طرح «کسب دانش فنی و تولید زخم‌پوش هیدروفایبر» اظهار کرد: زمینه فعالیت گروه بیومواد سرامیکی پژوهشکده مواد نوین سرامیکی جهاددانشگاهی یزد در محورهای زخم‌پوش‌های مدرن، ساخت قطعات پزشکی با دستگاه چاپگر سه بعدی و داربست‌های زیستی است. تاکنون چندین طرح شاخص در زمینه زخم‌پوش‌های مدرن و ساخت قطعات پزشکی توسط این گروه به انجام رسیده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر، مدیریت طرح فناورانه «دست‌یابی به دانش فنی تولید زخم‌پوش‌های هیدروفایبر» را بر عهده دارم که از اوایل سال 98 شروع شده و خوشبختانه با تخصص و همت اعضای تیم به محصول اولیه دست یافتیم.

دکتر عزیزی با اشاره به این‌که زخم‌پوش‌های هیدروفایبر از زخم‌پوش‌های مدرن و پرکاربرد در زمینه درمان انواع زخم‌ها به‌ویژه زخم‌های مزمن و ترشحات نسبتاً بالا می‌باشند، اظهار کرد: اکثر این محصولات ساخت شرکت‌های آمریکایی و اروپایی است و تکنولوژی ساخت آن تلفیقی از تکنولوژی هیدروفایبر و هیدروکلوئید است که نسبتاً سری است. کشور ایران هنوز به تکنولوژی ساخت آن دست نیافته است و محصولات موجود در کشور وارداتی بوده که هزینه گزافی دارند. با توجه به موارد ذکر شده، هدف رسیدن به این تکنولوژی و تولید محصولات داخلی با کیفیت مشابه محصولات خارجی و رسیدن به خودکفایی است.

مدیر گروه بیومواد سرامیکی پژوهشکده مواد نوین سرامیکی جهاددانشگاهی یزد در رابطه با مشکلات و موانعی پیش‌ روی به سرانجام رسیدن اجرای این طرح گفت: بحث تحریم جهت تأمین مواد اولیه مورد نیاز و همچنین نبود یک سری امکانات و تجهیزات یکی از مشکلات پیش روی طرح است که با درایت و تجارب اعضای متخصص تیم و جایگزینی تکنیک مناسب جهت تولید، مرتفع شد.

وی بیان کرد: خوشبختانه این طرح تقریباً به اتمام رسیده و نمونه اولیه با کیفیت مطلوب تولید شده است و در حال حاضر جهت اخذ مجوزها و تجاری‌سازی محصول در حال برنامه‌ریزی هستیم.

دکتر عزیزی در پایان اظهار کرد: امید است با مدیریت صحیح و پیگیری‌های مجدانه، پروژه‌های فناورانه بیشتری تعریف و در دست اجرا قرار گیرد و از تحریم‌ها برای رسیدن به استقلال استفاده کنیم و دست اجنبی و استکبار از مملکتمان قطع شود.


نظر شما :