مروری بر ۲۲ سال تلاش صادقانه در عرصه اطلاع رسانی اشتغال؛

«بازارکار» ایده ای که در جهاد دانشگاهی بالید و به بار نشست

۰۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۰ کد : ۵۲۹۳۵ تاپ خبر عمومی
هفته نامه «بازارکار» جهاددانشگاهی امروز در حالی وارد بیست و سومین سالروز انتشار خود شد که این نشریه با کمترین تبلیغ و هزینه در سوم بهمن ۱۳۷۹ آغاز به کار کرد و به دلیل ایده و مسیر سازنده و درستش به سرعت به رسانه ای تاثیرگذار در کشور بویژه در حوزه اشتغال و کارآفرینی مبدل شد.
«بازارکار» ایده ای که در جهاد دانشگاهی بالید و به بار نشست

به گزارش روابط همومی جهاددانشگاهی، این نهاد یکی از رویش های انقلاب است؛ رویشی که هم در هشت سال دفاع مقدس و هم در دوران پس از آن منشا خدمات بسیاری شد. جهاد دانشگاهی در طول چهل و اندی سال که از تشکیل و تاسیسش می گذرد خدماتش به رویان و ابن سینا و سلول های بنیادی خلاصه نمی شود؛ چرا که دستاوردهایش در عرصه های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و فرهنگی بویژه اشتغال کم نیست. این نهاد انقلابی برای نخستین بار به مساله مهم تحصیلکردگان دانشگاهی حساس شد و به تاسیس سازمان همیاری اشتغال دانش آموختگان همت کرد.

جهاددانشگاهی که اساس تشکیل آن یک نهاد فرهنگی است، با داشتن رسانه تاثیرگذاری مثل ایسنا به راه اندازی رسانه ای تخصصی در حوزه اطلاع رسانی اشتغال نیز همت گمارد و نام آن را "بازارکار" گذاشت.  نشریه ای که با کمترین تبلیغ و هزینه درسال سوم بهمن 1379 آغاز به کار کرد و به دلیل ایده و مسیر سازنده و درستش به سرعت به رسانه ای تاثیرگذار در کشور بویژه در حوزه اشتغال و کارآفرینی مبدل شد.

هفته نامه بازارکار با شروع وفراگیری کرونا در کشور که افت شدید رسانه های چاپی و مطبوعات منجر شد رویه خود را متحول کرد و تلاش کرد چاپ کاغذی خود را محدود و انتشار مجازی را بر پایه  استفاده از چندرسانه ای قرار دهد.

هفته نامه بازار کار در حالی  وارد بیست و دومین سال انتشار میمون و مبارک خود می شود که امید است  آرام آرام، ربع قرن انتشار مخاطب پسند خود را تجربه  و جشن بگیرد.

بازارکار نشریه ای همواره در خدمت مخاطبان
به گزارش خبرنگار بازارکار، جهاد دانشگاهی از سال 1377 با درک موج نسل جدیدی که وارد بازارکار کشور می شد تلاش هایی را درجهت برنامه ریزی اشتغال جوانان شروع نمود . ازهمان سال موضوع اطلاع رسانی دربازارکار به عنوان یکی از اهداف اصلی به قصد ایجاد عدالت استخدامی درکل کشور و ایجاد منبعی واحد برای اطلاع رسانی درسرلوحه اهداف بخش اشتغال جهاددانشگاهی مشخص شد.

ابتدا سایت " جاب ایران " به  منظور فوق راه اندازی شد و به عنوان یکی از اصلی ترین سایت های اشتغال کشور شروع به ثبت نام از دانش آموختگان دانشگاه ها نمود . باتوجه به نقش ارزنده مطبوعات درآن سال ها  انتشار نشریه ای که بتواند درتمامی کشور دردسترس دانش آموختگان قرارگیرد نیز هدف بعدی بود و این هدف نیز درسال 1379 بعدازطی مراحل قانونی تحقق یافت و هفته نامه بازارکار با تیراژوسیع منتشر و درسراسر ایران منتشرگردید و بعد ها این نشریه با موافقت هیئت نظارت مطبوعات به صورت دوبار درهفته منتشر گردیدهمچنین  به دنبال آن ، ماهنامه بازارکار نوین با هدف ترویج و توسعه اقتصاد دانش بنیان مجوز انتشار یافت و  درحال حاضر "ماهنامه بازارکار نوین " باهدف معرفی و ترویج فرصت های دانش بنیان ،پارک های علم و فناوری ، مراکز رشد و استارت آپ ها  و توسعه شرکت های دانش بنیان و فناور توسط مرکز اطلاع رسانی بازارکار جهاددانشگاهی منتشر می شود که هدف ازانتشار آن آشنایی کارجویان با روش های جدید کارآفرینی  و ترویج و توسعه کسب و کار های نوآورانه و فناورانه است.

