برگزاری میزگرد «گردشگری مذهبی، عوامل موثر و چالش‌های پیشرو»

۰۵ آبان ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۵ کد : ۲۸۰۹ فرهنگی عمومی
توسط ایکنای یزد و با حضور اعضای کمیته گردشگری مذهبی ـ معنوی استان برگزار شد
برگزاری میزگرد «گردشگری مذهبی، عوامل موثر و چالش‌های پیشرو»

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد، محمدمهدی رجایی‌فرد، مسئول کمیته گردشگری مذهبی - معنوی استان یزد در میزگرد «گردشگری مذهبی، عوامل موثر بر آن و چالش‌ها» در محل ایکنا یزد اظهار کرد: این کمیته فعالیت خود را از ۱۵ سال قبل تحت عنوان گردشگری مذهبی ـ معنوی سارمان میراث فرهنگی و به طور رسمی از ۳ سال قبل آغاز کرده است.
وی ادامه داد: طی این مدت قالبی شکل گرفت که دوستان و علاقه‌مندان به کار گردشگری اعم از دفاتر تور و خدمات مسافرتی، دبیرخانه یزد حسینیه ایران، روحانیان جامعه‌المصطفی(ص) قم و دوست داران بحث گردشگری در این کمیته عضو شوند.
رجایی فرد افزود: فعالیت رسمی این کمیته با دو هدف اصلی در راستای دو دیدگاه اسلام ستیزی و ایران هراسی دنبال می‌شود و متأسفانه دشمن در سال های متمادی در این دو حیطه به شدت و جدی در حال فعالیت است.

دشمن ایران‌هراسی و اسلام‌ستیزی را رواج می‌دهد.
رجایی فرد افزود: دشمنان دین اسلام را دین نا أمن و همراه با فعالیت‌های داعش گونه جلوه می‌دهند و آن چیزی که اسلام ناب محمدی(ص) و سیره پیامبر بوده را پنهان می‌کنند.

این کارشناس گردشگری مذهبی معنوی با اشاره به اینکه در پروژه ایران‌هراسی نیز دشمنان کشور، ایران را ناأمن معرفی می‌کنند، گفت: از گردشگران می‌خواهند که به ایران سفر نکنند تا کسی با فرهنگ و تمدن ما آشنا نشود، البته یک سری جلوه‌های منفی که به صورت نادر و شاید در هر کشور دیگری نیز اتفاق بیفتد را بزرگ می‌کنند و به ویژه روی آن کار می‌کنند تا یک گردشگر خارجی ترس داشته باشد به ایران سفر کند.
رجایی فرد با اشاره به اینکه وقتی یک گردشگر خارجی وارد ایران می شود ما از آن به عنوان سفیر فرهنگی یاد می کنیم، چرا که در سفر به ایران، جلوه خوب این کشور أمن را می بیند و ایران را کشوری که دارای صلح است، مشاهده می کند گفت: با حضور گردشگر در مراسم های مذهبی، جلوه های ناب اسلام، همراهی همه مردم و آحاد جامعه را می بیند و اینکه همه برای هدف مشترک و امام حسین (ع) عاشقانه و بدون دریافت هیچ هزینه ای فعالیت می کنند، متوجه قیام امام حسین (ع) می شود.
آشنایی گردشگر با قیام امام حسین(ع) در قالب برگزاری کارگاه
وی ادامه داد: گردشگران با حضور در کارگاه‌های مرتبط، با امام حسین(ع) و قیام ایشان آشنا می‌شوند و پیام صلح و ایثار را دریافت می‌کنند و اینکه امام حسین در مقابل یک سپاه بزرگ ایستادگی کردند و شاید در اینجاست که تأثیرات معنوی روی گردشگران خارجی شروع می‌شود و این تأثیر باعث می‌شود که گردشگر به عنوان یک سفیر فرهنگی در کشورش به تبلیغ فرهنگ ایران و دین اسلام بپردازد و نهایتا در سال‌های آینده تعداد بیشتری گردشگر خارجی در این ایام به ایران و یزد سفر خواهند کرد.
مسئول کمیته گردشگری مذهبی - معنوی یزد، با اشاره به اینکه اقدامات کمیته صرف ایام محرم بسنده نمی‌شود، افزود: برنامه‌های خاصی در طول سال شامل شش ماه اول سال و شش ماه دوم سال در نظر گرفته می‌شود که شامل اعیاد و جشن‌ها، عزاداری‌های ایام محرم و صفر خواهد شد.
رجایی فرد با اشاره به آمار رسمی از تعداد گردشگرانی که در طی این چند سال در برنامه‌های کمیته حضور داشته‌اند، بیان کرد: در سال ۹۵، ۶۸۲ نفر گردشگر از ۲۸ کشور جهان در برنامه ها حضور داشتند که این آمار در سال۹۶ به ۹۱۵ نفر از ۳۳ کشور دنیا رسید.
حضور ۱۲۳۵ گردشگر در دهه اول محرم در یزد/ رشد ۳۵ درصدی 
وی ادامه داد: امسال با توجه به پیش بینی ما مبنی بر کاهش تعداد گردشگر با توجه به مناسبات سیاسی و تبلیغات نادرست علیه ایران، انتظار کاهش این درصد را داشتیم ولی شاهد رشد ۳۵ درصدی حضور گردشگران و تعداد ۱۲۳۵نفر از۲۲ کشور دنیا در ایام ۱۰ روز اول محرم بودیم.
رجایی فرد افزود: امسال گردشگران با حضور در ۶ برنامه کمیته که در قالب ۱۳ حسینیه انجام شد شرکت کردند و با برنامه ها آشنا شدند و همچنین تعدادی از گردشگران مدت اقامت در یزد را تمدید کردند تا بتوانند در بقیه برنامه ها شرکت کنند البته ۳ گروه خاص از کشورهای اسپانیا، فرانسه و ترکیه صرفاً برای مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی به یزد سفر کردند.
مسئول کمیته گردشگری مذهبی- معنوی استان یزد گفت: ما در این کمیته از گردشگران خارجی درخواست کردیم که پوشش مناسبی در مراسم داشته باشند که هم باعث احترام به جامعه محلی خواهد بود و هم خود گردشگران حس بهتری خواهند داشت و اینکه مردم محلی با آغوش باز پذیرای گردشگران خواهند بود و تأثیرات فرهنگی نیز به دنبال داشت.

