به همت سازمان جهاددانشگاهی تهران برای اولین‌بار در کشور انجام شد: تولید آلیاژ c۶۳۰۰۰ به روش ESR

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۸ کد : ۱۷۶۷۰ تاپ خبر عمومی
مرکز تحقیقات و فناوری فرآوری مواد ویژه فلزی سازمان جهاددانشگاهی تهران، موفق به تولید آلیاژ c۶۳۰۰۰ به روش ESR شد.
به همت سازمان جهاددانشگاهی تهران برای اولین‌بار در کشور انجام شد: تولید آلیاژ c۶۳۰۰۰ به روش ESR

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، تولید این آلیاژ با روش ESR  برای اولین‌بار در کشور اتفاق افتاد و نسبت به روش‌های ریخته‌گری مرسوم از کیفیت بالاتری برخوردار است.

آلیاژهای آلومینیم برنز (c۶۳۰۰۰) دارای استحکام بالا و قابلیت جذب ارتعاش بالا هستند (دو برابر فولاد). این آلیاژها مقاومت خوبی به خوردگی و سایش نشان می‌دهند و در قطعات هواپیما، مبدل‌های حرارتی، صنایع خودرویی، یاتاقان‌ها، شیرآلات و صنایع دریایی کاربرد دارد.

50 کیلو از این آلیاژ در مرحله‌ی اول موفق به اخذ تایید کارفرما شده و تحویل گردیده است.

گفتنی است، فرآیند ESR، جزو فرآیندهای متالوژی ثانویه می‌باشد که جهت افزایش کیفیت آلیاژسازی و حذف عناصر نامطلوب کاربرد دارد. این شیوه نه‌تنها برای تولید شمش‌های سبک‌تری از جنس فولادهای ابزار و سوپر آلیاژها مورد توجه است، بلکه شمش‌های سنگین‌تر تا 165 تن نیز با استفاده از این روش قابل تهیه خواهند بود؛ چراکه ساخت بعضی از قطعات مهندسی نیازمند تهیه‌ی بلوک‌های اولیه‌ی فولادی با ابعاد زیاد سنگین در حد چندین صدتن است.
از دیگر کاربردهای ESR می‌توان به ساخت اجزا و قطعات نظامی، اجزای توربین بخار و گاز، اجزای هواپیماها، فضاپیماها، موشک‌ها، لوله و مخازن تحت فشار، قالب‌ها، پرس‌های هیدرواستاتیک، ابزار پانچ و سوراخ‌کاری، غلتک‌های نورد و انواع و اقسام فولادهای مخصوص اشاره کرد.


نظر شما :