/چهل سال با جهاددانشگاهی/

جهاددانشگاهی؛ راهکاری موفق در تحقق جهش تولید

۰۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۶ کد : ۲۰۷۹۵ تاپ خبر عمومی
فرمانده سپاه الغدیر استان یزد اظهار کرد: مهم‌تر از ساختار و عنوان نهاد «جهاددانشگاهی»، حوزه تفکری است که پشت شکل‌گیری این نهاد بود و می‌تواند با حمایت و همراهی مسئولان راهکاری موفق در تحقق جهش تولید و گسترش توانمندی‌های داخلی باشد.
جهاددانشگاهی؛ راهکاری موفق در تحقق جهش تولید

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی یزد به نقل از ایکنا رضا پورشمسی، فرمانده سپاه الغدیر استان یزد، با اشاره به فرا رسیدن چهلمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی، اظهار کرد: اگر بخواهم بحث جهاددانشگاهی را مطرح کنم، باید برگردیم به آن الگویی که حضرت امام خمینی (ره) برای انقلاب اسلامی ترسیم کرده‌اند و توانستند در جامعه یک تحول جدی در ساختار‌های نظام ایجاد کنند.

وی از امام خمینی(ره) به عنوان یک قهرمان در حوزه نظام‌سازی و نهادسازی یادکرد و افزود: حکومت‌های دنیا بر اساس تفکر، ایده و انگاره‌های فکری خود یک سری نظام‌هایی همچون حقوقی، آموزشی، تربیتی، خانواده و خدمت‌رسانی را تعریف می‌کنند و بر این اساس، نهادها اعم از دانشگاه‌ها، اداره‌ها، وزارتخانه و .... را شکل می‌دهند. کار بسیار فاخری که حضرت امام(ره) انجام دادند، زمانی جمهوری اسلامی را طراحی کردند که نظام حقوق بشری، آموزشی، خانواده و تربیتی آن متفاوت از سایر دیگر نظام‌های دنیا بود؛ لذا بر اساس همان نظام‌ها که بر ملاک مردم‌سالاری و دین بود، نهادهای متعددی را شکل دادند و از نهادهای بسار تأثیرگذاری که شکل گرفت «جهاددانشگاهی» بود.

پورشمسی تصریح کرد: جهاددانشگاهی مولود مقدسی بود که در نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاد و ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه اندیشه‌های دینی و حکومت اسلامی داشت که تاکنون اقدامات بسیار خوبی را انجام داده‌ است. گاهی جهاددانشگاهی حرکت‌های یک‌تنه‌ای را در کشور انجام داده است که دانشگاه‌های کشور با تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها نتوانستند به آن سمت حرکت کنند.

وی بیان کرد: مهم‌تر از ساختار و عنوان جهاددانشگاهی تفکری است که عامل شکل‌گیری این نهاد بود و می‌تواند به عنوان یک مقوله مهم در سال جهش تولید در صورتی که تقویت شود و مسئولان باور کنند و به آن بیشتر پرداخته شود، از این ظرفیت‌های خوب جهاددانشگاهی به ویژه در استان یزد که در زمینه آموزش و پژوهش اقدامات موثری صورت گرفته، بتوانیم بهتر از گذشته عمل کنند و ظرفیت قابلی است در راستای رفع موانع تولید و مشکلاتی که وجود دارد و در حوزه جهش تولید و گسترش توانمندی‌های داخلی کمک خوبی خواهد کرد.


نظر شما :