امام جمعه یزد:

انتظار تحولی بزرگ و بنیادی از جهاددانشگاهی داریم

جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران (۱۶)
۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۹ کد : ۴۶۲۷۳ تاپ خبر عمومی
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با اشاره به خدعه دشمن برای دور نگه داشتن جوامع اسلامی از سه عامل تدین، تفکر و تعقل، از جهاددانشگاهی خواست در تمام زمینه‌های نیازمند نوآوری و حوزه‌های دانش بنیان عمیقا ورود کند.
انتظار تحولی بزرگ و بنیادی از جهاددانشگاهی داریم

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، آیت الله محمدرضا ناصری در آستانه سالروز تشکیل نهاد جهاددانشگاهی در جمع مدیران جهاددانشگاهی استان با بیان این که از جهاددانشگاهی انتظار تحولی بزرگ و بنیادی در کشور داریم، گفت:‌ اصولاً مبنای کار ‌غربی‌ها نسبت به کشورهای در حال توسعه‌ای مانند ایران اسلامی تقویت سطحی نگری با ارایه آموزش های سطحی است.

وی با بیان این که دشمنان هیچگاه نخواسته‌اند که کشورمان به صورت ریشه‌ای و دانش بنیان در مسیر پیشرفت حرکت کند، اظهار کرد:‌ سه موضوع تدین، تفکر و تعقل از عوامل تاثیرگذار در رشد انسان ها و شناخت حق از باطل است ولی دشمن این عوامل را از سالیان دور به طور عمدی از آموزش کودکان و نوجوانان ما حذف کرده است.

آیت الله ناصری با اشاره به بی هویتی افراد در اثر ضعف تدین در جامعه، گفت: اگر افراد از همان کودکی به خوبی خدای خود را بشناسند، در طول زندگی به خداوند ایمان و اتکا خواهند داشت ولی در صورت بی هویتی به دستاویز دشمن تبدیل خواهند شد و به هر طرفی که دشمن بخواهد سوق داده می شوند.

وی با بیان این که دشمن همچنین قدرت تفکر را از جامعه ما گرفته است، عنوان کرد: متاسفانه تفکر در آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌های ما نیز جایی ندارد و سطحی نگری در آموزش باعث شده که امروز عمده بیکاران جامعه را تحصیل‌کرده‌ها و فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل دهند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه فقدان همین تفکر باعث شده که برخی مدیران دچار روزمرگی شوند و نتوانند گره‌ای از مشکلات جامعه باز کنند.

امام جمعه یزد کمرنگ شدن تعقل در جامعه را از نیرنگ های شوم دشمنان از سالیان گذشته خواند و گفت: نبود تعقل قدرت تشخیص و تفکیک حق از باطل و دوست از دشمن را برخی افراد جامعه گرفته و متاسفانه این مشکل را در برخی از سیاسیون نیز شاهدیم به نحوی که همواره گوششان به رسانه‌های بیگانه است.

وی با تاکید بر این که تولید علم در بیانات مقام معظم هبری به معنای ارایه دانش جدید است نه کپی کردن از علم بیگانگان، عنوان کرد: جهاددانشگاهی در عمکرد خود به این موارد باید اهتمام داشته باشد و در حوزه‎هایی آموزشی و پژوهشی تحولی جدی ایجاد کند.

آیت الله ناصری گفت: خداوند انبیا را فرستاد تا دفینه‌های فکری انسان را به تراوش و فوران وا دارند و توقع امروز ما از جهاددانشگاهی این است که در تمام زمینه های نیازمند نوآوری و حوزه‌های دانش بنیان عمیقا ورود کند.

وی توصیه‌های خود به معاونت علمی ریاست جمهوری را یادآور شد و تصریح کرد: نیازمند ایجاد سه گروه برای اقدام تحولی در حوزه علم و فناوری هستیم، نخست گروهی که نسبت به شناسایی استعدادها در مدارس و دانشگاه ها اقدام کند و سپس گروهی که استعدادهای کشورمان را از جذب توسط بیگانگان نگه دارد و سومین گروه نیز وظیفه بکارگیری نخبگان و دانشمندان در صنایع تا خودکفایی در این بخش ها را برعهده دارد.

به گزارش ایسنا در ادامه محمدرضا دهقانی سرپرست جهاددانشگاهی استان یزد نیز در این دیدار ضمن ارایه گزارشی در مورد فعالیت های جهاددانشگاهی، گفت: جهاددانشگاهی در استان یزد از اوایل دهه 70 تاسیس شد و فعالیت خود را در حوزه های آموزشی،‌ پژوهشی، فرهنگی و تجاری‌سازی دنبال می کند.

وی مهمترین رویش‌های جهاددانشگاهی استان یزد طی این سال ها را دانشگاه علم و هنر با شش هزار دانشجو از مقاطع کاردانی تا دکتری و پژوهشکده مواد نوین سرامیکی ذکر کرد.

 دهقانی گزارشی نیز در مورد فعالیت های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی جهاددانشگاهی استان طی سالیان اخیر ارایه کرد.

کلید واژه ها: امام جمعه یزد آیت الله ناصری


( ۲ )

نظر شما :