راهکارهای تقویت ارتباط بین‌بخشی جهاددانشگاهی با دانشگاه‌ها

۰۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۳ کد : ۴۶۸۸۷ تاپ خبر عمومی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه بستری که می‌تواند ایده‌های جهاددانشگاهی را اجرایی کند، دانشگاه است، به راهکارهایی برای تقویت ارتباط بین بخشی بین این نهاد و دانشگاه‌ها پرداخت.
راهکارهای تقویت ارتباط بین‌بخشی جهاددانشگاهی با دانشگاه‌ها

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان یزد،محمدرضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان  یزد اظهار کرد: جهاددانشگاهی نهاد کاملاً جهادی و در حوزه پژوهش است و فلسفه تأسیس این نهاد مقدس خلأیی بود که در حوزه پژوهش وجود داشت و با نگاهی که کشور را در عرصه‌های علمی به استقلال برساند.

وی ادامه داد: این نهاد به خوبی این حرکت را آغاز و یک جایگاه مؤثر در این عرصه کسب کرد و امسال شعار سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نشان می‌دهد ما در سه محور باید کار کنیم و تولید به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور و عامل اصلی ایجاد رفاه در جامعه باید همچنان مورد توجه قرار گیرد تا چرخ‌های توسعه اقتصادی را حرکت دهد.

دهقانی افزود: دانش‌بنیان به عنوان مغز متفکر و مخزن پیشران تولید می‌تواند سطح تولید را از سطح تولیدات نازل و معمولی به سطح تولیدات پیشرفته و فناورانه حرکت دهد اما در این بخش در کشور ضعف داریم، ما در تولید علم نظری در خاورمیانه رتبه ۱۸ را داریم و در تولید فناوری در دنیا رتبه ۶۰ هستیم و لذا این موضوع نشان می‌دهد در تبدیل دانش نظری به فناوری ضعف داریم.

نقش جهاددانشگاهی در تحقق شعار سال

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی می‌تواند در بخش دانش بنیان حرکت را تسریع کند و در اشتغال‌آفرینی که محصول تولید و از نوع دانش‌بنیان است نقش مؤثری داشته باشد، این نهاد عمدتاً دانش‌آموختگان دانشگاه را به‌کار می‌گیرد و لذا معضلی که امروز در کشور مبنی براینکه بیکاری نسل دانشگاهی و فارغ التحصیلی است، تا حد زیادی حل خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان یزد گفت: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی و جهادی در حوزه پژوهش و تحقیقات، عملیاتی و کاربردی کردن پایان نامه‌ها و تحقیقات یکی از نهادهای پیشران و کلیدی در حوزه تحقق شعار سال است.

وی در پاسخ به دیگر سؤال در خصوص اینکه جهاددانشگاهی چگونه می‌تواند ارتباط بین بخشی با دانشگاه‌های سطح استان برقرار و مورد تقویت قرار دهد گفت: تجربه خوبی در یزد شاهد بودیم به یمن حضور مدیران متعهد و خوش فکر استان یزد و لذا اگر جهاد بخواهد موفق شود قطعاً بستری که می‌تواند آن ایده‌های این نهاد را اجرایی کند، دانشگاه است و دانشگاه چند نوع کمک را می‌تواند به جهاد داشته باشد کما اینکه جهاد هم می‌تواند چند نوع کمک به دانشگاه داشته باشد که این تعامل دو طرفه اتفاق افتد.

دهقانی افزود: دانشگاه بر معرفی دانشجویان نخبه اساتید مجرب و صاحب ایده یک استخر بزرگ منابع و سرمایه‌های انسانی پیشرفته است که یزد بزرگترین مزیت را در عرصه نیروی انسانی شایسته دارد و این کمکی است که دانشگاه می‌تواند به جهاد داشته باشد.

خدمات متقابل دانشگاه و جهاددانشگاهی

وی ادامه داد: نکته دوم ظرفیت‌های عظیم آزمایشگاهی و پژوهشی دانشگاه‌ها است. دانشگاه آزاد در ۱۰ شهرستان استان پیشرفته‌ترین امکانات و دستگاه‌های پژوهشی و آزمایشگاهی را دارد که بالاترین شبکه آزمایشگاهی استان محسوب می‌شود و این می‌تواند ظرفیتی برای کمک به تحقیقات جهاددانشگاهی باشد، همچنان که دانشگاه‌های دیگر نیز می‌توانند چنین نقشی را داشته باشند.

دهقانی با اشاره به اینکه دانشگاه بازار خوبی برای آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی است گفت: خدمتی که جهاددانشگاهی می‌تواند به دانشگاه داشته باشد اینکه مباحث روز کشور در حوزه مسائل و نیازها را شناسایی و به دست دانشگاه بسپارد و با برنامه‌هایی مثل کرسی‌های آزاداندیشی یا مسابقات مناظره می‌تواند به رشد و بالندگی و توانمندسازی دانشجویان کمک شایانی داشته باشد.

وی ادامه داد: در حوزه رسانه که ابزار مهم جهاد تبیین در سال‌های اخیر است و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز است، رسانه‌های پیشتاز جهاددانشگاهی می‌توانند انعکاس دهنده توفیقات بسیار خوب دانشگاه‌ها و دستاوردهای ارزشمند این عرصه باشد و می‌تواند این ارتباط بین بخشی را تقویت کند و با معرفی نخبگان و طرح‌ها و ایده‌ها باعث شود دانشگاه‌ها بهتر به مردم معرفی شوند و زمینه امیدآفرینی را در جامعه ایجاد کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد بیان کرد: آرزومند توفیقات بیشتر برای این نهاد هستم و از همین جا درخواست می‌کنم با تعامل بیشتر با دانشگاه آزاد این ارتباط ارزشمند را  تقویت کنیم چون دانشگاه آزاد از دل مردم برای مردم ایجاد شده و بدون وابستگی به دولت می‌تواند ظرفیت ارزشمند خود را در حوزه نیروی انسانی فارغ التحصیلان ارزشمند و اساتید خوب را در اختیار مجموعه جهاد قرار دهد.

کلید واژه ها: محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاداسلامی


نظر شما :