/چهل سالگی جهاددانشگاهی/

رئیس سازمان جهاددانشگاهی یزد: آینده جهاددانشگاهی یزد بسیار درخشان است

۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۶ کد : ۲۱۵۳۸ تاپ خبر عمومی
رئیس سازمان جهاددانشگاهی یزد: آینده جهاددانشگاهی یزد بسیار درخشان است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد با تشریح عملکرد این نهاد انقلابی که به گفته وی، سبد خدماتی کاملی در بخش‌های مختلفی دارد، گفت: آینده جهاددانشگاهی استان با توجه به زیرساخت‎های خوب فراه شده در بخش‌های مختلف بسیار درخشان‌ است.

«مهدی باصولی» به مناسبت چهل سالگی جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به تشکیل جهاددانشگاهی یزد در سال 1373 و راه اندازی موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی یزد در سال 1375، اظهار کرد: با توجه به این که عمده فعالیت‌های جهاددانشگاهی تا سال 1392 متمرکز بر توسعه آموزش عالی بود، خیلی از افراد جهاددانشگاهی را به عنوان دانشگاه جهاددانشگاهی می‌شناختند.

وی افزود:در این برهه به رغم تلاش‌هایی که روسای گذشته جهاددانشگاهی یزد برای معرفی ظرفیت‌های این نهاد داشتند ولی توسعه آموزش عالی بر سایر فعالیت‌ها جهاددانشگاهی غلبه داشت در حالی که معتقدیم  سبد خدمات جهاددانشگاهی یک سبد کامل است.

باصولی با تاکید بر این که جهاددانشگاهی یزد در تمام حوزه‌های خدمات، نوآوری و فناوری حرف برای گفتن دارد، گفت: به همین دلیل نیز رشد پویای جهاددانشگاهی را همواره در سطح کشور داشته‌ایم و هر جا کاری به روی زمین مانده، جهاددانشگاهی به آن ورود کرده است.

وی در ادامه با اشاره به این که جهاددانشگاهی در چهار حوزه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تجاری‌سازی فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی در حوزه آموزش، در دو سطح آموزش عالی در قالب دانشگاه علم و هنر و آموزش‌های کوتاه مدت خدمات ارائه می‌کند.

وی افزود: دانشگاه علم و هنر به عنوان بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی استان هم اکنون بیش از 6000 دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را تحت آموزش دارد.

باصولی در ادامه عنوان کرد: جهادانشگاهی استان یزد در حوزه آموزش‌های کوتاه مدت با وجود مشکلات و دشواری‌های موجود طی بیش از یک دهه گذشته، خدمات و اقدامات توسعه‌ای قابل توجهی داشته است به طوری که تنها در سال‌های 97 و 98 از نظر تعداد فراگیر نسبت به جمعیت استان در بین واحدهای جهاددانشگاهی کشور رتبه برتر را کسب کرده است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی استان یزد در سال گذشته نیز به لحاط تعداد قراردادهای اموزشی در بین سایر واحدهای کشور جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، علاوه بر این سعی شد تا خدمات آموزشی را در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم‌تری مانند آزادشهر، امام شهر و بلوار دهه فجر که کمتر بخش خصوصی به آنها وارد شده بود، به شهروندان این مناطق ارائه دهیم که خوشبختانه مورد استقبال خوبی از سوی فراگیران در این مناطق مواجه شدیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان بیان کرد: هم‎اکنون 200 رشته آموزشی در قالب آموزش‌های کوتاه مدت ارائه می‌شود که از این تعداد 100 رشته آموزشی به دنبال شیوع کرونا در بستر آنلاین در حال ارائه به متقاضیان است.

وی یکی دیگر اقدامات جهاددانشگاهی از سال 1392 تاکنون در راستای معرفی سایر ظرفیت‌های این سازمان در استان یزد را توسعه خدمات تخصصی و همچنین انجام پژوهش‎های بنیادی با توجه حرکت همیشگی جهاددانشگاهی در مرزهای دانش، ذکر کرد.

