رییس جهاددانشگاهی در همایش طریق جاوید تاکید کرد؛ الگو بودن جهاددانشگاهی برای کشورهای اسلامی/ بیداری و ایجاد خودباوری نسل جوان توسط امام(ره)

۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۲ کد : ۲۴۰۰۵ تاپ خبر عمومی
همایش ملی (نهمین دوره اردوی فرهنگی- آموزشی) طریق جاوید با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و جمعی از دانشجویان، صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور امروز ۲۹ مهرماه به‌صورت آنلاین از سوی مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت‌فقیه و انقلاب اسلامی وابسته به جهاددانشگاهی آغاز به کارکرد.
رییس جهاددانشگاهی در همایش طریق جاوید تاکید کرد؛ الگو بودن جهاددانشگاهی برای کشورهای اسلامی/ بیداری و ایجاد خودباوری نسل جوان توسط امام(ره)

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، امروز 29 مهرماه در اولین روز  همایش ملی (نهمین دوره اردوی فرهنگی- آموزشی) طریق جاوید که با محوریت «انقلاب اسلامی و مقاومت؛ بیداری مستضعفان جهان»  به‌صورت آنلاین در دفتر معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی آغاز به کارکرد و به مدت دو روز نیز ادامه دارد اظهار کرد: اگر به سال‌های قبل از انقلاب برگردیم، می‌بینیم که  دوران غفلت مسلمانان جوامع غربی به توسعه علمی بسیار خوبی دست پیدا کردند، اما برای این توسعه نیاز به منابع طبیعی داشتند و استعمار کشورها یکی از راه‌هایی بود که این نیاز آنها را برطرف می‌کرد. هرچقدر پیشرفت علم بیشتر می‌شد این نیاز روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کرد و بعدتر در مقاطعی استعمار مستقیم جوابگوی نیاز آنها نبود چراکه ارزش‌افزوده علم و فن در محصول نظامی و غیرنظامی بسیار زیاد شده بود. لذا تصمیم گرفتند حاکمان دست‌نشانده در کشورهای مستعمره داشته باشند و در مراکز علمی بنشینند و کار را دست بگیرند و توسعه علمی و فناورانه را پیش ببرند. 

وی بابیان اینکه آن زمان ما دانشجوی بودیم و این موضوع را به‌خوبی درک می‌کردیم ادامه داد: برای مثال اگر من در یک دانشکده فنی درس می‌خواندم باید نهایتاً یک مونتاژکار خوبی می‌شدم و جوامع غربی هم با توسعه علمی و فناورانه خود به این نتیجه رسیده بودند که صنایع آنها نیاز به نیروهایی از این کشورها دارد. رفته‌رفته غرب تصمیم گرفت دانشجویان ما  را برای ادامه تحصیل به خارج از کشور ببرد و سپس با رفاهی که برای آنها ایجاد کرده‌اند آنها را همان‌جا نگه‌دارند و جذب کنند.

رییس جهاددانشگاهی اظهار کرد: شروع انقلاب اسلامی و پیروزی آن به رهبری امام خمینی(ره) و بیداری‌ای که درزمینه‌ی خودباوری امام(ره) در نسل جوان این مملکت ایجاد کرد و آن حرف معروف امام «که اگر بخواهیم می‌توانیم» برای نسل جوان ما بسیار انگیزه زیادی بود که به دنبال این باشند که مشکلات و عقب‌ماندگی‌ها را رفع کنند.

وی افزود: در جوامع دانشگاهی ما و در میان بچه‌های انقلابی مسلمان و معتقد طرفدار انقلاب این حرف مطرح بود که حال که انقلاب پیروز شده است، چه‌کاری باید انجام دهیم که این عقب‌ماندگی کشور را جبران کنیم و الگوسازی خوبی انجام دهیم.

