رییس سازمان جهاددانشگاهی یزد: دانش و فناوری‌ پراکنده کشور باید در جهت رفع نیازهای ملی استفاده شود

۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۰ کد : ۲۸۷۳۰ پژوهشی تاپ خبر عمومی
رییس جهاددانشگاهی استان یزد با بیان این که عزم کشور دستیابی به اقتصاد متکی بر دانش است، گفت: باید ساز و کارها در جهت استفاده بیش‌تر از دانش و فناوری پراکنده کشور جهت رفع نیازهای ملی و حل مسائل استفاده شود.
رییس سازمان جهاددانشگاهی یزد: دانش و فناوری‌ پراکنده کشور باید در جهت رفع نیازهای ملی استفاده شود

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی یزد؛ «فاطمه سعادتجو» در مراسم افتتاحیه مجازی نخستین کنفرانس ملی مواد نوین که امروز دوازدهم اسفندماه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین تحولات جهان آینده، بحث توسعه مبتنی بر دانش است که شکل جدیدی از اقتصاد نوین را در جامعه بشری، بوجود خواهد آورد و جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با این رویکرد و براساس سند چشم‌انداز توسعه ۲۰ ساله کشور، برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را با محوریت دانایی و دانش اجرا می‌کند.

وی با بیان این که عزم کشور بر آن است که بتواند از یک اقتصاد متکی بر منابع طبیعی به یک اقتصاد متکی بر دانش دست پیدا کند، گفت: امروز دانش و فناوری قدرت اصلی کشورها به حساب می‌آیند و لذا ساز و کارها باید به طریقی باشند که هر چه بیش‌تر از دانش و فناوری پراکنده در کشور و جهان برای رفع نیازهای ملی و حل مسائل کشور استفاده شود.

سعادتجو عنوان کرد: سازمان جهاددانشگاهی استان یزد سرلوحه فعالیت‌های خود را گسترش روحیه تحقیق و بهره‌برداری از یافته‌های پژوهشی، ارتقای سطح علمی خدمات تخصصی، ارتقاء و توسعه آموزش‌های علمی، مهارتی، کاربردی و شغل محور و همچنین توسعه برنامه‌های فرهنگی قرار داد.

وی افزود: با توجه به تأکید برنامه‌های سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در حیطه مواد نوین و نیز با توجه به قرار گرفتن فناوری‌های نوین در اولویت‌های الف سند جامع علمی کشور و نقش همه‌جانبه این فناوری در عرصه‌های مختلف جامعه و نیز پتانسیل‌ها و توانایی‌های علمی، پژوهشی و صنعتی موجود در استان یزد، جهت نیل به ارتباط منسجم‌تر و انجام طرح‌های بزرگ با هدف تولید فناوری، سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد در سال ۱۳۹۶ با اخذ مجوز اقدام به راه‌اندازی پژوهشکده مواد نوین سرامیکی کرد.

وی خاطرنشان کرد: این پژوهشکده در زمینه مواد های‌تک در حوزه سرامیک‌های مهندسی فعالیت دارد و تلاش کرده است که با تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، علم را به ثروت تبدیل کند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد در پایان نیز ضمن تشکر از مدیران جهاددانشگاهی و مدیران استانی به ویژه استاندار و رئیس دانشگاه یزد جهت همکاری و حمایت برای برگزاری این کنفرانس، ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس بتواند در جهت رشد و توسعه فناوری در کشور گام مؤثری بردارد.

«ولی درهمی» معاون پژوهشی دانشگاه یزد نیز در این مراسم به صورت ویدئو کنفرانسی اظهار کرد: صنعت مواد نوین سرامیکی جزو صنایع پیشرو کشور خصوصاً در یزد به شمار می‌آید.

وی با بیان این که یکی از نیازهای ما در حوزه صنعت توجه به مسائل پژوهشی و پژوهشگاهی است، گفت: البته با وجود جهت‌گیری‌های مناسب وزارتخانه و دانشگاه‌ها، حرکت مطلوبی را کارافرینی و ثروت‌آفرینی نمی‌بینیم و این مگر با ارتباط صنعت و دانشگاه ممکن نیست.

درهمی تاکید کرد: لازم است که برگزارکنندگان این کنفرانس توجهی به حوزه خاک هم داشته باشند، ضمن این که برگزاری میزگردی در این حوزه با موضوع آینده پژوهی نیز ضروری است.

یاداور می‌شود؛ نخستین کنفرانس ملی مواد نوین به منظور اشتراک ایده‌ها و یافته‌های پژوهشی و تبادل نظر اساتید، محققان و صنعت‌گران این حوزه ۱۲ و ۱۳ اسفندماه در پژوهشکده مواد نوین سرامیکی جهاددانشگاهی یزد یه صورت مجازی در حال برگزاری است.


نظر شما :