رضا بهادری، مسئول برنامه ریزی و روابط بین‌الملل کمیته گردشگری مذهبی، معنوی استان یزد نیز در این میزگرد اظهار کرد: حدود ۱۵ سال قبل اقدامی در استان مبنی بر فعالیت این کمیته شکل گرفت و با توجه به اینکه در ماه محرم گردشگرانی بودند که در برخی از مراسم های مذهبی به صورت نا آگاهانه شرکت می‌کردند که بعضاً با پوشش نامناسب و... انجام می‌شد تصمیم گرفته شد علاوه بر راهنمای گردشگر، از طریق اشاعه فرهنگ عاشورا ارادت خود را به اهل بیت نشان دهیم که در ابتدا کمیته با تعداد اندکی فعالیت خود را آغاز و سپس افرادی زیادی شامل راهنمایان، هتل داران، یزد حسینیه ایران و افراد دیگر نیز به این کمیته پیوستند و در حال حاضر بعد از حدود ۱۵ سال فعالیت، این کمیته نزدیک ۶۰- ۷۰ نفر عضو دارد.
روند رو به رشد گردشگری مذهبی/ برخورداری استان یزد از جایگاه ویژه
وی با اشاره به کار علمی انجام شده در کمیته گردشگری معنوی با موضوع گردشگری معنوی و تأثیر آیین های مذهبی- فرهنگی در دیدگاه گردشگران گفت: گردشگری معنوی کلی است و گردشگری مذهبی جزئی از آن حساب می شود و امروزه در دنیا گردشگری معنوی روند روبه رشدی دارد و تعریف آن عملاً بازدید گردشگران غیر مذهبی که متعلق به یک دین است، از مراسم و آیین های سایر ادیان است.
بهادری افزود: وقتی گردشگران خارجی، اروپایی و آسیای شرقی که مسلمان نیستند یا مربوط به ادیان دیگرند و یا حتی دین ندارند به ایران سفر می کنند و از مساجد مسلمانان دیدن می کنند، تحت تأثیر شکوه مساجد قرار می گیرند و حالت معنوی به آن ها دست می دهد.
مسئول برنامه ریزی و روابط بین الملل کمیته گردشگری مذهبی، معنوی استان یزد تصریح کرد: ما اکنون در ایران تنوع خوبی از مذاهب و اماکن آنها داریم، به خصوص درباره دین اسلام مساجد، امامزادگان و تنوع مراسم در آن ها و پتانسیل خوب و بالایی برای تور گردشگری معنوی وجود دارد که امیدواریم مسئولین میراث فرهنگی کشور و استان و سازمان تبلیغات توجه ویژه و بیشتری به آن داشته باشند.
گردشگری مذهبی قدمتی به درازای تاریخ ایران دارد
سیدمحمد جعفر میرجلیلی، کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این میزگرد گفت: گردگشری مذهبی شاخه ای از گردشگری است که زیر مجموعه گردشگری فرهنگی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در ایران ادیان و مذاهب مختلفی وجود دارد لذا از جایگاه ویژه ای در بحث گردشگری در جهان برخوردار است افزود: از قدیم الایام در یزد ادیان در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته و دارند و همچنین مراکز و جاذبه های گردشگری مذهبی در ایران پایدار و همچنان باقی است.
میرجلیلی ادامه داد: به دلیل تمدن ها و ادیان مختلف و حتی کتب زیادی در مورد نحله ها و فرق ها نشان از جایگاه ویژه کشور ما در جهان است و در تاریخ ایران، گردشگری مذهبی قدمتی به درازای تاریخ ایران دارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ایران جاذبه های مخنلف فرهنگی و مذهبی از جمله امامزاده ها، مساجد، حسینیه ها و تکایا دارد که باعث شده جایگاه خاصی داشته باشد حتی اسامی استان ها در طول تاریخ براساس گردشگری مذهبی شکل گرفته و از این لحاظ نیز قابل توجه است.
میرجلیلی گفت: گردشگری مذهبی شاخه ای از گردشگری است و طبیعتا هر چه در گردشگری و رونق آن موثر باشد در گردشگری مذهبی نیز تاثیرگذار خواهد بود و با توجه به ویژگی های خاص و منحصر به فرد که گردشگری مذهبی دارد و همچنین علایق و احساسات گردشگر در این نوع دخیل است، موارد خاص بیشتر اثر دارد.


( ۱ )

نظر شما :