رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی اظهار کرد: اصلاح نژاد دام‌ها با کمک فناوری‌های نوین و تولید داروهای نوترکیب در دامپروری

۰۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۲ کد : ۱۳۵۰۷ پژوهشی تاپ خبر عمومی
پژوهشگران پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با بومی سازی فناوری های نوین تولید مثل، توانسته اند برای تقویت صنعت دامپروری گام های بزرگ و موثری بردارند و با شبیه سازی حیوانات و تولید جنین های حیوانی که ارزش ژنتیکی بالا، شیردهی زیاد و گوشت دهی زیاد دارند، کشور را از واردات دام ها بی نیاز کنند؛ فناوری که اکنون تعداد انگشت شماری از کشورها از جمله آمریکا، انگلستان، کانادا و چین توانسته اند به آن دست یابند.
رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی اظهار کرد: اصلاح نژاد دام‌ها با کمک فناوری‌های نوین و تولید داروهای نوترکیب در دامپروری

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از سیناپرس، دکتر نصر اصفهانی رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در این خصوص گفت: هم اکنون در ایران بیش از 2 تا 3 میلیون دام کوچک وجود دارد در حالی که کارایی و بازدهی دامپروری ها بسیار پایین است. یکی از اهداف اصلی ما در این پژوهشکده، افزایش بازدهی دامپروری سنتی و تبدیل آنها به دامپروری صنعتی است. همچنین موفق به تولید جنین های حیوانی شده ایم که ارزش ژنتیکی بالا، شیردهی زیاد یا گوشت دهی خوب دارند.

وی افزود: از دیگر دستاوردهای ما در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان، تولید داروهای نوترکیب است. ما اکنون حیوان های تراریخته‌ای تولید کرده ایم که داروهایی در شیرشان ایجاد می کنند اما متاسفانه هنوز صنعت داروسازی ایران علاقه چندانی به تولید این داروهای نو ترکیب نشان نداده اند و برای ایجاد ثروت از طریق این علم پا پیش نگذاشته اند.

به گفته وی در حال حاضر یکی از کارهای مهمی که ما در این پژوهشکده انجام دادیم، تولید داروهایی است که در حوزه دامپروری استفاده می‌شود.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان به اهمیت تولید این داروها اشاره کرد و گفت: امروزه بیماری های دامی (به خصوص بیماری های گوارشی دامی) یکی از معضل هایی است که باعث مرگ و میر گوسفندها، گوساله، بزغاله می شود.

وی اظهارداشت: معمولا راه درمانی این بیماری ها، استفاده از آنتی بیوتیک تراپی است؛ همانگونه که پزشکان هنگام ابتلا انسان ها به بیماری های گوارشی شدید، آنتی بیوتیک تجویز می کنند. دام ها نیز هنگام ابتلا به بیماری های گوارشی باید تحت درمان آنتی بیوتیکی قرار بگیرند. منتها مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها در جامعه، مقاومت به آنتی بیوتیک ایجاد می کند.

نصر اصفهانی عنوان کرد: ما اکنون در پژوهشگاه رویان توانسته ایم داروهایی تولید کنیم که مصرف آنتی بیوتیک ها در دامپروری را بسیار محدود می کند. در مقابل موفق شدیم از طریق آنتی بادی ها و با استفاده از روش های بیولوژیک، آنتی پادتن هایی تولید کنیم که بیماری های گوارشی دام‌ها به خصوص اسهال گوساله ها را درمان می کند.

وی ادامه داد: همچنین ما توانسته ایم داروهایی ارایه بدهیم که از مصرف آنتی بیوتیک و مقاومت آنتی بیوتیک جلوگیری می کند؛ مساله ای که پیش بینی می شود تا سال 2050 یکی از علل اصلی مرگ و میر در دنیا باشد.

رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد: هم اکنون ما موفق به تولید دو داروی( الکترولیت پلاس و  درمانگر گاما) شده ایم؛ داروی الکترولیت پلاس مخصوص دام است و با الکترولیت انسانی تفاوت دارد. داروی درمانگر گاما نیز برای درمان بیماری های گوارشی و اسهال گوساله ها استفاده می شود.

وی در پایان گفت: پیش از این برای درمان این بیماری ها از داروهای آنتی بیوتیک استفاده می شد؛ داروهایی که عمدتا از کشورهای آمریکا یا آلمان وارد می شدند. اکنون ما توانسته ایم با استفاده از این تکنولوژی ها، داروهایی با قیمت پایین و کارآمد تولید کنیم. داروهایی که اکنون در صنعت دامپروری مصرف زیادی دارند.


( ۱ )

نظر شما :