شباهت مکانیسم مرگ سلول‌های عصبی در آلزایمر، دیابت و اختلال دوقطبی

۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۵ کد : ۲۳۳۶۰ پژوهشی عمومی
عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی از اشتراک مکانیسم‌ مرگ سلول‌های عصبی در آلزایمر، دیابت و اختلال دو قطبی خبر داد و احتمال داد اگر درمانی برای آلزایمر علیه این پروتئین خاص یافت شود، ممکن است به دیابت و اختلال دوقطبی نیز قابل تعمیم باشد.
شباهت مکانیسم مرگ سلول‌های عصبی در آلزایمر، دیابت و اختلال دوقطبی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، دکتر کوروش شاه‌پسند درباره‌ی نتیجه‌ یکی از آخرین تحقیقات خود و همکارانش، گفت: ما به داده‌های جدیدی مبنی بر این که مکانیسم مرگ سلول‌های عصبی در آلزایمر، دیابت و اختلال دوقطبی مشترک است و عامل مرگ آن‌ها یکسان است، دست یافتیم.

وی درباره‌ عامل مرگ این سلول‌های عصبی، گفت: عامل مرگ آن‌ها حالت خاصی از پروتئینی به نام تائو است که در شرایط آلزایمری دچار تغییرات غیرطبیعی و در نهایت موجب مرگ سلول‌های عصبی می‌شود. در شرایط استرسی دیابت و اختلال دوقطبی نیز همین وضعیت برای پروتئین تائو رخ می‌دهد و همان حالتی را به خود می‌گیرد که موقع آلزایمر به آن دچار می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم اگر درمانی برای آلزایمر علیه این پروتئین خاص یافت شود، ممکن است به دیابت و اختلال دوقطبی نیز قابل تعمیم باشد.

دکتر شاه‌پسند درباره‌ وضعیت فعلی داروی آلزایمر که پیش‌تر اعلام شد در سطح آزمایشگاهی به دست آمده است، گفت: هنوز کارآزمایی‌ بالینی دارویی که در سطح آزمایشگاهی به درمان آلزایمر پاسخ مثبت داده بود، آغاز نشده است.

 


( ۴ )

نظر شما :