پایگاه اینترنتی بازارکار
به دنبال انتشار نشریه بازارکار که با استقبال کم نظیر مخاطبان از کارجو تا کارفرما مواجه شد، دست اندرکاران بازارکار تلاش کردند ارتباط سازنده، تعاملی و تاثیرگذار خود را در فضای سهل الوصولی برای مخاطبان ادامه دهد، در همین راستا  در سال 79 مقررشد سایتی به منظور ارائه محتوی نشریه نیز راه اندازی گردد که درنتیجه آن سایت بازارکار ایجاد شد . این سایت طی مدت راه اندازی با توجه به پیشرفت های فناوری اطلاعات و نیازهای بازار روز تغییراتی داشته است و همیشه تلاش گردیده اطلاعات به سادگی دردسترس مخاطبان قرارگیرد.
درکنار این فعالیت ها باتوجه به شرایط کشور از سامانه تلفن گویای بازارکار و سامانه پیامکی بازارکار نیز استفاده شد تا دسترسی به اطلاعات بازارکار درلحظه صورت گیرد که ازاین دو شیوه نیز استقبال فراوانی گردید هرچند درسال های اخیر با توجه به گسترش نفوذ تلفن همراه درکشور و شبکه های اجتماعی ازاین شیوه ها صرفا درمواردخاص استفاده می شود .

ایسنتاگرام بازارکار
درحال حاضربازارکار در شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام حضوری فعال دارد و این دو نیز مورد استقبال کاربران قرارگرفته اند. ایسنتاگرام بازارکار به نشانی bazareekar_journal  در دسترس علاقمندان است.

رونمایی از  سایت جدید بازارکار جهاددانشگاهی
بازارکار در حالی از سایت جدید خود در اردیبهشت ماه 1401 رونمایی کرد که آرزوی دیرین بسیاری از علاقمندان به بازارکار در استان ها نیر به واقعیت پیوست و یازده استان کشور هم اکنون دارای استودیو اختصاصی بازارکار هستند و خبرنگاران استانی آن ها نیز فعال شده و امکان بارگذاری خبر را نیز دارند.

هفته نامه، ماهنامه و سایت بازارکار،  فعالیت‌های رسانه‌ای جهاددانشگاهی در حوزه اشتغال را در راستای اسناد بالادستی جهاددانشگاهی و مأموریت‌های محوله به این نهاد و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و موضوع جهاد تبیین دنبال می کنند و در واقع این حرکت سرآغاز جدیدی در حوزه اقدامات جهاددانشگاهی در حوزه رسانه و بازار کار کشور است.

می توان گفت؛ در فصل جدید انتشار، نشریه بازارکار در ایام کرونا و دوره جدید، پس از ۲۰ سال انتشار با نوآوری‌های انجام‌شده به‌صورت صوتی‌، تصویری و لینک‌های مرتبط منتشر می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده سایت بازارکار جهاددانشگاهی به نشانی  www.bazarekar.ir مراجعه کنند.

گفتنی است هفته نامه بازارکار در بهمن سال 1379 با مدیر مسئولی و سردبیری مهندس سید کاظم حسینی به جرگه مطبوعات پیوست و منشاء تحولات بسیاری در حوزه اطلاع رسانی اشتغال و کارآفرینی بویژه اشتغال دانش آموختگان شد. برای این نشریه افراد بسیاری زحمت کشیدند که جا دارد از همه آنها یاد کنیم. بسیاری از این افراد هم اکنون همکار جهادی هستند و در بخش های مخنلف به همکاری خود ادامه می دهند و برخی نیز در مراکز و بخش های دیگر مشغولند. اما یاد سه تن از آنهاکه دیگر در این شرای فانی نیستند و به دیار باقی شتافته اند فراموش نمی شود؛ عاطفه دهقانی، پیام گودرزی و مریم جلالی که ناباورانه از میان ما رفتند.

با توجه به افتخار بازنشستگی مهندس سید کاظم حسینی مدیر مسئول و بنیانگذار بازارکار در سال 1400 با پیشنهاد این نهاد و با رای هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرعلی بینام به سمت مدیر مسئول و سردبیر هفته نامه بازارکار و پایگاه خبری بازارکار و بازارکار نوین منصوب شد.

در همین راستا بود که موضوع توسعه سایت و راه اندازی استودیو و راه اندازی شعبات بازارکار در استان ها مورد توجه قرار گرفت و یازده استان دارای صفحه اختصاصی گردید و امید است با ادامه حمایت ها همه 31 استان کشور دارای صفحه استانی ویژه خود شوند و امکان تعامل خبرنگاران بازارکار در همه بخش های استخدام و اشتغال بویزه حوزه دانش بنیان و دانش آموختگان بیش از پیش گسترش یابد.

بازارکار همواره مورد وثوق و اعتماد دستگاه های مختلف علمی و اجرایی بوده و سایستگذاران، برنامه ریزان و مدیران و کارشناسان مشی و تلاش این رسانه را می ستایند.

کلید واژه ها: بازارکار


نظر شما :