دکتر طیبی با اشاره به این‌که تشکیل جهاد سازندگی این فکر را به وجود آورد که شاید ما هم یک نهادی را به وجود بیاوریم که درزمینه‌ی علمی و فناورانه بتواند الگوسازی‌های خوبی در کشوران جام دهد، گفت: تشکیل نهاد فرهنگی، عملی و فناورانه جهاددانشگاهی در سال 1359 حاصل همان‌ دم مسیحایی امام(ره) بود که در جوان‌های کشور درزمینه‌ی ایجاد روحیه خودباوری و لزوم عدم وادادگی درزمینه‌ی توسعه علمی و فناورانه دمیده شد و این‌که ما هم خودمان می‌توانیم تولید علم کنیم و در مرز علم حرکت کنیم و علم خود را تبدیل به فن کنیم و این فن ما مبنای اقتدار اقتصادی و اقتدار دفاعی کشور باشد.

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر این‌که امروز بعد از 40 سال که از عمر این سازمان می‌گذرد اثبات کردیم که در پیشرفته‌ترین علوم می‌توانیم در مرز علم و فناوری حرکت کنیم، ادامه داد: کار ما در زمینه تولید سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان همین بحث است که در مرز علم حرکت کردیم و علم را تبدیل به فن کردیم و امروز این فن در حال استفاده شدن است. کاری که امروز ما در زمینه درمان پارکینسون می‌کنیم حرف نوی ما برای دنیا است که ما می‌توانیم حرف نو برای دنیا داشته باشیم والان درمان پارکینسون فاز آزمایشگاهی و حیوانی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و وارد فاز انسانی شده و به همین شکل در حوزه‌های صنعتی، نفت، گاز و پتروشیمی اثبات کردیم توان تولید بهترین فناوری راداریم.

وی گفت: اقتصاد ما می‌تواند دانش‌بنیان و متکی بر توسعه علمی و فناورانه باشد، اما همچنان از این الگوسازی‌های خوبی مانند جهاددانشگاهی استفاده نمی‌شود. حضرت امام(ره) مسبب این حرکت بزرگ بود و این الگو تحقق پیدا کرد. این مختص جمهوری اسلامی نیست و همه کشورهای اسلامی می‌توانند از این الگو بهره بگیرند. آنچه را که امام(ره) گفت اقدام پذیر شد آن‌هم به‌واسطه نهادی که مولود مبارک انقلاب اسلامی است. در حال حاضر در حال نیز انجام بزرگ‌ترین پروژه‌های کشور با حمایت مستقیم مقام معظم رهبری هستیم.


تاسیس باشگاه دانشجویان علاقه‌مند به مباحث انقلاب اسلامی و ولایت‌فقیه 

 در ادامه این همایش دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در سخنانی بابیان اینکه اگر دانشجویان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقش داشتند در تداوم و ادامه حیات آن نیز نقش خواهند داشت اظهار کرد: تأکید ما در جهاددانشگاهی و مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت‌فقیه و انقلاب اسلامی؛ بازگشت به گفتمان اصیل حضرت امام است که می‎تواند راه‌حل بسیاری از مشکلات امروز ما باشد. اگرچه متأسفانه همچنان بسیاری از مباحث و مسائل فرهنگی در جامعه مغفول مانده است.

وی اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا و مشکلات آن در کشور تاکید کرد: در این مدت جهاددانشگاهی سعی کرده از ظرفیت فضای مجازی برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی خود استفاده کند، زیرا اگر بتوانیم نسل جوان را که از فضاهای انقلابی دور هستند را به این مسیر هدایت کنیم قطعاً نتایج خوبی حاصل خواهد شد.

دکتر علیزاده افزود: در جهاددانشگاهی و در حوزه فرهنگی تلاش داریم در کنار مباحث علمی فضایی ایجاد کنیم که با استفاده از هنر، ادبیات، نمایش و ... به گسترش مفاهیم فرهنگ انقلاب اسلامی و حضرت امام کمک کنیم و در این زمینه سعی داریم به طبقه‎ای از دانشجویان که مراتب تحصیلی بالاتری دارند اهمیت بیشتری بدهیم و از حضور آنها در تولید محتواهای مناسب بهره بگیریم و اقدامات اساسی صورت بگیرد. همچنین تلاش خواهیم کرد در عرصه بین‌المللی از فضای مجازی استفاده بیشتری داشته باشیم و به معرفی گفتمان انقلاب اسلامی بپردازیم. در راستای این اهداف تلاش داریم باشگاه دانشجویان علاقه‌مند به مباحث انقلاب اسلامی و ولایت‌فقیه را تاسیس کنیم.


نظر شما :