وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: پایه گذاری اولین گام‌های بلند پژوهشی و کاربردی در دانشگاه ها توسط جهاددانشگاهی

۲۳ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۷ کد : ۱۵۰۶۹ تجاری سازی فناوری و اشتغال تاپ خبر عمومی
دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین جهاددانشگاهی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به این که جهاددانشگاهی برکات زیادی برای کشور به ارمغان آورده است، اظهار کرد: شاید گزافه نباشد اگر بگویم از زمان دانشجویی یادم است اولین گام‌های بلند پژوهشی و به ویژه کاربردی را جهاددانشگاهی در دانشگاه ها پایه‌گذاری و شروع کرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: پایه گذاری اولین گام‌های بلند پژوهشی و کاربردی در دانشگاه ها توسط جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین جهاددانشگاهی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: جهاددانشگاهی در طول این سال‌ها و در همه بخش‌های علمی کشور کمک‌های شایانی به پیشبرد برنامه‌ها و اهداف کشورمان کرده است و می شود گفت جهاددانشگاهی نهادی خدمتگزار و با موفقیت در کشور است.

وی با اشاره به این که جهاددانشگاهی برکات زیادی برای کشور به ارمغان آورده است، اظهار کرد: شاید گزافه نباشد اگر بگویم  از زمان دانشجویی یادم است اولین گام‌های بلند پژوهشی و به ویژه کاربردی را جهاددانشگاهی در دانشگاه ها پایه‌گذاری و شروع و دانشجویان خبره و نخبه را جذب کرد و کارهای پژوهشی مهمی را در کنار دانشگاه ها آغاز کرد و امروز به جایی رسیده است که اتفاقات مهمی رخ داده و راه اندازی پارک علوم و فناور‌های نرم فرهنگی که ریشه آن اقداماتی بوده که جهاددانشگاهی از گذشته دور آغاز کرده است. اینکه ما می گوییم جهاددانشگاهی یک نهاد پر خیر و برکت برای کشور بوده است حرف قطعی ای است.

دکتر مونسان با تأکید بر اینکه بار مهم قطب علمی گردشگری را دانشگاه علم و فرهنگ برعهده گرفته‌ است، تصریح کرد: پس از آن به سایر دانشگاه‌ها هم توسعه پیدا کرده و ادامه دارد و دانش آموختگانی تربیت می شوند که برای آینده گردشگری کشور که روند روبه رشدی را دارد طی می کند و به زعم بنده یکی از مزیت های بزرگ کشور است.

وی افزود: علی‌رغم همه تهدیدهای محیطی در حوزه گردشگری اما ظرفیت ذاتی گردشگری در کشور ما بالاست. دشمنان تبلیغات گسترده‌ای برای صرف‌نظر کردن از سفر به ایران و کنسل کردن پرواز‌ها داشته‌اند. البته این‌ها اثرات خود را بر گردشگری می‌گذارد، اما با توجه به ظرفیت بالای گردشگری در کشور این شرایط به سرعت قابل ترمیم است و حالت پیش‌رونده گردشگری تداوم می‌یابد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: خوشبختانه با کمک دانشگاه علم و فرهنگ قرار است با شکل‌گیری حساب‌های اقماری گردشگری درآمد‌های این حوزه ساماندهی شود. معتقدیم گردشگری محرک اقتصاد کشور است، درآمدزاست و حوزه‌های پوشاک، حمل و نقل و صنایع غذایی را رونق می‌دهد. گردشگری در مقابل سایر حوزه‌ها در کشور کمترین درآمد را دارد. اگر اعتبارات گردشگری تأمین شود، ظرف یکسال آینده درآمد حاصل از گردشگری در صدر قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به این که در تدوین برنامه اقدام ملی که با همکاری سازمان گردشگری یونسکو در حال انجام است دانشگاه علم و فرهنگ نقش ویژه‌ای دارد، گفت: همچنین سند توسعه گردشگری کشور آماده شده و در کمیسیون مربوطه در مجلس در حال بررسی است. اسناد پایه‌ای گردشگری در حال تدوین و تهیه است و اگر به ابلاغ نهایی برسد تحولات بسیاری را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان با بیان اینکه امیدواریم این تفاهم‌نامه بتواند در رسیدن به اهداف ذکرشده مؤثر باشد چرا که حمایت وزارتخانه و جهاددانشگاهی از اقدامات در عرصه گردشگری اهمیت دارد، گفت: باز کردن پای طراحان جوان به حوزه صنایع دستی و گردشگری مهم ترین اقدام برای برندسازی در موضوع بسته‌بندی محصولات و صنایع فرهنگی بوده و اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است. کالا‌های با ارزش صنایع دستی باید برندسازی شوند. موضوع دیگر کاربردی‌سازی صنایع دستی است تا ارزان‌تر و با ویژگی کاربردی مورد استفاده مردم و جامعه جهانی قرار بگیرند.


نظر شما :