باصولی عنوان کرد: جهاددانشگاهی یزد در حوزه پژوهش‌های بنیادی با توجه به سابقه فعالیت در حوزه سرامیک‌های صنعتی داشت، از همان سال تلاش کرد تا به ساختار منظمی دست یابد تا توسعه در این بخش را شاهد باشد.

وی در همین رابطه گفت: با اضافه شدن دو گروه علمی بیو مواد و نانو مواد سرامیکی به گروه سرامیک‎های صنعتی، در سال 1396 پژوهشکده مواد نوین سرامیکی در جهاددانشگاهی استان یزد راه‌اندازی شد و هم‌اکنون طرح‌های خوبی را در دست اقدام دارد.

وی با اشاره به جهت‌گیری طرح‌های پژوهشی به سمت ایجاد دانشی که بتواند متتج به ثروت شود، اظهار کرد: طرح تولید جرم‌های منولیتی(نسوز) جهادانشگاهی استان یزد یکی از طرح‎های مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با انجام این حمایت‌ها به یک واحد تولیدی جرم‎های نسوز مستقر در شهرک صنعتی یزد  منتج شد.

وی در این رابطه به طرح ساخت آتل‌های کامپوزیتی ارائه شده توسط گروه تحقیقاتی بیو مواد سرامیکی این سازمان نیز اشاره کرد و با اشاره به شکل و کارکرد متفاوت این آتل‌ها، خاطرنشان کرد: این طرح هم‎اکنون تولید در مقیاس آزمایشگاهی را با موفقیت سپری کرده و با توجه به کسب مجوزهای مروبطه با وزارت بهداشت، آماده تولید به صورت پایلوت است که مذاکراتی نیز برای جلب سرمایه‌گذار در این بخش انجام گرفته است.

وی از دیگر طرح‌ها در این بخش را تولید قطعات سرامیکی خاص که دانش بومی محدودی در مورد آنها در کشورمان وجود دارد و برای واحدهای تولیدی کشورمان صرفه اقتصادی دارد، برشمرد و عنوان کرد:  در سال گذشته نیز دو طرح شامل طرح تولید پایه مونولیتی کاتالیست خودرو و طرح تولید زخم پوش به جهاددانشگاهی واگذار شد که بخشی از آنها در داخل استان یزد و بخشی با همکاری واحدها دیگر جهاددانشگاهی در کشور در حال انجام است.

به گفته باصولی، علاوه بر این بخش خدمات تخصصی در سطح دیگری توسط معاونت پژوهشی جهادانشگاهی استان ارائه می‌شود که سعی شد در این مدت علاوه بر موافقت قطعی دو مرکز خدمات تخصصی خاک و مصالح ساختمانی و مرکز تشخیص طبی، چهار مرکز دیگر نیز شامل مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، مرکز مطالعات اجتماعی، مرکز محیط زیست و توسعه پایدار و مرکز تولید قعات سرامیکی نیز در  طی این سالها موافقت قطعی کسب کنند.

وی گفت: خدمات این مراکز که هم اکنون به سازمان و بخش‌های خصوصی و دولتی در حال ارائه است، به گونه‌ای بوده که مورد اعتماد کارفرمایان قرار گرفته و با عملکرد خوبی که داشته‌اند، اعتماد کارفرمایان را کسب کنیم.

وی ضمن ارائه گزارشی از خدمات این مراکز خدمات تخصصی در بخش‌های مختلف، یکی دیگر از حوزه‌های فعالیتی جهاددانشگاهی را در قالب معاونت فرهنگی تعریف و تصریح کرد: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) که در سال 1392 تنها با یک خبرنگار فعالیت داشت هم اکنون با حدود 8 خبرنگار فعالیت دارد و خوشبختانه اعتماد خوبی را در بین بخش‌ها مختلفی کسب کرده است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان ایکنا یکی دیگر از خبرگزاری‌های فعال در ذیل معاونت فرهنگی این سازمان خواند که به رغم حمایت‌های محدود جزو شعب خوب کشور است.

وی از کسب مجوز فعالیت مرکز انتشارت جهاددانشگاهی در استان نیز خبر داد و گفت: خوشبختانه این مرکز در حال حاضر حداقل دو کتاب که عمدتاً دانشگاهی هستند را در دست چاپ و انتشار دارد.

