در جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی بررسی شد؛ شایع‌ترین اختلالات خواب در نشست تخصصی «خواب و رؤیا»

۰۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۳ کد : ۱۳۴۲۵ پژوهشی عمومی
نشست تخصصی "خواب و رؤیا" به همت گروه پژوهشی سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، با حضور اساتید متخصصان این رشته در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
در جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی بررسی شد؛ شایع‌ترین اختلالات خواب در نشست تخصصی «خواب و رؤیا»

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا بهرامی رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در این همایش با اشاره به فعالیت گروه‌های پژوهشی سلامت سالمندی و سلامت روان در راستای بررسی و حل مشکلات و اختلالات این دو حوزه در سطح جامعه، عنوان کرد: مسایل و اختلالات خواب در هر دو گروه سالمندان و افراد دارای مشکلات سلامت روان یکی از شایع‌ترین اختلالات است که می‌توان با برگزاری نشست‌های مختلف و بررسی ابعاد مختلف آن، نسبت به ارایه راهکارهای کاربردی در این رابطه اقدام کرد.

وی با بیان اینکه نشست تخصصی "خواب و رویا" نیز در راستای سلسله نشست‌های سلامت روان جهاد دانشگاهی برگزار شده است، گفت: امیدوارم برگزاری این نشست‌ها در جهت حل مشکلات و اختلالات متنابه جامعه در حوزه سلامت روان و سلامت سالمندی اثربخش باشد.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به راه‌اندازی کلینیک سلامت روان "روئین" در جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: در همین راستا از همکاری و حضور کارشناسان و متخصصان سلامت روان در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و ارایه خدمات درمانی، استقبال می‌شود.

 

راه‌اندازی کلینیک تخصصی خواب

فرج حسینیان معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست با اشاره به مبحث خواب و اهمیت آن در فرایند سلامت افراد، اظهار کرد: اختلالات خواب جزو موضوعاتی است که در تمام سنین از کودکی تا سالمندی شایع بوده و نیازمند بررسی و ارایه راه‌کارهای درمانی بیشتری‌است.

 وی با اشاره به برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی و ارایه آخرین دستاوردهای آموزشی و پژوهشی مرتبط به همت گروه پژوهشی سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی،  خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست‌ها با حضور متخصصات برتر حوزه به ارایه خروجی‌های پژوهشی و مباحث درمانی منتهی می‌شود.

حسینیان در خاتمه با اشاره به برنامه جهاد دانشگاهی برای راه‌اندازی کلینیک تخصصی خواب، اظهار کرد: از متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت روان که در موضوع خواب فعالیت می کنند برای همکاری در این کلینیک دعوت به عمل می‌آید.

 

تقسیم بندی ساختار خواب و شایع‌ترین اختلالات خواب

همچنین، دکتر خسرو صادق نیت حقیقی رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) در این نشست تخصصی ضمن تشریح و بررسی ساختار خواب، با بیان اینکه خواب به عنوان یک نیاز حیاتی در کنار سایر نیازهای حیاتی انسان قلمداد می‌شود، اظهار کرد: ساختار خواب به 4 یا 5 سیکل 1.5 ساعته تقسیم می‌شود , هر سیکل نیز به 2 فاز REM  و NONREM تقسیم ‌می‌شود.

این متخصص طب کار و فلوشیپ پزشکی خواب با اشاره به تئوری‌های مختلف مرتبط با فاز REM خواب، گفت: نقش بالای خواب REM در سرحالی بعد از بیداری و حفظ حافظه طی خواب و فلج شدن عضلات بدن در فاز REM  برخی از تئوری های مطرح این مرحله است به گونه‌ای که وجود مشکل در هر یک از این موضوعات به اختلالات متعدد خواب در افراد منتهی می‌شود.

وی با اشاره به برخی از این مسایل مرتبط با اختلالات خواب، عنوان کرد:‌ به عنوان نمونه بسیاری از نوجوانان و جوانان برای بازدهی بیشتر درسی از خواب خود کم می کنند که این مساله یک سیکل برعکس و معیوب درست می کند که در اصل منجر به کاهش بازدهی و بروز مشکلاتی دیگر برای افراد می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات شایع سالمندان در رابطه با بی‌خوابی، عنوان کرد: بسیاری از سالمندان با افزایش سن دچار مشکلات خواب همچون دیر بخواب رفتن و بیداری‌های مکرر حین خواب می شوند که همگی آنها تا حدودی قابل درمان است. یکی دیگر از مشکلات سالمندان چرت های مکرر در طول روز است که با این وجود نیز از بی‌خوابی رنج می‌برند، دلیل آن نیز این است که در هیچ یک این خواب‌های نیمروزی به مرحله عمیق خواب وارد نشده و در اصل خواب با کیفیتی را تجربه نمی‌کنند.

دکتر صادق نیت با اشاره به تاثیر سن در تغییرات جدی ساختار خواب، گفت:‌ در هر سنی فاز REM  و NONREM وجود دارد ولی تفاوت در طول و درصد این فازهاست. به عنوان نمونه خواب عمیق با افزایش سن کاهش یافته و بیداری حین خواب با افزایش سن بیشتر می شود که بیشتر شکایت سالمندا از بی‌خوای به علت همین ویژگی است.

رییس مرکز تحقیقات اختلالات خواب شغلی با اشاره به اختلالات خواب بر اساس طبقه‌بندی‌های تخصصی مختلف، عنوان کرد: بی‌خوابی‌های مزمن، اختلالات کابوس، فلج خواب، بختک و خر و پوف برخی از شایعترین‌ اختلالات خواب است که همگی راه های درمانی مشخصی دارند.

همچنین دکتر فرزانه سادات چاووشی فلوشیپ پزشکی خواب در رابطه با کلیات اختلالات خواب و دکتر امیرعلی مازندرانی روانشناس و پژوهشگر خواب و رویا نیز با موضوع  نظریات ماهیت و کارکرد خواب و رویا به ایراد سخنانی پرداختند.


( ۱ )

نظر شما :