رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی: سرمایه های فرهنگی، مزیتی مهم در رقابت بین کشورهاست
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از سینا پرس، داراییهای نرم و فرهنگی، جایگاه و اقتدار کشورها را در عرصههای مختلف ملی و بینالمللی رقم میزند.
معاون رییس جهاد دانشگاهی با بیان این مطلب که در آینده نزدیک جایگاه و اقتدار ملت ها را بنیه و داراییهای نرم و فرهنگی آن ها مشخص خواهد کرد، گفت: پیشرفتهای شگرف علوم و فناوریهای سخت در طول قرن بیستم، به شکوفایی اقتصادی جوامع پیشرفته انجامید و نیازهای ذاتی بشر را تا آنجا اغناء کرد که بتواند به نیازهای عالیتر (نیازهای روحی و روانی) خود بپردازد.
رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان ، در ادامه افزود: پاسخگویی به این نیازها مستلزم توسعه شاخه نوینی از علوم و فناوریها موسوم به علوم و فناوریهای نرم و فرهنگی است که هدف آنها شناخت هرچه بیشتر جنبههای ذهنی و روحی انسان و یافتن راهی برای اعتلای ذهنی و روحی او، همچنین تنظیم رابطه بهتر انسان با محیط پیرامون است؛ محیطی که به اقتضای پیشرفت علوم و فناوری های سخت هر روز پیچیده تر میشود.
دکتر بهروز بادکو، با اشاره به نقش و اهمیت علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق به عنوان پیشران کلیدی توسعه اقتصاد دانش بنیان، خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی و فرهنگی با محوریت سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانشآموختگان (ستفا) در سال 1394 با ایجاد مرکز رشد فناوریها و هنرهای قرآنی وارد این عرصه شد و در زمان کوتاهی با طراحی رویدادهای متعدد ترویجی از قبیل طلوع برکت، اکسیر، محفل، الگو و... در این حوزه و همچنین ایجاد 8 مرکز نوآوری در سراسر کشور و تاسیس مرکز رشد صنایع فرهنگی در زنجان، برنامه ها و فعالیت های خود را جهت توسعه زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی پیگیری کرد.
وی عنوان کرد: با توجه به اقدمات انجام شده، خلاء وجود یک پارک تخصصی و ملی برای حمایت مناسب از کسب و کارهای خلاق در کشور به شدت احساس میشد بنابراین با عنایت به مطالعات و بررسی های گذشته و با توجه به تجربیات جهاد دانشگاهی در راهاندازی و مدیریت 2 پارک علم و فناوری در کشور، راهاندازی پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در سال 1394 پیشنهاد داه شد و با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ، مجوز راهاندازی پارک مذکور در سال 1395 اخذ گردید.
نخستین و تخصصیترین پارک در اقتصاد فرهنگ بنیان
پارک ملی علوم، فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی خلاق، مجموعهای است که به عنوان نخستین و تخصصیترین پارک در اقتصاد فرهنگ بنیان، محیطی مناسب برای استقرار، رشد، توسعه و شکوفایی مؤسسات و شرکتهای فرهنگ بنیان است و شرکتهای فناور مستقر در آن در تعامل سازنده با دانشگاهها و سایر مؤسسات پژوهشی و فناوری به فعالیتهای فناورانه در حوزههای مختلف فرهنگی و هنری میپردازند.
رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، هدف اصلی تاسیس و فعالیت پارک ملی علوم، فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی را تسهیل در امر خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی که ماهیت فرهنگی دارند؛ دانست و گفت:اهم فعالیتهای پارک ملی علوم و فنا.ری های نرم و صنایع فرهنگی شامل نیازسنجی، ایدهپردازی، تحقیق و توسعه، طراحی مهندسی، ثبت مالکیت فکری، تجاریسازی، انتقال فناوری، فروش و پشتیبانی بعدی برای تحقق محصولات فناوری نرم و صنایع خلاق فرهنگی و همچنین عرضه سایر خدمات تخصصی در این قلمرو است.
دکتر بادکو در پاسخ به این سوال که نقش جهاددانشگاهی در این حوزه تا چه اندازه می تواند به پیشبرد صنایع فرهنگی و اقتصاد فرهنگ به عنوان حامی، کمک کننده باشد، افزود: صنایع فرهنگی و خلاق را می توان یک مواجهه فعال و نه انفعالی، در برابر هجمه های فرهنگی دانست. این دسته از فعالیت ها به واسطه درون زا و متکی بودنشان بر فرهنگ بومی می تواند با هزینه های کم در قیاس با صنایع دیگر موجب اشتغال زایی و رونق اقتصادی شده و محصولات دانش بنیان آن نیز با ارزش افزوده بالایی در سطح گسترده عرضه شود.
وی به زمینه صدور فرهنگ نیز اشاره کرد و افزود: رونق تولید و مصرف کالاهای فرهنگی و حتی صدور آن به خارج از مرزها، در کنار برجسته کردن جنبه مولد فرهنگ در عرصه اقتصاد، می تواند زمینه صدور فرهنگ را نیز در پی داشته باشد چرا که امروزه سرمایه های فرهنگی در رقابت بین کشورها به عنوان یک مزیت مهم تبدیل شده است.
رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان ادامه داد: بنابراین از آنجا که جهاددانشگاهی به عنوان نهادی علمی و فرهنگی و فناورانه شناخته می شود و یکی از نقشها و وظایف این نهاد طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ماموریتهای محوله در نقشه علمی کشور، کمک به توسعه فرهنگ و اقتصاد دانش بنیان است، یقیننا این نهاد باتوجه به زیرساختهای متنوع و متکثر و همچنین تجربیات ارزنده ای که در حوزه های مختلف پژوهشی، فرهنگی، آموزشی، فناوری و اشتغال دارد می تواند با بهرهگیری از توان و شبکه تخصصی موجود، نقش موثری در حمایت و توسعه کسب و کارهای خلاق در راستای توسعه اقتصاد فرهنگ داشته باشد.
نظر شما :