با هدف تقویت روحیه خودباوری؛

شانزدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» آغاز می‌شود

۰۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۴ کد : ۲۴۹۳۶ فرهنگی تاپ خبر
رحیم یعقوب زاده رییس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران گفت: طرح ملی ایران مرز پرگهر هر ساله ویژه دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور به منظور آشنایی آن ها با مواریث فرهنگی، تمدنی و طبیعی، پروژه های ملی و توانمندی‌های صنعتی، اقتصادی، علمی- آموزشی و زیربنایی کشور انجام می‌شود.
شانزدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» آغاز می‌شود

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، رحیم یعقوب زاده رییس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران و رییس طرح ملی «ایران، مرز پر گهر»گفت: طرح ملی ایران مرز پرگهر با هدف تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار «ما می‌توانیم» هر ساله ویژه دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور به منظور آشنایی آن ها با مواریث فرهنگی، تمدنی و طبیعی، پروژه های ملی و توانمندی‌های صنعتی، اقتصادی، علمی- آموزشی و زیربنایی کشور انجام می شود.

یعقوب زاده ادامه داد: این طرح از سال 1384 تا پایان سال تحصیلی 1398 طی پانزده دوره در سراسر کشور برگزار شده است و اردوهای شانزدهمین دوره به علت شرایط ناشی از شیوع کرونا و مصوبات کمیتة‌ گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی کرونا مبنی بر محدودیت اجرای اردوهای دانشجویی، برگزار نخواهد شد و نظر به اهمیت تداوم طرح از سویی و حفظ سلامتی دانشجویان و رعایت مقررات جاری کشور از سویی دیگر، مقرر شد تا «تولید محتوا» محور اصلی اجرای این دوره از طرح در اَشکال فیلم، تصویر و مکتوب باشد که طی آن دانشگاهیان با مقاصدی که اردوهای ایران مرز پرگهر در آن برگزار می‌شد، اعم از مواریث تاریخی و طبیعی و دستاوردهای فناورانه کشور آشنا شوند.

وی تولید محتوای فاخر برای آشنایی دانشگاهیان با آثار و مواریث فرهنگی و طبیعی و نیز پروژه های صنعتی و فناورانه سراسرکشور در راستای افزایش خودآگاهی، خودباوری ملی و شناخت و صیانت از میراث طبیعی را از اهداف اصلی طرح برشمرد.

رییس طرح افزود: اردوهای "ایران مرز پرگهر" که به همت همکاران جهادگر در جهاددانشگاهی و مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران پانزدهمین دوره خود را پشت سر گذاشته است، از طرح‌های فرهنگی برجسته ای است که مورد‌استقبال خوب دانشجویان قرار گرفته است و در این دوره از طرح نیز 30 واحد جهاددانشگاهی مشارکت خواهند داشت.

در ادامه زینب یوسفی دبیر طرح با اشاره به جزییات آن گفت: تاکنون در طراحی و اجرای "اردوهای ایران مرز پرگهر" تلاش می شده است تا با ارائه مدلی مناسب از بازدید علمی و متناسب با رشته های تحصیلی، دانشجویان از مقاصد طبیعی، بناهای فرهنگی و تاریخی و پروژه های صنعتی بازدید نمایند تا شناختی به صورت رودررو و بی واسطه با ابعاد مختلف سرزمینی ایران شکل گیرد اما با توجه به شرایط حاکم در این دوره و شیوع بیماری کرونا و محدودیت در اجرای اردوهای دانشجویی مقرر شد طرح مذکور با سه رویکرد معرفی اماکن و مجموعه‌های علمی، صنعتی و فناورانه، مقاصد گردشگری فرهنگی و مقاصد طبیعت‌گردی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه توضیحات اجمالی گفت: تلاش بر این خواهد بود تا با فهرست برداری، تصویربرداری و مستندکردن بر مبنای نظامی مشخص که برای‏ تولید محتوای موضوعات فرهنگی و صنعتی کاربرد دارد، تصاویر و داده هایی از مقاصد موردبازدید طرح "ایران مرز پرگهر" فراهم آید تا نهایتاً به صورت کتاب نفیس ایران مرز پرگهر چاپ شود و در اختیار علاقه‌مندان و فعالان قرار گیرد.

یوسفی افزود در تولید محتوای طرح سعی شده است مقاصدی که در سطح ملی و استانی ویژگی های متمایزی همچون کارآفرینی، اشتغالزایی بالا، کیفیت تولید و نیز صادرکنندگان نمونه ملی در سطح خاورمیانه و فراملی انتخاب و معرفی شوند.

وی در پایان با ابراز امیدواری از طرح گفت: امیدواریم تداوم در اجرای با کیفیت طرح زمینه‌ساز اتفاقات خوب آینده باشد که ضمن آشنایی دانشجویان با هویت های اصیل در برابر هویت های کاذب و گاه مخرب، اعتماد به نفس آنها را برای ساختن ایران امروز بر پایۀ دستاوردهای ایران دیروز ایجاد می کند. 

دبیر طرح در پایان گفت: زمان اجرای طرح نیمه دوم سال 1399 می باشد و به صورت معمول اختتامیه آن در اسفندماه برگزار خواهد شد که طی آن از واحدهای برگزیده، دستگاه‌های برتر همکار و دانشجویان نمونه شرکت‌کننده تقدیر می‌گردد. علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال تلگرامی مرکز به آدرس @ISTTA و اینستاگرام به آدرس ISTTA.IR مراجعه نمایند.


نظر شما :