وی راه اندازی مرکز خدمات فرهنگی را یکی از ابتکارات معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان ذکر کرد و افزود: خوشبختانه حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی استان طی این سالها نه تنها هزینه بر نبوده بلکه در بخش درامدزایی به کمک سازمان آمده است.

باصولی در ادامه طرح‎های‌ مختلفی همچون طرح دانش اموزی نجات آب(داناب) در حوزه فرهنگسازی را که با همکاری آب منطقه‌ای و اموزش و پرورش استان طی سالهای اخیر برگزار شده را از طرح‌های برد - برد و مورد رضایت در کشور خواند و گفت: این طرح در دو سال گذشته برگزار و امسال له دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد و قرار است در قالب تفاهم نامه‌ای پنج ساله توسط جهاددانشگاهی استان دنبال شود.

وی از مشارکت جهاددانشگاهی با شهرداری یزد در قالب طرح آموزش شهروندی نیز خبر داد و ابراز امیدواری کرد به زودی مرکز آموزش مجازی شهروندی در استان از طریق این مشارکت راه اندازی شود.

باصولی واگذاری عاملیت توسعه خوشه زیلو به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی یزد با توجه به اقدامات سالهای گذشته این نهاد در زمینه احیای این هنرصنعت در قالب خانه زیلو میبد را نیز یادآور شد و افزود: همکاری خوبی در این راستا بین جهاددانشگاهی استان، شرکت شهرک‌های صنعتی، فرمانداری و شهرداری میبد برقرار است که در این باره اقدامات خوبی نیز صورت گرفته و در دست انجام است.

وی یکی دیگر از بخش‌های حوزه فرهنکی جهاددانشگاهی استان که همواره با موفقیت عمل کرده است را نیز مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) برشمرد.

باصولی از جمله اقدامات حوزه تجاری سازی سازمان جهاددانشگاهی استان را راه اندازی یک مرکز رشد خواند و گفت: امیدواریم در این باره نیز با همکاری شهرستان اشکذر شاهد توسعه بیشتر باشیم که در این باره از پارک علم و فناوری یزد خواسته شد تا به عنوان یکی از مراکز اقماری پارک ادامه فعالیت بدهد.

وی از جمله چالش‌های جهاددانشگاهی استان را بحث منابع درامدی با توجه به بحث خودگردانی این نهاد عنوان کرد و گفت: هر چند فشار زیادی از این بابت به سازمان وارد شد، در همین مدت ساختمان ستادی سازمان با همکاری دانشگاه علم و هنر ساخته شد و علاوه بر ایجاد یک سوله برای واحد تولید قطعات سرامیکی، دو ساختمان برای مباحث آموزشی و خدمات تخصصی خریداری شد و رونق و توسعه خوبی در بحث زیرساختی سازمان ایجاد شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان یزد در ادامه ابراز کرد: در بحث پرسنلی همواره سعی شده تا رضایت اعضای جهاددانشگاهی به عنوان سرمایه‎های سازمان جهاددانشگاهی استان فراهم شود که از این بابت از همراهی آنها در بحرانها تشکر می‌کنم.

وی با بیان این که شیوع کرونا باعث دشواری وصول مطالبات و تامین منابع مالی سازمان در سال جاری شده است، گفت: خوشبختانه با توجه به تحت شعاع قرار گرفتن بحث‌های اموزشی سعی کردیم سازمان را با شرایط موجود وفق بدهیم و در همین راستا زیرساخت خوبی برای برگزاری دوره‌های آموزش مجازی در سازمان فراهم شده به طوری که 70 درصد دوره‌های آموزشی سازمان به صورت آنلاین و مابقی با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری در حال برگزاری است.

باصولی در پایان آینده جهاددانشگاهی استان را با توجه به زیرساخت‎های خوب دانشی و نیروی انسانی و هم زیرساخت‌های فیزیکی و ساختاری فراهم شده بسیار درخشان‌ خواند و ابراز امیدواری کرد که با همراهی و حمایت دفتر مرکزی و مسئولان استان گام‌های مثبتی در جهت توسعه استان و کشور برداشته شود.


( ۱ )

نظر شما :