گلرنگ؛ دانه روغنی فراموش شده

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۷ کد : ۲۲۵۸۶ پژوهشی عمومی
روغنی که از دانه گلرنگ به‌دست می آید به‌عنوان یک روغن گیاهی اشباع نشده، جزو کم ضررترین روغن‌های گیاهی است، استفاده از روغن گلرنگ بجای روغن آفتابگردان، روغن ذرت و یا روغن سویا در پخت مواد غذایی و تهیه انواع سالاد کمک شایانی به حفظ سلامت قلب و عروق می‌کند.
گلرنگ؛ دانه روغنی فراموش شده

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهدی ابراهیمی اظهار کرد: گلرنگ یا همان کاجیره با نام علمی ‌Carthamus tinctorius گیاهی بسیار ارزشمند از خانواده گل میناست که در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان به‌صورت زراعی کشت می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر هند، قزاقستان، مکزیک، آمریکا و آرژانتین مهم‌ترین تولیدکنندگان گلرنگ در جهان هستند. مهم‌ترین استفاده از گلرنگ تولید روغن از دانه‌های این گیاه است. میزان روغن دانه‌های گلرنگ با توجه به رقم مورد کاشت و شرایط منطقه‌ای که گیاه در آن رشد می‌کند، بین 23 تا 36 درصد است.

مدیر گروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: از گلبرگ‌های گلرنگ برای تولید رنگ در صنایع غذایی استفاده می‌شود، مهم‌ترین ماده رنگی گلبرگ‌های گیاه کارتامین نام دارد که مشخص‌کننده میزان رنگ دهی آن است.

ابراهیمی گفت: استفاده از گلبرگ گلرنگ به‌جای زعفران به‌عنوان رنگ خوراکی در بین مردم بسیار رایج است، گل‌های گلرنگ خاصیت محرک، مسکن و ملین دارد که به‌صورت دمنوش یا خیسانده مصرف می‌شود، تسریع گردش خون و کمک به بهبود افرادی که دچار فلج اندام هستند از دیگر خواص آن است.

روغن گلرنگ و سلامتی قلب و عروق

مدیر گروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: تخم گلرنگ گرم و خشک و مسهل است و روغنی که از این تخم به دست می‌آید به‌عنوان یک روغن گیاهی اشباع‌نشده، جزو کم ضررترین روغن‌های گیاهی است، استفاده از روغن گلرنگ به‌جای روغن آفتابگردان، روغن ذرت و یا روغن سویا در پخت مواد غذایی و تهیه انواع سالاد کمک شایانی به حفظ سلامت قلب و عروق می‌کند.

ابراهیمی عنوان کرد: سه ویژگی ممتاز روغن گلرنگ که آن را به روغنی محبوب در طبخ مواد غذایی تبدیل کرده شامل حضور اسیدهای چرب اشباع‌نشده، طعم ملایم و پایداری در دماهای بالا است، این روغن از نظر طعم و رنگ شباهت زیادی به روغن آفتابگردان دارد، این روغن در دماهای پایین پایداری مناسبی دارد و در هنگام طبخ نیز بوی دود ایجاد نمی‌کند.

وی گفت: استفاده از روغن گلرنگ به کاهش وزن و کاهش تجمع چربی در بدن کمک می‌نماید، این روغن همچنین تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در کاهش مقاومت به انسولین که در اثر چربی بالا به وجود می‌آید داشته و به دلیل دارا بودن چربی‌های ساده و غیر ساده اشباع‌نشده کاربردهای فراوانی در صنایع غذایی دارد.

میزان ویتامین E در روغن گلرنگ از روغن‌زیتون بالاتر است

مدیر گروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: میزان ویتامین E در روغن گلرنگ از روغن‌زیتون هم بالاتر است و در بهبود و جلوگیری از تصلب شرایین، چربی خون و بیماری‌های قلبی بسیار موثر است.

ابراهیمی ادامه داد:  همچنین به دلیل عدم بروز آلرژی در افراد، استفاده از روغن گلرنگ در تولید مواد آرایشی نیز بسیار مورد استقبال قرارگرفته و در طب سنتی و طب شرقی از روغن گلرنگ برای معالجه نوروپاتی، زخم‌های آبله‌مرغان و همچنین بی‌حسی و سوزن سوزن شدن اندام‌ها استفاده می‌شده است.

به گفته وی، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از روغن گلرنگ در کمک به ساخت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان نیز موثر است، محافظت از کبد، خواص آنتی‌اکسیدانی، خواص ضد دیابت و چاقی، کمک به تقویت پوست و خواص ضد سرطانی، کمک به بهبود متابولیسم بدن از دیگر مزایای استفاده از روغن گلرنگ در رژیم غذایی افراد جامعه است.


( ۳ )

نظر شما :